Katalog

Urszula Kuś, 2014-06-06
Wielopole Skrzyńskie

Historia, Program nauczania

Program do Zajęć Pozalekcyjnych - „Kultura z Lamusa”

- n +


SPECJALNY OŚRODEK SZKOLNO – WYCHOWAWCZY
W ROPCZYCACH

Program do Zajęć Pozalekcyjnych
„Kultura z Lamusa”


Przeznaczony do realizacji z uczniami klas gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych.

Program opracowała:
Urszula Kuś


Ropczyce 2012r.

WSTĘP



Bieg czasu, postęp w różnych dziedzinach życia, pośpiech zacierają pamięć o wielu zwyczajach i obrzędach naszych przodków.
Odchodzi w dal dawna ludowa tradycja, zwykłe proste życie i obyczajowość, którą jeszcze pamięta niejeden z ludzi w starszym wieku.
I choć nadal nasze charaktery, postawy kształtuje tradycja naszych rodziców
i dziadków będąca spoiwem dawnych lat z obecnymi, to jednak jest ona inna, bo inna jest mentalność ludzi, inne pojmowanie życia.
Edukacja uczniów na temat życia naszych przodków powinna być ważnym elementem systemu oświatowego. Dzięki niej umocnieniu ulega poczucie tożsamości
i przynależności kulturowej i narodowej Polaków. Dla określenia własnej tożsamości młodym ludziom potrzebna jest wiedza o swojej przeszłości, tradycjach i obyczajach. Pamięć
o naszych przodkach jest naszym dorobkiem kulturowym i powinno się o niego dbać.


Realizacja programu:

Program „Kultura z lamusa” skierowany jest dla uczniów klas gimnazjalnych, oraz ponadgimnazjalnych. Program realizowany będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych.
Zajęcia odbywać się będą raz w miesiącu w terminie od października 2012r. do maja 2013r.
Uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne.


Cel ogólny:
- rozwijanie osobowości uczniów poprzez wzbogacenie i systematyzowanie wiedzy na temat życia – tradycji i obyczajów naszych przodków w okresie po II wojnie światowej do lat 90-tych.


Cele szczegółowe:
- uporządkowanie wiedzy uczniów na temat życia ludzi w okresie powojennym
- zapoznanie uczniów z edukacją dzieci i młodzieży w latach 1945- 1990r.
- rozwijanie zainteresowań kultura ludową naszych przodków (tradycjami, obrzędami)
- budzenie wrażliwości patriotycznej, kulturowej i obyczajowej
- zapoznanie uczniów z obowiązkami i rozrywką dzieci z czasów powojennych
- wspieranie rozwoju intelektualnego
- wspieranie umiejętności wyrażania własnych uczuć, spostrzeżeń
- zapoznanie ze sposobem przygotowania staropolskich potraw: pieczenie chleba, „wybijanie” masła”


Metody i formy pracy.


Metody:
- metody słowne – praca z albumem, książką, instruktarz
- metody oglądowe – pokaz
- metody działaniowe – ćwiczenia praktyczne


Formy realizacji:
- poszukiwanie wiedzy w różnych źródłach – podręczniki, albumy, internet
- słuchanie opowiadań nauczyciela
- przeglądnie archiwalnych fotografii
- oglądnie dawnych sprzętów gospodarstwa domowego
- wywiad z artystką ludową
- ćwiczenia w przygotowaniu dekoracji ludowych według wzoru naszych przodków np. ze słomy
- przygotowanie i wypiek staropolskiego chleba i „wybijanie” masła w maselnicy
- wyjście do Izby Regionalnej w Ropczycach
- wycieczka do skansenu


Treści kształcenia:

1. Życie ludzi w okresie powojennym.
- poznanie radości i trudów życia ludzi po odzyskaniu niepodległości
- ukazanie warunków życia (biedy) na podstawie archiwalnych fotografii i opisów
z podręcznika
2. Edukacja dzieci i młodzieży po II wojnie światowej
- zapoznanie ze strukturą nauczania (dostępem do szkoły, stosowaniem kar i nagród, wyposażenie ucznia w przybory i podręczniki szkolne, ubiorem)
3. Tradycje i zwyczaje ludowe naszych przodków
- obchodzenie świąt kościelnych i wierzenia ludowe
4. Maszyny i urządzenia gospodarstwa domowego naszych babć i dziadków
- poznanie podstawowych urządzeń używanych do prac w gospodarstwie domowym np. maselnicy, praski do sera, tary do prania itp.
5. Dekoracje wnętrz domów naszych przodków
- oglądnie zbiorów dekoracji wnętrz mieszkań (makatek , serwet, ozdób świątecznych)
- ćwiczenia w wykonaniu starodawnych ozdób np. ze słomy
6. Zwyczaje żywieniowe
- zapoznanie z kulturą spożywania posiłków, rodzaje przygotowanych potraw
7. Obowiązki i czas wolny dzieci i młodzieży z dawnych lat
- poznanie zakresu obowiązków domowych dzieci i młodzieży, oraz sposobu spędzania wolnego czasu


Przewidywane osiągnięcia uczniów


Uczeń:
- posiada elementarną wiedzę na temat życia, nauki i pracy naszych przodków
- bogaci wiedzę o kulturze ludowej
- dostrzega wartości rodzinne związane z tradycjami i zwyczajami swoich przodków
- wyraża szacunek dla swoich przodków
- poznaje nazwy, wygląd oraz przeznaczenie dawnych sprzętów gospodarstwa domowego
- poznaje recepturę na przygotowanie chleba staropolskiego, oraz technikę „wybijania” masła
- korzysta z różnych źródeł informacji
- jest aktywny, samodzielny i wytrwały
- zna i przestrzega zasady kulturalnego zachowania się






Ewaluacja Programu

W celu przekonania się, czy zaproponowany program ma pożądany wpływ na uczniów, konieczne jest przeprowadzenie ewaluacji tj. działania zmierzającego do stwierdzenia w jakim stopniu zamierzone w tym programie cele są osiągalne, czy proponowane metody i formy aktywności są skuteczne .
Formą ewaluacji tego programu będzie:

- interpretacja wyników quizu o życiu, tradycjach i obrzędach naszych przodków
- obserwacja aktywności uczniów w zajęciach
- rozmowa kierowana





Wyświetleń: 521


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.