Katalog Ilona Ziółkowska, 2014-05-27 Złota Matematyka, Konspekty Ćwiczenia w rozwiązywaniu równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą.KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI Data: 05.04.2013r Prowadząca: Ziółkowska Ilona Nazwa i nr programu: Matematyka wokół nas- Gimnazjum, DKOS – 5002-15/08 Poziom nauczania: Gimnazjum, klasa I Czas: jedna jednostka lekcyjna – 45 minut Temat: Ćwiczenia w rozwiązywaniu równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą. Cel ogólny: - Umiejętność rozwiązywania równań i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych. Cele szczegółowe: Uczeń rozumie: - pojęcie rozwiązania równania, - pojęcie rozwiązania nierówności. Uczeń potrafi: - zapisywać zadania w postaci równania, - rozpoznawać równania i nierówności równoważne, - stosować metodę równań równoważnych, - rozwiązywać równania i nierówności z zastosowaniem przekształceń na wyrażeniach algebraicznych, - przedstawiać zbiory rozwiązań nierówności na osi liczbowej, - czytać tekst ze zrozumieniem. Uczeń zna: - pojęcie równania, - pojęcie rozwiązania równania, - pojęcia: równania równoważne, tożsamościowe, sprzeczne, - metodę równań równoważnych, - pojęcie nierówności i jej rozwiązania. Cele wychowawcze: - Wdrażanie uczniów do aktywnego udziału w lekcji; - Uczeń zna zasady właściwego zachowania podczas lekcji. Metody prowadzenia lekcji: - ćwiczeniowa. Formy pracy: - indywidualna; - praca z całą klasą. Środki dydaktyczne: - karta zadań (załącznik nr 1); - kolorowe kartki z liczbami będącymi rozwiązaniami poszczególnych równań i nierówności, - karta aktywności uczniów (brystol, na którym będą zapisywane punkty uczniów zdobyte podczas lekcji), - ankieta dla ucznia – ewaluacja lekcji (załącznik nr 3). Przebieg lekcji: I. Faza wprowadzająca: - sprawdzenie listy obecności, - sprawdzenie pracy domowej, - podanie tematu lekcji, - przypomnienie wiadomości o równaniach i nierównościach poprzez zastosowanie metody aktywizującej: „zaczarowana kula” . Nauczyciel rzuca do wybranych uczniów kulką zrobioną z kolorowych kartek. Zadaniem ucznia, który otrzyma kulę jest odwinięcie jednej warstwy, przeczytanie znajdującego się tam pytania i odpowiedzenie na to pytanie.(każda poprawna odpowiedź, to 1 pkt) Treści pytań (załącznik nr 2). Po przypomnieniu wiadomości teoretycznych o równaniach i nierównościach nauczyciel omawia dalszą część lekcji, która ma być przeprowadzona w formie gry „koło fortuny”. II Faza realizacyjna(właściwa): Zagramy teraz w koło fortuny. Nauczyciel rozdaje uczniom karty z zadaniami (1-8). Podanie reguł gry. Na tablicy znajduje się 10 kolorowych karteczek, na których znajdują się liczby będące rozwiązaniami poszczególnych równań i nierówności. Zasady są następujące: Rozwiązujemy równanie lub nierówność i rozwiązanie wskaże nam miejsce, w które należy wpisać taką literę jaką jest zmienna w tym równaniu. Chętni uczniowie rozwiązują kolejno zadania na tablicy i wpisują otrzymane wyniki w odpowiednie miejsca pod kolorowymi karteczkami. Poprawne rozwiązanie wszystkich zadań i wpisanie w odpowiednie miejsca otrzymanych wyników utworzy hasło. (odpowiedzi do zadań i hasło – załącznik nr 4). III Faza podsumowująca: - zadanie pracy domowej (załącznik nr 5), - ocena aktywności uczniów ( 5 osób, które zdobędą najwięcej punktów otrzyma ocenę bardzo dobrą), - ewaluacja lekcji (ankieta dla ucznia-załącznik nr 3). Uzupełniające źródła informacji dla ucznia: podręcznik, zbiór zadań. Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela: Internet, szkolenia Wyświetleń: 1057
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |