Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Bogumiła Rej
Fizyka, Scenariusze

Masa ciała i ciężar ciała - scenariusz lekcji dla klasy I gimnazjum

- n +

CELE W KATEGORIACH:
  • wiadomości- uczeń wie i rozumie :
    - jak zależy siła ciężkości od masy ciała,
    - jaka jest zasada działania siłomierza,
    - rozumie znaczenie precyzji języka nauki.

  • umiejętności- uczeń potrafi:
    - posługiwać się siłomierzem,
    - interpretować wyniki doświadczenia wykonanego na lekcji.

    Uczeń wie:

  • jak zależy siła ciężkości od masy ciała,
  • jaka jest zasada działania siłomierza.

    Uczeń potrafi:

  • posługiwać się siłomierzem,
  • interpretować wyniki doświadczenia wykonanego na lekcji.


    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • statyw, obciążniki, siłomierz, pion, waga laboratoryjna, odważniki.
  • multimedialny program do nauki fizyki dla klasy pierwszej: eduROM – Fizyka strefa G1.
  • A. Kaczorowska: "Fizyka i astronomia dla gimnazjum", podręcznik dla uczniów klasy I gimnazjum.

    METODY PRACY:

  • ukierunkowana dyskusja,
  • aktywny opis - klasyfikujący i porównujący,
  • doświadczenie uczniowskie,

    Przebieg lekcji

    Faza wstępna:
    1.Sprawdzenie listy obecności.
    2.Przedstawienie zagadnień do lekcji.: nauczyciel wskazuje na potoczne rozumienie słów masa i ciężar tzn.: "jeśli czegoś - jakiejś substancji - jest dużo to ma dużą masę, a to znaczy, że dużo waży czyli jest ciężkie, ma duży ciężar". Jaka jest różnica pomiędzy tymi wielkościami fizycznymi?

    Faza realizacyjna:
    1. W krótkiej pogadance przypominamy następujące pojęcia:
    - masy jako wielkości charakteryzującej ilość materii,
    - siły jako wielkości wektorowej będącej miarą oddziaływań ciał,
    - ciężaru ciała jako efektu oddziaływania grawitacyjnego Ziemi i ciała.

    2. Dzielimy tablicę na dwie części. W czasie dyskusji - uzupełnionej przypomnieniem metod pomiarowych masy i siły - wypełniamy tabelę.



    Dyskusję wzbogacamy prezentując pliki wideo z programu: eduROM – Fizyka strefa G1.

    3.Wracamy do problemu postawionego w fazie wstępnej, do potocznego rozumienia słów: masa i ciężar.
    Demonstrujemy na statywie, że im większa masa tym większe wychylenie siłomierza.
    Wyniki pomiarów zbieramy w tabeli:



    Te dwie
    wielkości: masa i ciężar są proporcjonalne do siebie. Można łatwo odgadnąć związek pomiędzy nimi na Ziemi. Wartość siły ciężkości wyraża się wzorem: Q = 10 m [N] Ogólnie: Q = g m g- stała fizyczna zależna od tego na jakiej planecie dokonujemy pomiaru. Na powierzchni Ziemi wynosi 10[N/kg] i nazywany jest przyspieszeniem ziemskim. Faza podsumowująca: 1.Podsumowujemy lekcję zwracając uwagę na realizację celów lekcji. 2.Zadanie domowe: - Podręcznik: A. Kaczorowska "Fizyka i astronomia dla gimnazjum" s.43/zad.1- 3. - Omówienie zadania.

    Opracowanie: Bogumiła Rej

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7503
     
       Komentarze
  • M.S, 2007-08-30

    Podoba mi się scenariusz. W podobny sposób realizuję temat, ale pani
    propozycja jest lepsza bo krótsza i da się ją zrealizować na jednej
    lekcji



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 4



    Ilość głosów: 5
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014