Katalog Magdalena Boberska, 2014-06-02 Wrocław Język polski, Konspekty Miejska melancholia - analizujemy i interpretujemy obraz Edwarda Hoppera.Konspekt lekcji w klasie trzeciej gimnazjum Magdalena Boberska Gimnazjum nr 29 Temat: Miejska melancholia – analizujemy i interpretujemy dzieło sztuki. Cele główne: - powtórzenie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej analizy i interpretacji dzieła sztuki, - podsumowanie cyklu lekcji dotyczących poszukiwania sensu życia we współczesnym świecie. Cele szczegółowe: - powtórzenie wiadomości dotyczących analizy i interpretacji dzieła sztuki, - ćwiczenie umiejętności analizowania i interpretowania dzieła malarskiego, - ćwiczenie umiejętności poprawnego wypowiadania się na zadany temat (opiniowania), - ćwiczenie umiejętności pisemnej odpowiedzi na pytania oraz tworzenia notatki w różnej formie ( tabela, spójny tekst, punkty), - ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie, - zwrócenie uwagi na ponadczasowy aspekt dzieła oraz możliwość wykorzystania go do tworzenia nowych dzieł sztuki, czasem o innym , odmiennym przesłaniu. Czas: 45 minut. Metody i formy pracy: - praca z reprodukcją dzieła malarskiego, z cytatem, - praca jednostkowa i grupowa, - rozmowa z uczniami, - dyskusja. Materiały: - duża reprodukcja obrazu Edwarda Hoppera „Nocne jastrzębie” ( na tablicy korkowej), - małe reprodukcje ww obrazu ( na ławkach), - karta pracy, - reprodukcje obrazów nawiązujących do dzieła Hoppera. Tok lekcji Czas Czynności nauczyciela Czynności ucznia 1 min. Rozpoczyna lekcję, podaje temat. Zapisuje temat: Miejska melancholia – analizujemy i interpretujemy dzieło sztuki. 1min. Wyjaśnienia cel lekcji, przestawia powiązania jej z poprzednim tematem. Słucha i w razie potrzeby zadaje pytania 3 min. Sprawdza zadanie domowe. Wybrany uczeń odczytuje na głos zadanie domowe lub mówi , co napisał. 4 min. Prosi o przypomnienie podstawowych zasad i ważnych informacji dotyczących analizy i interpretacji dzieła literackiego. Rozdaje karty pracy. Podaje najważniejsze zasady, ważne pojęcia. Powinien zwrócić uwagę na: - kompozycję, - barwy, - technikę wykonania, - inne informacje, - nastrój, - tematykę, - przesłanie. Zapisuje najważniejsze informacje w tabeli ( karta pracy – zad. 1. ) 4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 2 z karty pracy Podkreśla odpowiednie wyrazy, wyrażenia i tworzy zdania. Na prośbę nauczyciela odczytuje ułożony tekst. 3 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 3 z karty pracy Wymyśla i zapisuje pytania. Odczytuje je na prośbę nauczyciela 2 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 4 z karty pracy Uczniowie wspólnie odpowiadają na pytanie , ale każdy sam zapisuje odpowiedź. 4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 5 z karty pracy Zapisuje zdania – myśli bohaterów. Zwraca uwagę na interpunkcję 9 cudzysłów) Odczytuje zapisane zdania. 4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 6 z karty pracy Zapisuje wybraną interpretację lub tworzy swoją i uzasadnia wybór. Notatka w zeszycie 5 min Zleca pracę w grupach, wyjaśnia polecenie, rozdaje koperty z reprodukcjami. Analizuje wybrane reprodukcje, dyskutuje w grupie o wybranym obrazie i zapisuje notatkę. 5 min. Prosi o prezentacje pracy w grupach Odczytuje notatkę. 5 min. Podsumowuje lekcję – metoda piłeczki tenisowej. Wskazany uczeń odpowiada na pytania zadawane przez nauczyciela, dotyczące: - analizy i interpretacji dzieła literackiego, - interpretacji obrazu Hoppera i jej związku z poprzednimi lekcjami. 2 min. Zadaje zad.dom. Uczeń wkleja kartkę z zadaniem: Zadaniem domowe: Rozmawialiśmy w mijającym tygodniu o poszukiwaniu sensu życia we współczesnym świecie. Podsumowując te rozważania, zastanów się nad tym, co o współczesnym człowieku i jego problemach może mówić obraz Edwarda Hoopera. Swoje refleksje zapisz w zeszycie. Minimum jedna strona. Zad.dom. dla chętnych: poprzez wyszukiwarkę internetową sprawdź, jak artyście nawiązywali do dzieła Hoppera; opisz swoje wrażenia dotyczące wybranej reprodukcji, innej niż omawiane na lekcji. 1 min. Dziękuje za pracę na lekcji, nagradza naklejkami za aktywność. Zadaje zagadkę logiczno – językową: Dlaczego kartki do pracy w grupach mają kolor niebieski? Jaki ma to związek z tematem lekcji i językiem ojczystym Hoppera? Rozwiązuje zagadkę. Wyświetleń: 370
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |