Katalog Ilona Ziółkowska, 2014-05-27 Złota Fizyka, Konspekty Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z optykiScenariusz Lekcji fizyki KLASA III Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z optyki. Cele lekcji: - usystematyzowanie wiadomości dotyczących działu fizyki jakim jest optyka - czyli nauka o świetle, - stosowanie w praktyce zdobytej wiedzy i umiejętności. Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, przedstawia cele lekcji. 2. Zabawa: Zaczarowana kula (Nauczyciel rzuca do losowo wybranych uczniów kulkę zrobioną z kolorowych kartek. Uczeń, który dostanie kulę odwija jedną warstwę kuli i odpowiada na znajdujące się w środku pytanie z optyki- poprawna odpowiedź to jeden plus.) 3. Po przypomnieniu wiadomości z optyki przechodzimy do rozwiązywania ćwiczeń. Ćwiczenie 1. Dopasuj kształt soczewki do jej rodzaju. Ćwiczenie 2. Dopasuj przyrząd optyczny do odpowiedniego zjawiska. Przyrządy: pryzmat, soczewka, peryskop, zwierciadło, kamera otworkowa, Zjawiska: odbicie światła, załamanie światła, rozszczepienie światła na barwy, prostoliniowe rozchodzenie się światła. Ćwiczenie 3. Uzupełnij rysunek wpisując nazwy elementów zwierciadła kulistego: główna oś zwierciadła (3), ognisko (4), promień krzywizny (1), środek czaszy zwierciadła (5), ogniskowa (6), środek krzywizny (2). Ćwiczenie 4. Przyporządkuj cechy do odpowiedniej wady wzroku. Krótkowidz: wydłużona gałka oczna, widzi z bliska, nie widzi z daleka, obraz powstaje przed siatkówką, okulary z soczewką rozpraszającą ( minusy). Dalekowidz: spłaszczona gałka oczna, widzi z daleka nie widzi z bliska, obraz powstaje za siatkówką, okulary z soczewką skupiającą (plusy). Ćwiczenie 5. Dobierz własności i przykłady fal do odpowiedniego rodzaju fal: Fale mechaniczne: szybkość rozchodzenia się zależy od sprężystości ośrodka, mają wielkie znaczenie w przyrodzie a także w życiu człowieka, odbijają się od wszelkich przeszkód, nie rozchodzą się w próżni, fale na powierzchni wody, fale akustyczne (dźwięki), fala na sprężynie, sznurze. Fale elektromagnetyczne: rozchodzą się z największą szybkością, w próżni c ≈ 300000 km/s, mają wielkie znaczenie w przyrodzie a także w życiu człowieka, odbijają się od metali, rozchodzą się w próżni, światło widzialne, fale radiowe, mikrofale. Podsumowanie lekcji: - ocena aktywności uczniów ( za każdą dobrą odpowiedź uczeń otrzyma jeden plus, osoby, które uzyskają przynajmniej 4 plusy otrzymają ocenę bdb). - zadanie pracy domowej: W załączniku. Wyświetleń: 1617
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |