AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogumiła Rej
Fizyka, Scenariusze

Masa ciała i ciężar ciała - scenariusz lekcji dla klasy I gimnazjum

- n +

CELE W KATEGORIACH:
  • wiadomości- uczeń wie i rozumie :
    - jak zależy siła ciężkości od masy ciała,
    - jaka jest zasada działania siłomierza,
    - rozumie znaczenie precyzji języka nauki.

  • umiejętności- uczeń potrafi:
    - posługiwać się siłomierzem,
    - interpretować wyniki doświadczenia wykonanego na lekcji.

    Uczeń wie:

  • jak zależy siła ciężkości od masy ciała,
  • jaka jest zasada działania siłomierza.

    Uczeń potrafi:

  • posługiwać się siłomierzem,
  • interpretować wyniki doświadczenia wykonanego na lekcji.


    ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

  • statyw, obciążniki, siłomierz, pion, waga laboratoryjna, odważniki.
  • multimedialny program do nauki fizyki dla klasy pierwszej: eduROM – Fizyka strefa G1.
  • A. Kaczorowska: "Fizyka i astronomia dla gimnazjum", podręcznik dla uczniów klasy I gimnazjum.

    METODY PRACY:

  • ukierunkowana dyskusja,
  • aktywny opis - klasyfikujący i porównujący,
  • doświadczenie uczniowskie,

    Przebieg lekcji

    Faza wstępna:
    1.Sprawdzenie listy obecności.
    2.Przedstawienie zagadnień do lekcji.: nauczyciel wskazuje na potoczne rozumienie słów masa i ciężar tzn.: "jeśli czegoś - jakiejś substancji - jest dużo to ma dużą masę, a to znaczy, że dużo waży czyli jest ciężkie, ma duży ciężar". Jaka jest różnica pomiędzy tymi wielkościami fizycznymi?

    Faza realizacyjna:
    1. W krótkiej pogadance przypominamy następujące pojęcia:
    - masy jako wielkości charakteryzującej ilość materii,
    - siły jako wielkości wektorowej będącej miarą oddziaływań ciał,
    - ciężaru ciała jako efektu oddziaływania grawitacyjnego Ziemi i ciała.

    2. Dzielimy tablicę na dwie części. W czasie dyskusji - uzupełnionej przypomnieniem metod pomiarowych masy i siły - wypełniamy tabelę.



    Dyskusję wzbogacamy prezentując pliki wideo z programu: eduROM – Fizyka strefa G1.

    3.Wracamy do problemu postawionego w fazie wstępnej, do potocznego rozumienia słów: masa i ciężar.
    Demonstrujemy na statywie, że im większa masa tym większe wychylenie siłomierza.
    Wyniki pomiarów zbieramy w tabeli:



    Te dwie
    wielkości: masa i ciężar są proporcjonalne do siebie. Można łatwo odgadnąć związek pomiędzy nimi na Ziemi. Wartość siły ciężkości wyraża się wzorem: Q = 10 m [N] Ogólnie: Q = g m g- stała fizyczna zależna od tego na jakiej planecie dokonujemy pomiaru. Na powierzchni Ziemi wynosi 10[N/kg] i nazywany jest przyspieszeniem ziemskim. Faza podsumowująca: 1.Podsumowujemy lekcję zwracając uwagę na realizację celów lekcji. 2.Zadanie domowe: - Podręcznik: A. Kaczorowska "Fizyka i astronomia dla gimnazjum" s.43/zad.1- 3. - Omówienie zadania.

    Opracowanie: Bogumiła Rej

  • Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9597


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


    BAROMETR


    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3.5



    Ilość głosów: 6