Katalog

Marzena Foryt, 2014-06-02
Brzozów

Historia, Scenariusze

Scenariusz zajęć kółka historycznego - Życie codzienne w PRL.

- n +

Scenariusz zajęć kółka historycznego.
Temat: Życie codzienne w PRL.
Nauczyciel: Marzena Foryt

Cele :

Uczeń:
- wymienia sytuacje, charakterystyczne dla życia codziennego w okresie PRL,
- ocenia zjawiska typowe dla gospodarki socjalistycznej,
- wie jakie trudności dnia codziennego musieli pokonywać mieszkańcy Polski Ludowej.

Liczba godzin – 1
Kl.VI
Metody nauczania;
-rozmowa nauczająca,
-dyskusja
-praca w grupach


Struktura i opis lekcji

1.Wprowadzenie.

Nauczyciel przypomina, że tematem zajęć są sytuacje związane z życiem codziennym w czasach PRL. Uczniowie mieli wcześniej przeprowadzić krótkie wywiady z bliskimi lub znajomymi osobami, które pamiętają te czasy. Mieli pytać o typowe sytuacje, produkty, zjawiska, z którymi spotykali się rozmówcy.

2.Rozwinięcie.
Uczniowie przedstawiają relację z rozmów z wybranymi osobami. Porównują i analizują zjawiska gospodarcze, instytucje, przedmioty, sytuacje, o których najczęściej wspominali rozmówcy. Mówią o rzeczach, które ich zaskoczyły, o których wcześniej nie wiedzieli.
Nauczyciel przedstawia uczniom fragmenty Polskich Kronik Filmowych dotyczących różnych dziedzin życia. (źródło you tube)
Uczniowie zostali wcześniej podzieleni na grupy. Każda grupa miała opracować jedno zagadnienie dotyczące omawianego okresu. Na podstawie przygotowanych opisów i ilustracji uczniowie mają stworzyć plakaty charakteryzujące dane zagadnienia. Uczniowie mogą zaproponować inne tematy w zależności od zebranych materiałów.
Grupa I Propaganda
Grupa II Wyposażenie mieszkań
Grupa III Motoryzacja
Grupa IV Zakupy
Podczas pracy w grupach nauczyciel odtwarza na gramofonie przeboje z tamtych lat.
Po wykonaniu plakatów każda grupa krótko charakteryzuje swoje zagadnienie. Następnie pozostali uczniowie zadają pytania dotyczące informacji znajdujących się na plakacie.
Nauczyciel w trakcie prezentacji może uzupełniać wiadomości oraz dokumentować je ilustracjami i informacjami z dodatkowych źródeł np. z książek.(Jacek Fedorowicz „Życie PRL, praca, rozrywka, ludzie”, Wiesław Kot „PRL czas nonsensu”)

3.Podsumowanie.

Na zakończenie zajęć uczniowie oglądają wystawę, którą wspólnie z nauczycielem przygotowali kilka dni wcześniej. Na stołach zostały wyeksponowane przedmioty codziennego użytku kojarzące się jednoznacznie z omawianą epoką. Znajdują się tam m.in. np. syfon, bony towarowe, kartki żywnościowe, maszyna do pisania, aparat do wyświetlania bajek, „Elementarz” Falskiego, kalejdoskop, pieniądze itp.





Wyświetleń: 929


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.