Katalog

Łucja Krzak
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz prezentacji Austrii w Dniu Unii Europejskiej

- n +

Scenariusz prezentacji Austrii w Dniu Unii Europejskiej
9 maja 2001 roku (wykonawcy - kl. IIc)

Cel ogólny - poznanie kultury i obyczajów naszych bliższych i dalszych sąsiadów.
Cele operacyjne:

Uczniowie:
  • wzbogacają swoją wiedzę na temat sytuacji polityczno-społecznej w Europie,
  • przełamują stereotypy i uprzedzenia na temat różnych narodów Europy,
  • poznają dorobek kulturalny i historię państw europejskich,
  • nawiązują interesujące kontakty,
  • korzystają z różnych źródeł informacji,
  • podejmują wspólne przedsięwzięcia i realizują projekty,
  • integrują się z klasą, resztą społeczności uczniowskiej i nauczycielami,
  • aktywizują rodziców do pomocy.

    Scenariusz

    Wprowadzenie stanowią dźwięki "Eine kleine Nachtmusik" Mozarta. W tle dwie osoby podtrzymują dekorację - panoramę Alp .Obok stoją portrety Mozarta i Straussa. Ktoś inny trzyma flagę Austrii. Z boku stoi stolik przykryty białym obrusem i krzesło, symbolizujące kawiarnię. Na stoliku stoi wazon pełen narcyzów, siedzi pluszowy miś. Przy stoliku turystka, ma aparat fotograficzny. Obok stoi kelnerka ze ścierką przewieszoną przez rękę. Krząta się przy stoliku, obsługuje turystkę .Ma na sobie białą koszulkę z flagą i napisem "Austria".

    Wchodzą konferansjerzy w białych koszulkach z napisem i flagą.

    Konferansjer 1
    - AUSTRIA jest pięknym górzystym krajem z uroczymi jeziorami, lasami i rzekami, bez dostępu do morza. Stąd za nami ta wspaniała panorama Alp.

    Wskazuje ręką na tło.

    Konferansjer 2
    - Austria słynie z artystów i muzyków ( Wolfgang Amadeusz Mozart i Johann Strauss). Niegdyś była potężnym cesarstwem.
    Konferansjer 1
    - Jej miasta zachwycają swą architekturą. Stolicą Austrii jest Wiedeń, który słynie z walców. Już sama myśl o Wiedniu przywołuje mnóstwo obrazów: wspaniałe cesarskie pałace Habsburgów, kawiarnie pełne przepysznych ciastek i barokowych luster, przenikająca wszystko muzyka oraz potężny, majestatyczny Dunaj, który dzięki walcowi Straussa na zawsze pozostanie "modrym".


    Rozlega się muzyka - walc Straussa "Nad pięknym modrym Dunajem". Turystka wstaje od stolika i zaczyna robić zdjęcia.

    Konferansjer 2
    - Szanowni Państwo! Oto niepowtarzalna szansa obejrzenia, jak nasze koleżanki i koledzy tańczą walca Straussa. Dodam, że niezwykły zbieg okoliczności sprawił, iż mamy w klasie imiennika wielkiego muzyka. I oto Witek Straus, który zresztą wylosował Austrię do prezentacji, tańczy walca Straussa. Prosimy o brawa!

    Dwie pary uczniów tańczą walca (eleganckie stroje - suknie dziewczyn, szale na ramionach, wyższe buty; chłopcy - białe koszule, muchy, ciemne spodnie i buty)
    Chłopcy, prosząc do tańca, podają dziewczynom róże (albo narcyzy).

    Turystka (trzyma w rękach pęk narcyzów)

    - W Aussee każdego roku w maju organizowane jest święto narcyzów. Na zakończenie ozdobione kwiatami łodzie przepływają przez jezioro Altausseer. Można wtedy podziwiać olbrzymie budowle, statki wikingów i wielkie pluszowe misie.

    Konferansjer 1
    - Z czym jeszcze kojarzy nam się Austria?

    Wchodzi uczeń przebrany za Jana III Sobieskiego (wąsy) z workiem z napisem
    "Kawa" i kubkiem w dłoni.

    Jan III Sobieski
    - Jan III Sobieski pokonał Turków pod Wiedniem i jako pierwszy sprowadził do Polski oraz upowszechnił u nas kawę!

    Kelnerki przygotowują kawę w plastikowych kubeczkach . Na srebrnych tacach mają wcześniej pokrojone kawałki sernika wiedeńskiego na serwetkach.
    Konferansjer 2
    - Austria to także kraj sportów zimowych. Czy to wędrówka po górach, jazda na nartach czy sankach - wszystkie te sporty można uprawiać w Austrii przez cały rok! Dwie trzecie powierzchni tego kraju stanowią bowiem Alpy.

    Wchodzi narciarz - kombinezon, narty, gogle - wraz z grupką fanów.

    Fani (trzymający tło)

    - Małysz, Małysz!

    Narciarz

    - Adam Małysz jako pierwszy z Polaków zdobył mistrzostwo w Turnieju Czterech Skoczni właśnie w Austrii!

    Fani
    - Hura!


    Konferansjerzy 1 i 2 (na zmianę)

    - O Austrii można mówić jeszcze długo:
    - o Tyrolu,
    - o Insbrucku, Salzburgu i Linzu,
    - o Jeziorze Bodeńskim,
    o udziale w rozbiorach Polski w XVIII wieku,
    o cesarzowej Sissi, do dzisiaj otaczanej przez Austriaków niezwykłym szacunkiem,
    o słynnych strudlach jabłkowych
    o sznyclach po wiedeńsku,
    ale my oddajmy się tylko na koniec atmosferze jej stolicy. Wsłuchajmy się w dźwięki tej charakterystycznej dla Austrii muzyki. Jednocześnie zapraszamy do degustacji kawy
    i sernika, oczywiście....wiedeńskiego!

    (Uczennica gra na syntezatorze fragment dowolnego walca Straussa)

    Dziękujemy za uwagę i życzymy smacznego!
    Prezentację przygotowali i przedstawili uczniowie klasy Ic.

    Kelnerki, ubrane w koszulki z flagą i napisem, roznoszą kawę i sernik, częstują.

    Występują:
    Konferansjer 1 - Marta Plucińska (koszulka)
    Konferansjer 2 - Kuba Paczyński (koszulka)
    Turystka - Monika Krysztofek ( strój turystki, aparat fotograficzny, narcyzy)
    Sobieski - Darek Modliński (strój, wąsy, worek, kubek Nescafe)
    Narciarz - Darek Solecki (narty, kombinezon, gogle, czapka)
    Tańczące pary - Julia Gładysz, Dominika Kiedrzynek, Witek Straus, Tomek Bednarski
    Kelnerki- Jowita Hałaczkiewicz, Ewa Dłubak, Ewa Mikołajczyk (koszulki, spódniczki, ściereczki białe albo białe fartuszki)
    Gra na syntezatorze i obsługa magnetofonu - Monika Łyko (koszulka)
    Flaga - Robert Poziemski (koszulka)
    Tło - Basia Kozieł, Marta Walaszczyk (koszulki)


    Notatka z przebiegu zajęć do dyspozycji wychowawcy klasy
    5 grudnia 2000 roku

    Spotkanie z klasą I c

    Cel - zebranie propozycji uczniów, dotyczące prezentacji wylosowanego kraju Unii - Austrii.


    1. Wykorzystanie techniki burzy mózgów, zapis i przedyskutowanie propozycji, skonkretyzowanie wniosków.

    2. Ustalenie głównych punktów scenariusza imprezy.

    3. Omówienie posiadanych informacji na temat Austrii.

    4. Wstępne przedstawienie propozycji scenek dramowych.

    5. Ustalenie listy potrzebnych rekwizytów, kostiumów.

    6. Dyskusja nad oprawą graficzną i muzyczną imprezy.

    7. Selekcja pomysłów związanych ze stroną kulinarną przedsięwzięcia.

    8. Wybór aktorów i przydział pozostałych zadań osobom odpowiedzialnym w związku z przygotowaniem i organizacją przedstawienia.

    9. Wstępny terminarz prac nad realizacją zadań.

    Opracowanie: Łucja Krzak

  • Wyświetleń: 1971


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.