Katalog Danuta Strzelecka, 2014-06-11 Chorzów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Lekcja otwarta z okazji Dnia MatkiKONSPEKT ZAJĘĆ OBEJMUJĄCY OBSZAR AKTYWNOŚCI POLONISTYCZNEJ (LEKCJA OTWARTA Z OKAZJI DNIA MATKI) Ośrodek tematyczny: Wyruszamy na majówkę. Temat dnia: Życzenia dla mamy. Cel główny: doskonalenie umiejętności wyrażania miłości i szacunku do mamy Cele szczegółowe: - doskonalenie umiejętności wypowiadania się - nabywanie sprawności w głoskowaniu, literowaniu i sylabizowaniu - doskonalenie umiejętności głośnego czytania - utrwalenie umiejętności posługiwania się zegarem - kształtowanie umiejętności kształtnego pisania - zachęcanie do okazywania uczuć bliskim - rozbudzanie chęci sprawiania radości innym Metody: słowne – wyjaśnianie, mówienie, czytanie, ćwiczeń - pisanie, drama, śpiew i ćw. mowy Formy: zbiorowa, indywidualna Pomoce dyd.: nagranie, podręcznik, instrumenty, tabelka, modele zegarów, wierszyki, plansza ze słońcem i kartkami, kartki – napisy, upominki Czas trwania: 45 min. PRZEBIEG ZAJĘCIA 1. Przywitanie gości 2. Włączenie mam w zabawę - nauczyciel zwraca się do mam słowami: pomachają nam te mamy, które mają jasne (ciemne) włosy, mamy, które mają ubrane spodnie (spódnice), te mamy, które lubią się uśmiechać, te, które się cieszą, że mogą być dziś z nami. 3. Wprowadzenie do tematyki zajęcia Wyjaśnienie, że Dzień Matki zaczęto obchodzić w 1910 roku w USA. W Europie dzień poświęcony mamie pierwsza wprowadziła Austria. W jej ślady poszły inne kraje. W Polsce po raz pierwszy obchodzono to święto w 1923 roku w Krakowie. Obecnie życzenia z okazji Dnia Matki w Polsce składamy dnia 26 maja. 4. Odczytanie przez uczniów, w jaki sposób wymawia się słowo „mama” w innych językach: - po niemiecku: Mutti - po rosyjsku: mama - po francusku: mamam - po angielsku: mather - po włosku: mamma 5. Wskazywanie godzin na zegarze Uczniowie otrzymują modele zegarów. Będą zaznaczać na nich wskazane przez nauczyciela godziny. Nauczyciel opowiada historyjkę: Mama wstała dziś o 6 rano (uczniowie demonstrują indywidualnie podaną godzinę).Zrobiła dzieciom śniadanie, uprzątnęła łóżka, pomalowała swoje śliczne oczy i minęła już cała godzina. N:- Która godzina jest więc teraz? (uczniowie prezentują rozwiązanie na zegarze).Mama odprowadziła swoje kochane dziecko do szkoły i poszła do pracy. Nie spędziła w pracy jednak zbyt dużo czasu, bo po czterech godzinach odebrała telefon ze szkoły, że jej dziecko ma gorączkę i powinna je odebrać ze szkoły i pójść do lekarza. N: - O której godzinie mama skończyła pracę? 6. Odczytanie z planszy na tablicy wyrazu MAMA. Zapisywanie innych zdrobniałych wyrazów pochodzących od wyrazu „mama” – uczniowie głoskują, nauczyciel zapisuje 7. Próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego kochamy nasze mamy? 8. Ciche czytanie wylosowanych wierszy o mamie (chętni uczniowie), następnie głośne ich odczytanie. 9. Zabawa dramowa – prezentowanie gestem i ruchem czynności, które w domu wykonuje mama (pozostali uczniowie na znak wstają i naśladują daną czynność). 10. Uczniowie otrzymują karteczkę z tabelką. Wpisują do niej imię mamy. Przeliczają i wpisują z ilu głosek, liter i sylab składa się wpisane imię. 11. Prezentacja piosenki „Moja mama” z towarzyszeniem instrumentów. 12. Zabawa słowna Uczniowie układają niedokończone zdania: - Gdybym był czarodziejem, zabrałbym mamę … - Gdybym była wróżką, dałabym mamie … - Lubię, gdy mama … - Gdy mama będzie smutna, to … 13. Odczytanie wyrazów z tablicy napisanych wspak. Określenie, jaka jest mama. Zapis w podręczniku (troskliwa, uśmiechnięta, wesoła, cierpliwa, kochana, mądra, dzielna) – ćw. 3 str. 78 (zad. dom.) 14. Złożenie życzeń mamom z okazji Ich Święta – wręczenie przygotowanych przez uczniów upominków (bukiet kwiatów wykonany ze sklejki). Wyświetleń: 550
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |