Katalog

Katarzyna Stępień, 2014-06-02
szczecinek

Język niemiecki, Plany rozwoju zawodowego

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO języka niemieckiego

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO




Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: mgr Katarzyna Stępień
Imię i nazwisko opiekuna stażu: Maria Barys
Wykształcenie: wyższe z przygotowaniem pedagogicznym
Stanowisko: nauczyciel języka niemieckiego
Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy
Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2011 r.
Planowana data zakończenia stażu: 31.05.2014 r.

Podstawa prawna:
 Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami).;
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz.2593) ze zmianami z 14 listopada 2007r. (Dz. U. z 2007r. Nr 214, poz.1580).

Cele odbywanego stażu:
 Podejmowanie różnorodnych działań zmierzających do podwyższenia jakości swojej pracy, a tym samym pracy szkoły.
 Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego.

Wymagania egzaminacyjne niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego:

Zadania do wykonania
Formy realizacji
Termin
Sposób dokumentowania

§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań,
a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

1. Poznanie procedury awansu zawodowego nauczycieli
 analiza przepisów prawa oświatowego regulujących system awansu zawodowego:
- Rozporządzenia MENiS w sprawie uzyskania stopni awansu z dnia 1 grudnia 2004r. ze zmianami z 14 listopada 2007r.
- adekwatnych fragmentów Karty Nauczyciela.
 uaktualnianie wiedzy na temat procedur awansu zawodowego cały okres stażu


cały okres stażu
notatki (ksero)



notatki własne

2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu





 ustalenie zasad współpracy – zawarcie kontraktu,

 korzystanie z pomocy opiekuna w prawidłowym sformułowaniu wniosku o rozpoczęcie stażu i planu rozwoju,
 ustalenie harmonogramu spotkań,
 prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu celem doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych zajęć,

 opracowanie projektu sprawozdania wrzesień 2011r
wrzesień 2011r
wrzesień 2011r
według harmonogramu
cały okres stażu
maj 2014 r

kontrakt
wniosek, plan rozwoju zawodowego
harmonogram spotkań
konspekty, arkusze hospitacyjne
wnioski z obserwacji do dalszej współpracy
projekt sprawozdania
3. Rozbudowa własnego
warsztatu pracy  wzbogacanie własnego warsztatu pracy poprzez wyszukanie lub przygotowanie pomocy dydaktycznych,
 wyszukiwanie ciekawych czasopism w języku niemieckim oraz pozycji literatury niemieckiej celem wykorzystania ich na zajęciach,
 wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami,
 tworzenie bazy łączy do stron WWW z materiałami dydaktycznymi,
 stosowanie aktywnych metod nauczania,
 uczestnictwo w lekcjach otwartych innych nauczycieli.
cały okres stażu




na bieżąco
na bieżąco

konspekty zajęć
pomoce dydaktyczne (Flashcards) notatka własna

internetowa baza danych
konspekty zajęć
harmonogram hospitacji arkusze obserwacji


4. Obserwacja zajęć u
opiekuna stażu i
innych nauczycieli  obecność na lekcjach innych nauczycieli
 omówienie zajęć








na bieżąco


arkusze obserwacji lekcji
własne wnioski i refleksje
opinia osoby hospitującej na temat pracy dydaktycznej


5. Hospitacje na własnych lekcjach
 prowadzenie zajęć w obecności dyrekcji szkoły lub opiekuna stażu
 omówienie zajęć na bieżąco
arkusze obserwacji lekcji
6. Samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności zawodowych.
 udział w szkoleniowych Radach Pedagogicznych,
 udział w zewnątrz szkolnych szkoleniach metodycznych dotyczących doskonalenia metod aktywizujących, sposobów motywowania uczniów, wykorzystania komputerowych programów edukacyjnych na lekcji, sposobów efektywnego testowania wiedzy uczniów itp.,
 samodzielne rozwijanie umiejętności zawodowych poprzez studiowanie literatury fachowej i czasopism związanych z nauczanym przedmiotem.
według
harmonogramu
cały okres stażu

cały okres stażu
lista obecności
zaświadczenia, dyplomy, certyfikaty


notatki (ksero)

7. Pełnienie funkcji
lidera WDN  dokumentowanie WDN
 pełnienie funkcji lidera WDN
 przygotowanie planów pracy WDN na bieżący rok szkolny ot
 prowadzenie rad szkoleniowych
 organizowanie szkoleń rady pedagogicznej rok 2013/2014 dokumentacja
8. Podejmowanie
dodatkowych
wewnątrzszkolnych działań  organizowanie imprez, uroczystości szkolnych i klasowych,
 opieka nad salą lekcyjną.
 stworzenie gazetki propagującej zdrowe odżywianie oraz gazetki na temat szkodliwości palenia papierosów cały okres stażu
harmonogram uroczystości,
dzienniki zajęć lekcyjnych,
wystawa prac uczniów, ściennych gazetek

9. Opracowanie
wymagań
edukacyjnych i
kryteriów ocen dla
poszczególnych klas
z uwzględnieniem
uczniów z
dysfunkcjami i
trudnościami w nauce

 samodzielne opracowanie i modyfikacja istniejących wymagań edukacyjnych i kryteriów ocen w programie nauczania dla wybranych podręczników cały okres stażu
wymagania edukacyjne, kryteria ocen
10. Międzyprzedmiotowa
współpraca z innymi
nauczycielami

 odpowiedni dobór i kolejność tematów łączenia nauki języka z edukacją kulturalną,medilną,regionalną,prozdrowotną,ekologiczną,
proeuropejską,itp. cały okres stażu
zapisy w dziennikach lekcyjnych
11. Tworzenie i
organizowanie
pomocy naukowych
niezbędnych do
prowadzenia zajęć
językowych

 współpraca z wydawnictwami, dyrekcją szkoły i nauczycielami nauczania zintegrowanego cały okres stażu
wyeksponowane prace uczniów zdobiące pracownię i służące jako pomoce naukowe
konspekty
12. Zastosowanie metod
aktywizujących,
tworzenie pomocy
naukowych,
wyeksponowanie
pracy uczniów i
późniejszego z nich
korzystania

 studiowanie literatury metodycznej
 hospitacje cały okres stażu
konspekty

arkusze obserwacji
13. Realizacja ścieżek międzyprzedmiotowych z innymi nauczycielami
 Odpowiedni dobór i kolejność tematów
łączenie nauki języka z edukacją kulturalną, medialną, regionalną, prozdrowotną, ekologiczną, proeuropejską, itp.
na bieżąco

Konspekty
Arkusze obserwacji lekcji


14. Prowadzenie dokumentacji szkolnej
 prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienników zajęć,
 dokumentowanie procesu oceniania każdego ucznia:
 ocenianie jawne i systematyczne zgodne z PSO i WSO;
 przekazywanie bieżącej informacji na temat aktualnego poziomu osiągnięć ucznia.
wrzesień 2011 r


cały okres stażu
harmonogram uroczystości,
dzienniki zajęć lekcyjnych,
wystawa prac uczniów, ściennych gazetek
15. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju
 gromadzenie dokumentacji
 przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju

 Złożenie wniosku o postępowaniu klasyfikacyjnym cały okres stażu
maj 2014r.
czerwiec 2014r.
wpisy w dokumentacji przebiegu stażu
sprawozdanie
wniosek

16. Projektowanie i
realizacja zajęć
otwartych  Przeprowadzenie zajęć otwartych w klasach I-VI 2011/2012 Scenariusze lekcji, zapisy w dzienniku lekcyjnym

17. Udział w pracach
komisji konkursowej
 Przeprowadzenie konkursów językowych cały okres stażu
dyplomy

§ 7 ust. 2 pkt. 2

Umiejętność uwzględnienia w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.


1. Poznanie środowiska dzieci i ich rodziców

 współpraca z wychowawcami, Dyrektorem,
 indywidualne rozmowy z rodzicami i uczniami. cały okres stażu
według potrzeb
adnotacje w dzienniku, adnotacje w zeszycie spostrzeżeń, zebrania, rozmowy


2. Praca uczniem zdolnym


 przygotowanie uczniów do udziału w różnych konkursach szkolnych, pozaszkolnych, inscenizacjach,

 prowadzenie dodatkowych zajęć z języka niemieckiego.

 przygotowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach
 przygotowywanie inscenizacji języku niemieckim cały okres stażu

cały okres stażu


adnotacje w dzienniku

plany pracy zajęć pozalekcyjnych


3. Organizowanie konkursów i uroczystości

 organizacja Szkolnego Konkursu „Die Schonste Weihnachtslieder” oraz „ Die schonste Weihnachtskarten”dla klas II-III
 przygotowanie uczniów do udziału w różnorodnych konkursach



cały okres stażu


kartki konkursowe
potwierdzenie udziału,fotografie

4. Praca uczniem z trudnościami w nauce, dysfunkcjami


 praca z uczniami mającymi trudności w nauce w ramach zajęć zwiększających szanse edukacyjne:
 indywidualizacja procesu dydaktycznego,
 dostosowywanie działań edukacyjnych do możliwości uczniów (uwzględniając opinie z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

 dodatkowe zajęcia z uczniem słabym w ramach zajęć pozalekcyjnych, indywidualizacja procesu dydaktycznego.
według potrzeb

cały okres stażu


cały okres stażu
realizacja zaleceń PPP dotyczących konkretnych uczniów w swojej pracy dydaktycznej


plany pracy zajęć pozalekcyjnych

5. Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci.

 obserwacja i analiza możliwości uczniów,
 organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy, według potrzeb
scenariusze zajęć

6. Praca na rzecz środowiska uczniowskiego





 rozmowy indywidualne z uczniami.

 rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów emocjonalnych uczniów.
 spotkania z rodzicami uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze.
 skierowania uczniów do poradni psychologiczno- pedagogicznej


cały okres stażu
cały okres stażu
cały okres stażu
według potrzeb

adnotacje w zeszycie spostrzeżeń
adnotacje w dzienniku
adnotacje w dzienniku



7. Organizacja pracy w sferze wychowawczej i opiekuńczej



 organizacja i współorganizacja imprez, uroczystości szkolnych , akcji ogólnoszkolnych.
 sprawowanie opieki nad uczniami podczas wycieczek, imprez i wyjść pozaszkolnych.

 uczestnictwo w realizacji programu wychowawczego i profilaktycznego szkoły.
szkolny 2011/2012
według harmonogramu uroczystości szkolnych
cały okres stażu
cały okres stażu
scenariusze, adnotacje w dzienniku
dokumentacja wycieczki


8. Aktywne
uczestnictwo w życiu szkoły
 planowanie i organizacja lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły
 kontynuacja współpracy z zaprzyjaźnioną szkołą w Westergellersen (Niemcy),pomoc w korespondencji między uczniami szkół
 Udział w targach wiejskich ( Flohmarkt),tłumaczenie polsko-niemieckie
 Udzielenie wywiadu pani redaktor Tilla Fuchs dla radia SR2 Radiokultur odnośnie prowadzenia przez szkołę współpracy w celu promowania w Niemczech wymian partnerskich
 Przeprowadzenie lekcji w klasie VI nagrywanej przez panią redaktor Tilla Fuchs a następnie opublikowaną na antenie radia SR2 Radiokultur w celu zaprezentowania wiedzy i umiejętności językowych uczniów oraz promowania szkoły podstawowej w Turowie
 współpraca w realizacji planu rozwoju szkoły, regulaminu
 Przeprowadzenie Dnia Niemieckiego cały okres stażu














2012/2013 dokumentacja szkolna, zapisy w dziennikach













Zdjęcia, zapisy w dzienniku zajęć lekcyjnych

9. Udział w programie
bezpieczne wakacje  zapisanie szkoły do programu bezpieczne wakacje w celu poprawy bezpieczeństwa dzieci w czasie wakacji
2012r certyfikat, broszurki,
scenariusze zajęć
§ 7 ust. 2 pkt. 3

Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

1. Wykorzystanie
komputera w pracy  wykonanie środków dydaktycznych za pomocą komputera.

 opracowanie scenariuszy zajęć.

 projektowanie i przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów i szkoły
 opracowanie projektu multimedialnego e-Twinning pt „ Kultura mojego kraju”.(05.09.2011r)
 stworzenie konta internetowego na portalu e-Twinning,
 realizacja projektu multimedialnego „ Kultura mojego kraju”

 praca z komputerem z wykorzystaniem Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, przygotowaniu lekcji oraz na lekcjach z uczniami
 wykorzystanie Internetu, encyklopedii i słowników multimedialnych w pogłębieniu wiedzy własnej i ucznia
 wykonanie środków dydaktycznych do zajęć
 opracowanie testów, sprawdzianów
 korzystanie z wersji elektronicznej literatury pedagogicznej. cały okres stażu

cały okres stażu
według potrzeb
05.09.2011r
2011r
2011/2012r
cały okres stażu
środki dydaktyczne

scenariusze zajęć

dyplomy




2 . Wykorzystanie
Internetu i komputera
do czynności
związanych z
odbywaniem stażu
 uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet.

 konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych.
cały okres stażu

cały okres stażu
spis stron www., teksty

spis stron www., wpisy na portalach

4. Publikacje własnych
materiałów na stronach
internetowych
 przygotowywanie własnych scenariuszy do zamieszczenia na stronach internetowych portali edukacyjnych.

 opublikowanie planu rozwoju zawodowego.
cały staż


październik 2011
spis stron www., scenariusze zajęć

spis stron www.

§ 7 ust. 2 pkt. 4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty ,pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań
1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych.

 udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, metodyki pracy.

cały staż
potwierdzenia udziału

2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych.





 poznawanie sytuacji rodzinnej uczniów, obserwacja uczniów, współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, współpraca z rodzicami, pedagogizacja rodziców.
 bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych.
 wykorzystanie znajomości zagadnień z zakresu pedagogiki, psychologii, znajomości prawa oświatowego do diagnozowania uczniów z dysfunkcjami


cały okres stażu
według potrzeb

cały staż
rozmowy z rodzicami, zebrania
dokumentacja podjętych działań
dokumentacja do PPP


§ 7 ust. 2 pkt. 5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty ,pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.


1. Poszerzanie wiedzy z zakresu prawa światowego.

 analiza najważniejszych dokumentów prawnych, m.in.: Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzeń MEN, aktów i dokumentów nowelizujących prawo oświatowe.

 gromadzenie własnych zasobów tekstów w/w aktów.



cały okres stażu


cały okres stażu
akty prawne, notatki



własne notatki

2. Studiowanie dokumentacji szkolnej.
 dokładna analiza dokumentów szkoły, m.in.: Statutu Szkoły, WSO, PSO i obowiązujących regulaminów.


cały okres stażu
wykaz dokumentów, notatki

3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego.

 udział w Radach Pedagogicznych i Zespołach opracowujących i modyfikujących różne dokumenty wewnątrzszkolne – praca w zespołach ds. ewaluacji.

 udział w RP poświęconych prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym, w tym systemowi awansu.
początek roku szkolnego 10/11, 11/12, 12/13

cały okres stażu
zapisy w protokołach


zapisy w protokołach

4. Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań.

 prawidłowa organizacja wycieczek i wyjść z uwzględnieniem obowiązujących przepisów.
cały okres stażu
dokumentacja wycieczek,
wpisy w dziennikach zajęć

5. Kontynuacja wymiany polsko -niemieckiej, prowadzenie współpracy z zaprzyjaźnioną szkołą w Westergellersen  kierownik wycieczki
 przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia wycieczki zagranicznej
 pozyskiwanie środków finansowych na polsko-niemiecką wymianę młodzieży, pisanie wniosków o dofinansowanie do Polsko- Niemieckiej Wymiany młodzieży, cały okres stażu
dokumentacja wycieczek
Zatwierdzam do realizacji:



.................................................................................. ....................................................................

( Data i podpis Dyrektora Szkoły ) (Podpis nauczyciela)
Wyświetleń: 759


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.