Katalog Barbara Wojciechowicz, 2014-06-05 Wąsewo Język polski, Konspekty Motywy postępowania bohaterów mitu "Dedal i Talos".Temat: Motywy postępowania bohaterów mitu "Dedal i Talos". Cele lekcji Uczeń: ▪ zna treść mitu „Dedal i Talos”, ▪ potrafi wymienić cechy mitu jako gatunku literackiego, ▪ gromadzi słownictwo odnośnie nazw uczuć, ▪ zna elementy świata przedstawionego, ▪ przedstawia postacie literackie, ▪ ocenia postępowanie postaci literackiej, ▪ redaguje dalszy ciąg mitu, ▪ zaznacza na mapie miejsca, w których rozgrywa się akcja utworu, ▪ współpracuje w zespole, ▪ nazywa cechy charakteru i przyporządkowuje je postaciom, ▪ wyjaśnia motywy postępowania postaci, ▪ przedstawia efekty pracy zespołu, ▪ układa wydarzenia w kolejności chronologicznej. Metody nauczania: ▪ praca z tekstem, ▪ heureza, ▪ elementy dramy, ▪ poszukująca, ▪ zajęć praktycznych ▪ burza mózgów Formy pracy: ▪ zbiorowa, ▪ grupowa, ▪ indywidualna. Środki dydaktyczne: ▪ tekst mitu „Dedal i Talos” ▪ rebusy ▪ mapa Grecji (kontur), ▪ karteczki z zadaniami dla grup, ▪ plan wydarzeń, ▪ prezentacja multimedialna, Przebieg lekcji: 1. Moment organizacyjny - przypomnienie wiadomości z zakresu kształcenia literackiego, - zapisanie tematu lekcji. 2. Określenie, do którego gatunku literackiego należy tekst przeczytany przez uczniów w domu. (mit) 3. Przypomnienie najważniejszych cech mitu jako gatunku literackiego. ▪ Co to jest mit? ▪ Jak nazywa się zbiór mitów? 4. Podzielenie klasy na 5 grup i rozdanie rebusów (ich rozwiązaniem będą tytuły mitów) 5. Określenie elementów świata przedstawionego w micie (praca z tekstem) a) czas akcji „Było to w czasach przed początkiem naszej historii…” b) bohaterowie Dedal, Talos, Ikar, Polikasta, Minos, Praca w grupach. Uczniowie przygotowują krótką prezentację każdego z bohaterów, kim byli i czym zajmowali się. Czas- 2 minuty. Dedal- rzeźbiarz, „Spod jego dłuta wychodziły piękne posągi, budował również świątynie i pałace. Rzemiosło nie było mu obce. Zależało mu na tym, żeby nie tylko być artystą, ale też dobrym majstrem” Polikasta- siostra Dedala, matka Talosa. Talos- dwudziestoletni syn Polikasty, siostrzeniec Dedala, wynalazł koło garncarskiego i piłę, wyrabiał piękne naczynia z gliny. Ikar- syn Dedala, nie posłuchał przestróg ojca i zginął. Minos- król mieszkający na Krecie, z jego polecenia Dedal zbudował labirynt c) miejsce akcji państwo- Grecja, miasto- Ateny, wzgórze ateńskie- Akropol, wyspa- Kreta (Uczniowie, w dalszym ciągu pracują w grupach, podpisują na mapie miejsca związane z treścią mitu) d) wydarzenia Uczniowie porządkują wydarzenia według kolejności chronologicznej i rysują na mapie kierunek wędrówki Dedala) 1. Przybycie Dedala do domu Polikasty. 2. Wizyta w pracowni Talosa. 3. Rozmowa Dedala z siostrzeńcem. 4. Spacer. 5. Śmierć Talosa 6. Oskarżenie Dedala o morderstwo. 7. Ucieczka ojca i syna na Kretę. 8. Budowa labiryntu 9. Uwięzienie budowniczego. 10. Marzenia Dedala o powrocie do ojczyzny. 11. Lot ojca z synem. 12. Tragedia Ikara. 13. Samotne życie Dedala. 6. Odczytanie wyników pracy poszczególnych zespołów. Nanoszenie ewentualnych poprawek. 7. Przyporządkowanie nazw wynalazków, osiągnięć odpowiednim postaciom- Dedalowi i Talosowi. Co wynalazł Dedal? Jakie miał znaczenie dany wynalazek, czemu służył? Dedal- labirynt, skrzydła Co wynalazł Talos? Jakie miał znaczenie dany wynalazek, czemu służył? Talos- koło garncarskie, piła 8. Rozdanie uczniom poleceń do pracy w zespołach. Przygotujcie wypowiedź będącą zapisem myśli Dedala w jednej z wybranych sytuacji. Postarajcie się oddać jak najbardziej to, co w danym momencie czuł bohater (czas 4 minuty) ▪ w warsztacie Talosa, ▪ w chwili oskarżenia o zabójstwo, ▪ po przybyciu na Kretę ▪ przed ucieczką z labiryntu, ▪ po upadku Ikara. Wybierzcie przedstawiciela grupy, który wcieli się w postać Dedala i przedstawi waszą pracę na forum klasy. Krótkie omówienie pracy zespołów. 9. Jakimi cechami odznaczał się Dedal? (burza mózgów, efekty pracy przedstawione w formie słoneczka) Np. zazdrosny, pracowity, zdolny, ambitny, tchórzliwy, pomysłowy 10. Omówienie: ▪ które cechy są pozytywne, a które negatywne, ▪ które cechy spowodowały, że zyskał sławę, a które sprawiły, iż stracił syna. 11. Uczniowie próbują ocenić postępowanie syna Dedala podczas lotu. Oszukują tę postać na obrazach. (Prezentacja różnych przedstawień upadku Ikara w malarstwie). 12. Podsumowanie pracy uczniów podczas lekcji. 13. Praca domowa. Napisz dalszy ciąg mitu o Dedalu. Dla chętnych- Przeczytaj treść mitu „Dedal i Ikar”, wypisz różnice pomiędzy tymi tekstami. Wyświetleń: 745
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |