AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Szerszeń, 2014-05-28
Ciechanów

Język polski, Konspekty

„Lalka” w oczach współczesnego barda. Jacek Kaczmarski „Lalka, czyli polski pozytywizm”

- n +

Temat: „Lalka” w oczach współczesnego barda. Jacek Kaczmarski „Lalka, czyli polski pozytywizm”

Cele lekcji:
Po skończonej lekcji uczeń:
- zna: krótką biografię Jacka Kaczmarskiego;
- rozumie pojęcia: środki stylistyczne, cytat, aluzja, intertekstulaność, teledysk
- Kształtuje umiejętność analizy różnych tekstów kultury;
- utrwala treść utworu Bolesława Prusa;
- rozumie problem intertekstualności;
- formułuje wnioski na temat społeczeństwa II połowy XIX w. oraz społeczeństwa współczesnego, odwołując się do poglądów Bolesława Prusa oraz Jacka Kaczmarskiego i własnych przemyśleń.
Metody pracy:
- praca w grupie;
- rozmowa nauczająca;
- praca z tekstem literackim;
- elementy wykładu;
- praca jednostkowa.

Środki dydaktyczne:
- Słownik języka polskiego
- materiały przygotowane wcześniej przez nauczyciela.

Przebieg lekcji
I. Wprowadzenie
1. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają teledysk do piosenki Lalka, czyli polski pozytywizm w wykonaniu Jacka Kaczmarskiego, następnie nauczyciel pyta uczniów:
Jak podoba się Wam obejrzany teledysk i wykorzystanie w nim zdjęć z filmowej adaptacji Lalki w reżyserii Wojciecha J. Hasa? Pamiętajcie, że jest to subiektywna interpretacja utworu.
2. Krótka informacja o Jacku Kaczmarskim- wykład nauczyciela.
3. Sprawdzenie pracy domowej:
Uczniowie mieli wyjaśnić pojęcia: kadr, montaż, plan filmowy, scena, ujęcie oraz obejrzeć teledysk z nagraniem piosenki Lalka, czyli polski pozytywizm w wykonaniu Jacka Kaczmarskiego i odpowiedzieć na następujące pytania:
Opisz teledysk, odpowiadając na podane pytania.
a) Jakie kryterium doboru kadrów zastosowano w teledysku?
b) Jakie sceny z adaptacji filmowej „Lalki” zostały w nim wykorzystane?
c) Które postacie pojawiają się najczęściej i dlaczego?
d) Jakie rodzaje planu filmowego można zobaczyć w teledysku?
II. Rozwinięcie
4. Podanie celu lekcji: Zauważyliście na pewno, że aby w pełni zrozumieć piosenki Jacka Kaczmarskiego, trzeba mieć wiedzę z zakresu historii dawnej i współczesnej oraz szeroko pojętej kultury, ponieważ autor interpretuje rzeczywistość, odwołując się do utworów i wydarzeń zarówno historycznych, jak i współczesnych. Relacje, w jakie wchodzą teksty kultury między sobą, nazywamy intertekstualnością. Zagadnienie to omówimy, analizując tekst Jacka Kaczmarskiego pt. „Lalka, czyli polski pozytywizm” (wg Bolesława Prusa).
5. Zapisanie tematu lekcji, a następnie ponowne przeczytanie tekstu piosenki Lalka, czyli polski pozytywizm Jacka Kaczmarskiego.
6. Następnie uczniowie w dwie, trzy osoby wypełniają kartę pracy (załącznik nr 1).
7. Uczniowie wykorzystując zgromadzone do tej pory wiadomości, mają wykonać następujące polecenia:
a) zinterpretuj tytuł piosenki „Lalka, czyli polski pozytywizm” (wg Bolesława Prusa),
b) określ, jakie poglądy na temat Polaków prezentuje Jacek Kaczmarski w piosence,
c) odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z poglądami poety, mimo że od napisania piosenki minęło ponad 20 lat.
III. Podsumowanie
8. Uczniowie na podstawie Słownika języka polskiego definiują pojęcie intertekstualność.
9. Uczniowie wykorzystując zdobyte na lekcji wiadomości, określają, na czym polega intertekstualność analizowanej piosenki Jacka Kaczmarskiego.
10. Uczniowie komentują opinię Jacka Kaczmarskiego (załącznik nr 2)
11. Praca domowa (załącznik nr 3)


Załącznik nr 1
1. Wykorzystując znajomość tekstu „Lalki” Bolesława Prusa oraz piosenki Jacka Kaczmarskiego, przygotuj i wypełnij tabelki według podanego wzoru. Możesz pracować wspólnie z kolegami.
Postacie wymienione bezpośrednio w piosence Konkretne wydarzenia wymienione w piosence
Rzecki Rzecki umiera weteranem






Aluzja do postaci Postać Aluzja do wydarzenia Wydarzenie
„prosty kolejarz” Wysocki „prosty kolejarz nie chce pojąć, jak można z życiem chcieć się rozstać” Dróżnik Wysocki ratuje życie Wokulskiemu, który próbuje popełnić samobójstwo




2. Jakie przyczyny zniknięcia Wokulskiego przedstawia Bolesław Prus, a jakie wskazuje
Jacek Kaczmarski? Która wersja wydaje Ci się bardziej prawdopodobna? Uzasadnij odpowiedź.

3. Przypomnij sobie program polskiego pozytywizmu. Nazwij hasła epoki, do których odnoszą się podane poniżej wyrażenia i zdania.
a)„w kościołach dobroczynne tłumy”
b) „świat jest brzemienny w wynalazki, w metale od powietrza lżejsze”
c) „na zyski apetyty rosną, z pomysłów nie wychodzi żaden: zyskowna spółka handlu z Rosją wzięta za narodową zdradę”
4. Jaką funkcję pełni zastosowanie czasu teraźniejszego w tekście piosenki Jacka Kaczmarskiego?
5. Zacytuj słowa stanowiące refren. Jaką funkcję pełni zmiana słów refrenu w ostatniej strofie?


Załącznik nr 2
„Ja w ogóle uważam Prusa za największego pisarza polskiego. Co jakiś czas z wielką satysfakcją go czytam, jest niebywale współczesny, może dlatego, że realistyczny, konkretny. W naszej literaturze jest mało konkretów. […] Z tej zasady wyłamuje się Prus, niesłychanie konkretny, a przez to budujący rzeczywistość mityczną. To, co jest najistotniejsze w „Lalce", to ten pozytywizm bez pozytywistów”.


Załącznik nr 3
Zastanów się, dlaczego Jacka Kaczmarskiego określa się jako legendarnego barda „Solidarności”. Pomoże Ci w tym wykonanie następujących poleceń:
1. Rozwiń skrót NSZZ „Solidarność” i wyjaśnij, dlaczego w nazwie podkreślono te cechy nowego związku.

2. Podaj po dwa synonimy i antonimy przymiotników, znajdujących się w nazwie związku.

3. Znajdź w internecie i obejrzyj film pt. „Solidarność 1980 – 1989”.
Zwróć uwagę na przedstawione fakty i zanotuj je w punktach. Możesz skorzystać też z innych źródeł informacji.

4. Odszukaj w „Słowniku języka polskiego” lub innym słowniku wyjaśnienia słów: „bard” i „legendarny”:
a) zanotuj ich znaczenie,
b) podaj po jednym synonimie tych wyrazów i ułóż z nimi zdania.

5. Poszukaj informacji, jaką rolę odegrały piosenki Jacka Kaczmarskiego w czasach „Solidarności”. Które utwory Kaczmarskiego były najpopularniejsze?

6. Wysłuchaj piosenki „Mury” w wykonaniu autora i porównaj je z wykonaniem piosenki w obejrzanym wcześniej filmie pt. „Solidarność 1980 – 1989”. Które wykonanie podoba Ci się bardziej? Uzasadnij krótko swój sąd.

7. Dokończ podane poniżej zdanie:
Jacka Kaczmarskiego nazywano legendarnym bardem „Solidarności”, ponieważ
...............................................................................................................................................


Bibliografia:
http://wlaczpolske.pl/
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2728


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.