AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Boberska, 2014-06-02
Wrocław

Język polski, Konspekty

Miejska melancholia - analizujemy i interpretujemy obraz Edwarda Hoppera.

- n +

Konspekt lekcji w klasie trzeciej gimnazjum
Magdalena Boberska
Gimnazjum nr 29


Temat: Miejska melancholia – analizujemy i interpretujemy dzieło sztuki.

Cele główne:
- powtórzenie i ugruntowanie wiedzy dotyczącej analizy i interpretacji dzieła sztuki,
- podsumowanie cyklu lekcji dotyczących poszukiwania sensu życia we współczesnym świecie.

Cele szczegółowe:
- powtórzenie wiadomości dotyczących analizy i interpretacji dzieła sztuki,
- ćwiczenie umiejętności analizowania i interpretowania dzieła malarskiego,
- ćwiczenie umiejętności poprawnego wypowiadania się na zadany temat (opiniowania),
- ćwiczenie umiejętności pisemnej odpowiedzi na pytania oraz tworzenia notatki w różnej formie ( tabela, spójny tekst, punkty),
- ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie,
- zwrócenie uwagi na ponadczasowy aspekt dzieła oraz możliwość wykorzystania go do tworzenia nowych dzieł sztuki, czasem o innym , odmiennym przesłaniu.

Czas: 45 minut.
Metody i formy pracy:
- praca z reprodukcją dzieła malarskiego, z cytatem,
- praca jednostkowa i grupowa,
- rozmowa z uczniami,
- dyskusja.

Materiały:
- duża reprodukcja obrazu Edwarda Hoppera „Nocne jastrzębie” ( na tablicy korkowej),
- małe reprodukcje ww obrazu ( na ławkach),
- karta pracy,
- reprodukcje obrazów nawiązujących do dzieła Hoppera.


Tok lekcji
Czas Czynności nauczyciela Czynności ucznia
1 min. Rozpoczyna lekcję, podaje temat. Zapisuje temat: Miejska melancholia – analizujemy i interpretujemy dzieło sztuki.
1min. Wyjaśnienia cel lekcji, przestawia powiązania jej z poprzednim tematem. Słucha i w razie potrzeby zadaje pytania
3 min. Sprawdza zadanie domowe. Wybrany uczeń odczytuje na głos zadanie domowe lub mówi , co napisał.
4 min. Prosi o przypomnienie podstawowych zasad i ważnych informacji dotyczących analizy i interpretacji dzieła literackiego.
Rozdaje karty pracy. Podaje najważniejsze zasady, ważne pojęcia. Powinien zwrócić uwagę na:
- kompozycję,
- barwy,
- technikę wykonania,
- inne informacje,
- nastrój,
- tematykę,
- przesłanie.
Zapisuje najważniejsze informacje w tabeli ( karta pracy – zad. 1. )
4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 2 z karty pracy Podkreśla odpowiednie wyrazy, wyrażenia i tworzy zdania.

Na prośbę nauczyciela odczytuje ułożony tekst.
3 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 3 z karty pracy Wymyśla i zapisuje pytania.

Odczytuje je na prośbę nauczyciela
2 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 4 z karty pracy Uczniowie wspólnie odpowiadają na pytanie , ale każdy sam zapisuje odpowiedź.
4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 5 z karty pracy Zapisuje zdania – myśli bohaterów.
Zwraca uwagę na interpunkcję 9 cudzysłów)

Odczytuje zapisane zdania.
4 min. Prosi o przyjrzenie się reprodukcji i wykonanie zadania 6 z karty pracy Zapisuje wybraną interpretację lub tworzy swoją i uzasadnia wybór. Notatka w zeszycie
5 min Zleca pracę w grupach, wyjaśnia polecenie, rozdaje koperty z reprodukcjami. Analizuje wybrane reprodukcje, dyskutuje w grupie o wybranym obrazie i zapisuje notatkę.


5 min. Prosi o prezentacje pracy w grupach Odczytuje notatkę.
5 min. Podsumowuje lekcję – metoda piłeczki tenisowej. Wskazany uczeń odpowiada na pytania zadawane przez nauczyciela, dotyczące:
- analizy i interpretacji dzieła literackiego,
- interpretacji obrazu Hoppera i jej związku z poprzednimi lekcjami.
2 min. Zadaje zad.dom. Uczeń wkleja kartkę z zadaniem:
Zadaniem domowe: Rozmawialiśmy w mijającym tygodniu o poszukiwaniu sensu życia we współczesnym świecie. Podsumowując te rozważania, zastanów się nad tym, co o współczesnym człowieku i jego problemach może mówić obraz Edwarda Hoopera. Swoje refleksje zapisz w zeszycie. Minimum jedna strona.
Zad.dom. dla chętnych: poprzez wyszukiwarkę internetową sprawdź, jak artyście nawiązywali do dzieła Hoppera; opisz swoje wrażenia dotyczące wybranej reprodukcji, innej niż omawiane na lekcji.

1 min. Dziękuje za pracę na lekcji, nagradza naklejkami za aktywność.
Zadaje zagadkę logiczno – językową: Dlaczego kartki do pracy w grupach mają kolor niebieski? Jaki ma to związek z tematem lekcji i językiem ojczystym Hoppera? Rozwiązuje zagadkę.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 370


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.