Katalog

Danuta Strzelecka, 2014-06-11
Chorzów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Lekcja otwarta z okazji Dnia Matki

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ OBEJMUJĄCY OBSZAR AKTYWNOŚCI POLONISTYCZNEJ
(LEKCJA OTWARTA Z OKAZJI DNIA MATKI)



Ośrodek tematyczny: Wyruszamy na majówkę.
Temat dnia: Życzenia dla mamy.
Cel główny: doskonalenie umiejętności wyrażania miłości i szacunku do mamy
Cele szczegółowe:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się
- nabywanie sprawności w głoskowaniu, literowaniu i sylabizowaniu
- doskonalenie umiejętności głośnego czytania
- utrwalenie umiejętności posługiwania się zegarem
- kształtowanie umiejętności kształtnego pisania
- zachęcanie do okazywania uczuć bliskim
- rozbudzanie chęci sprawiania radości innym

Metody: słowne – wyjaśnianie, mówienie, czytanie, ćwiczeń - pisanie, drama, śpiew
i ćw. mowy
Formy: zbiorowa, indywidualna
Pomoce dyd.: nagranie, podręcznik, instrumenty, tabelka, modele zegarów, wierszyki, plansza ze słońcem i kartkami, kartki – napisy, upominki
Czas trwania: 45 min.


PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Przywitanie gości

2. Włączenie mam w zabawę - nauczyciel zwraca się do mam słowami: pomachają nam te mamy, które mają jasne (ciemne) włosy, mamy, które mają ubrane spodnie (spódnice), te mamy, które lubią się uśmiechać, te, które się cieszą, że mogą być dziś z nami.

3. Wprowadzenie do tematyki zajęcia
Wyjaśnienie, że Dzień Matki zaczęto obchodzić w 1910 roku w USA. W Europie dzień poświęcony mamie pierwsza wprowadziła Austria. W jej ślady poszły inne kraje.
W Polsce po raz pierwszy obchodzono to święto w 1923 roku w Krakowie. Obecnie życzenia z okazji Dnia Matki w Polsce składamy dnia 26 maja.

4. Odczytanie przez uczniów, w jaki sposób wymawia się słowo „mama” w innych językach:
- po niemiecku: Mutti
- po rosyjsku: mama
- po francusku: mamam
- po angielsku: mather
- po włosku: mamma

5. Wskazywanie godzin na zegarze
Uczniowie otrzymują modele zegarów. Będą zaznaczać na nich wskazane przez nauczyciela godziny. Nauczyciel opowiada historyjkę:
Mama wstała dziś o 6 rano (uczniowie demonstrują indywidualnie podaną godzinę).Zrobiła dzieciom śniadanie, uprzątnęła łóżka, pomalowała swoje śliczne oczy i minęła już cała godzina. N:- Która godzina jest więc teraz? (uczniowie prezentują rozwiązanie na zegarze).Mama odprowadziła swoje kochane dziecko do szkoły i poszła do pracy. Nie spędziła w pracy jednak zbyt dużo czasu, bo po czterech godzinach odebrała telefon ze szkoły, że jej dziecko ma gorączkę i powinna je odebrać ze szkoły i pójść do lekarza. N: - O której godzinie mama skończyła pracę?

6. Odczytanie z planszy na tablicy wyrazu MAMA. Zapisywanie innych zdrobniałych wyrazów pochodzących od wyrazu „mama” – uczniowie głoskują, nauczyciel zapisuje

7. Próba odpowiedzi na pytanie: Dlaczego kochamy nasze mamy?

8. Ciche czytanie wylosowanych wierszy o mamie (chętni uczniowie), następnie głośne ich odczytanie.

9. Zabawa dramowa – prezentowanie gestem i ruchem czynności, które w domu wykonuje mama (pozostali uczniowie na znak wstają i naśladują daną czynność).

10. Uczniowie otrzymują karteczkę z tabelką. Wpisują do niej imię mamy. Przeliczają i wpisują z ilu głosek, liter i sylab składa się wpisane imię.

11. Prezentacja piosenki „Moja mama” z towarzyszeniem instrumentów.

12. Zabawa słowna
Uczniowie układają niedokończone zdania:
- Gdybym był czarodziejem, zabrałbym mamę …
- Gdybym była wróżką, dałabym mamie …
- Lubię, gdy mama …
- Gdy mama będzie smutna, to …

13. Odczytanie wyrazów z tablicy napisanych wspak. Określenie, jaka jest mama. Zapis
w podręczniku (troskliwa, uśmiechnięta, wesoła, cierpliwa, kochana, mądra, dzielna) – ćw. 3 str. 78 (zad. dom.)

14. Złożenie życzeń mamom z okazji Ich Święta – wręczenie przygotowanych przez uczniów upominków (bukiet kwiatów wykonany ze sklejki).


Wyświetleń: 550


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.