Katalog Małgorzata Pyrka, 2014-06-11 Puławy Matematyka, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowegoPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Dane osobowe: 1. Imię i nazwisko: Małgorzata Pyrka 2. Miejsce pracy: Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Puławach 3. Stanowisko: nauczyciel matematyki i informatyki 4. Kwalifikacje: - ukończone wyższe studia licencjackie na wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej na kierunku matematyka z informatyką, specjalność nauczycielska (studia zawodowe); - wyższe studia magisterskie na wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej na kierunku matematyka z informatyką, specjalność nauczycielska (studia zawodowe) w trakcie trwania (data zakończenia czerwiec 2014 r.); Staż: 1. Opiekun stażu: mgr Małgorzata Szymanek 2. Data rozpoczęcia stażu: 1 września 2013 r. 3. Data zakończenia stażu: 31 maja 2014 r. 4. Stopień awansu zawodowego nadany z mocy prawa: nauczyciel stażysta. Cele stażu: 1) Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego w okresie odbywania stażu. 2) Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym: - przepisów związanych z funkcjonowaniem szkoły; - sposobów prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole; - przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy; 2. Uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omówienie z prowadzącym obserwowanych zajęć; 3. Prowadzenie zajęć z uczniami, o obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omówienie ich z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone; 4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli; 5. Poznanie środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów; 6. Prowadzenie zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły. Plan rozwoju zawodowego: I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (Dz. U. Roz. MEN z dn. 1.03.2013 r. §6 ust.2 pkt. 1) Lp. Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego - analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: * ustawy; * rozporządzenia; IX 2013 r. Poznanie wymagań dotyczących uzyskania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego 2. Nawiązanie współpracy stażysty z opiekunem stażu - rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu; - zawarcie pisemnego kontraktu z opiekunem; IX 2013 r. Omówienie zasad współpracy. Pomoc opiekuna w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego. Sporządzenie kontraktu. 3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia dyrektorowi Szkoły - zredagowanie Planu Rozwoju Zawodowego i przedłożenie go do zatwierdzenia Dyrektorowi Szkoły; IX 2013 r. Sporządzenie Planu Rozwoju Zawodowego. Wszczęcie postępowania kwalifikacyjnego. 4. Dokumentowanie realizacji Planu Rozwoju Zawodowego - gromadzenie dokumentacji, zaświadczeń, potwierdzeń, konspektów lekcji, itp. Okres stażu Systematyczne gromadzenie wymienionych dokumentów. 5. Zapoznanie się z: - tygodniowym planem zajęć w szkole; - zastępstwami; - zasadami współpracy dyrektora z pracownikami, nauczycielami; - dyżurami; - obserwacje; - udział w Radach Pedagogicznych; -zespoły samokształcenia; Okres stażu Organizacja zajęć własnych, udział w lekcjach i zespołach. 6. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły - zapoznanie się z podstawowymi aktami prawnymi regulującymi prace szkoły: * Statut Szkoły; * Program Wychowawczy i Profilaktyczny Szkoły; *Plan Rozwoju Szkoły; IX – X 2013 r. Notatki własne. 7. Zapoznanie się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi - lektura obowiązkowych przepisów w tym zakresie; - praktyczne zastosowanie zasad BHP podczas codziennej realizacji zajęć dydaktycznych; Okres stażu Zaświadczenie z uczestnictwa w szkoleniu BHP. 8. Sporządzenie sprawozdania z przebiegu stażu i przedłożenie go Dyrektorowi Szkoły - przygotowanie sprawozdania opisującego przebieg oraz stopień realizacji przyjętego planu rozwoju zawodowego; - uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju zawodowego; V 2014 r. Sprawozdanie z realizacji stażu. II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły (Dz. U. Roz. MEN z dn. 1.03.2013 r. §6 ust. 2 pkt. 2) Lp. Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Tworzenie własnego warsztatu pracy - analiza wybranych zestawów podręczników; - modyfikacja i tworzenie planów wynikowych dla klasy III i IV; - opracowywanie sprawdzianów, prac klasowych; - wykonywanie pomocy naukowych; - opracowanie kart pracy ucznia; - tworzenie materiałów na gazetkę klasową; IX 2013 r. Plany wynikowe do wybranych programów nauczania. Wydruki sprawdzianów. Gromadzone karty pracy ucznia, pomoce naukowe. 2. Realizacja programu nauczania matematyki - prowadzenie zajęć lekcyjnych; - poznanie podstawy programowej; - samodzielne sporządzenie rozkładów materiału; - poznanie wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny wynikające z realizacji podstawy programowej; - poznanie standardów egzaminacyjnych dla uczniów szkoły podstawowej; Okres stażu Rozkłady materiału nauczania. Zapisy w dzienniku elektronicznym. 3. Uczestnictwo w doskonaleniu zawodowym, wewnątrzszkolnym, zewnątrzszkolnym i samokształceniu - udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych; - udział w zewnętrznych formach doskonalenia (kurs na kierownika wycieczek szkolnych i obozów wędrownych, kursy związane z ocenianiem kształtującym); - lektura czasopism i książek o tematyce pedagogicznej, psychologicznej i fachowej; Okres stażu Zaświadczenia. Potwierdzenie udziału przez opiekuna stażu. Sprawozdania. Notatki własne. 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu - opracowanie konspektów; - konsultacja z opiekunem stażu; - analiza i opracowanie wyników przeprowadzonej lekcji; Okres stażu (1 raz w miesiącu) Konspekty lekcji 5. Pomoc słabym uczniom - zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki w klasie IV; Okres stażu Zapisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. 6. Doskonalenie multimedialnych technik pracy - przygotowanie materiałów na zajęcia z wykorzystaniem komputera i narzędzi TIK; - publikacja w Internecie Planu Rozwoju Zawodowego oraz wybranych konspektów lekcji; - przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej; - obróbka komputerowa materiałów na gazetkę klasową; Okres stażu Płyta CD z elektronicznym zapisem dokumentacji dotyczącej stażu. Adresy portali internetowych z zamieszczonymi materiałami. Adres strony internetowej szkoły. 7. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych - współpraca z nauczycielami; - dzielenie się doświadczeniami; - udostępnianie materiałów metodycznych; - analiza i samoocena; Okres stażu Kontakty interpersonalne z uczniami i gronem pedagogicznym potwierdzone opinią opiekuna stażu. III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętności współpracy ze środowiskiem uczniów (Dz. U. Roz. MEN z dn. 1.03.2013 r. §6 ust. 2 pkt. 3) Lp. Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Zapoznanie się z programem wychowawczym i profilaktycznym szkoły - analiza programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły; X 2013 r. Notatki własne. 2. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniów. - rozmowy ze szkolnym pedagogiem; - rozmowy z wychowawcami klas; Okres stażu Potwierdzenie pedagoga oraz wychowawców klas. 3. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły - udział w organizowanych wydarzeniach i uroczystościach szkolnych; - współpraca z Lubelskim Hospicjum dla Dzieci im. Małego Księcia w Lublinie; - zorganizowanie spotkania z prezesem Lubelskiego Hospicjum dla Dzieci Ojcem Filipem Buczyńskim; -szkolenie nauczycieli w zespołach samokształceniowych z umiejętności korzystania z zasobów portalu gmail; Okres stażu Dokumentacja szkolna. Zapisy w dziennikach. Potwierdzenie uczestnictwa w imprezach szkolnych. Potwierdzenie przeprowadzonych spotkań przez opiekuna stażu. 4. Aktywne uczestnictwo w szkoleniach organizowanych poza szkołą - przygotowanie prezentacji dotyczącej programu Geogebra i innych programów komputerowych sprzyjających nauce matematyki dla Powiatowego Centrum Doradztwa Zawodowego Nauczycieli w Puławach oraz omówienie najważniejszych cech programów; Okres stażu Potwierdzenie przeprowadzonych spotkań przez prowadzącego spotkania w PCDZN w Puławach. 5. Organizowanie i współorganizowanie konkursów przedmiotowych na terenie szkoły - organizacja konkursu matematycznego i informatycznego dla uczniów; -pomoc w organizacji konkursów matematycznych; Okres stażu Wyniki z konkursów. Opracowanie regulaminu konkursu. 6. Poznanie sytuacji uczniów oraz przyczyn występowania trudności - rozmowa z pedagogiem szkolnym; Okres stażu Potwierdzenie pedagoga szkoły. 7. Nawiązanie współpracy z wychowawcami - rozmowy; - konsultacje; - uwagi; - wnioski; - opinie o uczniach; Okres stażu Potwierdzenia wychowawców. IV. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (Dz. U. Roz. MEN z dn. 1.03.2013 r. §6 ust. 2 pkt. 4) Lp. Zadania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych - opracowanie tematów, zakresu i terminów; IX 2013 r. Konspekty lekcji. Potwierdzenie opiekuna stażu. Harmonogram obserwacji. 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela - hospitacja według wcześniej opracowanych narzędzi, omówienie i zapisanie jej wyników: - wykorzystanie czasu lekcji; - środki dydaktyczne stosowane na lekcji; - zasady stosowania OK. (Oceniania Kształtującego) na lekcji; - indywidualizacja zajęć dla uczniów z trudnościami w nauce; - indywidualizacja zajęć dla uczniów zdolnych; - lekcje podsumowujące i sprawdzające wiedzę ucznia; Okres stażu Wnioski z obserwacji i hospitacji. 3. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności - Uwzględnienie opinii opiekuna o sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniami; Okres stażu Wprowadzenie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. 4. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego Samoocena. V 2014 r. Teczka stażysty. …………………………………………………………. …………………………………………………… (podpis opiekuna stażu) (podpis nauczyciela stażysty) Wyświetleń: 940
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |