Katalog Agnieszka Siejka, 2014-05-22 Charsznica Zajęcia przedszkolne, Scenariusze „Woda to skarb i jest z nią wesoło” – omówienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi z wykorzystaniem wiersza, ilustracji oraz doświadczeń z wodą.SCENARIUSZ ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU GRUPA DZIECI PIĘCIOLETNICH Temat: „Woda to nasz skarb i jest z nią wesoło” – omówienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi z wykorzystaniem wiersza, ilustracji oraz doświadczeń z wodą. Obszar edukacyjny:„Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci”. Hasło programowe: „Dbałość o zdrowie: - stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia. (Program: E. Tokarska, J. Kopała: „Zanim będę uczniem”. Program wychowania przedszkolnego. Wyd. Edukacja Polska. Warszawa 2009, s. 51). Cel główny: Uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi. Cele operacyjne: Dziecko: - potrafi wymienić sposoby wykorzystania wody w codziennym życiu - rozumie powiedzenie „Nie ma życia bez wody” - zna właściwości wody - dostrzega potrzebę ochrony zbiorników wodnych - oszczędnie gospodaruje wodą i zachęca do tego innych - potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń Metody: pokaz, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, metody aktywizujące. Forma: grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: ilustracje, pojemniki z wodą, odgłosy wody z płyty, woda mineralna, lupa, mikroskop, folia aluminiowa, świeczka, butelka, talerzyk. Przebieg zajęć: 1. Powitanie: „Witanie się z wodą” – wymyślanie przez dzieci sposobów przywitania się z wodą np. głaskanie wody, pstrykanie wody, szybkie zanurzanie i wyciąganie ręki. 2. „Zagadka słuchowa” – słuchanie różnych odgłosów wody (deszcz, odgłos morza, woda z kranu, wodospad). 3. „Wybór i grupowanie obrazków” – wybieranie spośród rozsypanych obrazków wszystkich, które przedstawiają kogoś lub coś, komu do życia potrzebna jest woda, uzasadnianie swojego wyboru. 4. „Picie wody” – ćwiczenie energetyzujące pobudzające energię, wspomagające oddychanie, koncentrację. 5. „Pozycja Dennisona” – pozycja pogłębiająca – dziecko siedzi na krzesełku, nogi wyciągnięte, skrzyżowane w kostkach, ręce splecione, oczy zamknięte, język na podniebieniu, spokojny oddech. 6. Słuchanie wiersza „Woda” T. Ferenc (fragment deklamowany przez nauczycielkę). Rozmowa n/t treści wiersza.. Wyciągnięcie wniosku: „Bez wody nie byłoby życia na Ziemi”. „Co mówią drzewa, Gdy im brak wody? Co kwiaty, gdy nie ma deszczu? Co powiesz Ty, Gdy przez dni całe sucho W kranie i sucho w powietrzu? 7. „Krople wody” – zabawa ruchowa. Na dywanie rozłożone są krążki – „kałuże”. Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na głos „padającego deszczu” (folia aluminiowa) siadają wokół kałuż w takiej liczbie, jaką wskazuje ilość kropli. 8. „Do czego potrzebna jest woda?” – rozmowa przy ilustracjach przedstawiających możliwości wykorzystania wody w domu oraz przedszkolu. Zwrócenie uwagi na pozytywny wpływ picia wody źródlanej na zdrowie człowieka. Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą. 9. Oglądanie kropli wody z użyciem lupy, mikroskopu. 10. „Wodo, jaka jesteś?” – poznanie niektórych właściwości wody – obserwacja doświadczeń. Doświadczenie 1 „Czy woda ma skórę?” – wycięcie z folii aluminiowej prostokąt i wykonanie w nim nacięć. Następnie formowanie sześciu odnóży. Następnie należy do miski z wodą położyć „nartnika” na jej powierzchni. Wnioski: W miejscach, gdzie nóżki nartnika dotykają wody, widać małe zagłębienia. Możemy powiedzieć, że woda ugina się pod jego ciężarem – zjawisko fizyczne napięcia powierzchniowego. Doświadczenie 2 „Czy woda może płynąć do góry?” – na środku talerza za pomocą plasteliny należy przymocować świeczkę urodzinową. Na talerz wlewamy wodę i dodajemy trochę farbki. Zapalamy świeczkę i nakrywamy ją butelką tak, aby otwór butelki był zanurzony w wodzie. Na początku widać wydostające się z butelki pęcherzyki powietrza. Po chwili świeczka gaśnie, a woda zaczyna się unosić do góry wewnątrz butelki. Wnioski: Świeczka, paląc się, zużywa tlen. W butelce zostało wolne miejsce, które zajęła woda. 11. Smakowanie wody mineralnej – dzieci wnioskują, że woda gasi pragnienie. 12. Podsumowanie zajęć. Opracowanie: mgr Agnieszka Siejka Przedszkole Samorządowe nr 3 w Miechowie Literatura: 1. Bednarek E., Nowopolski K.: Mały inżynier. 2. Kaleta A., Biedermann M.: „Zabawy z wodą”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola. 3. Swerczek M.: „Nie ma zycia bez wody”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola. 4. Wypych R. : „Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej dla dzieci przedszkolnych”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola. 5. „Mamo, tato wolę wodę! Poradnik dla nauczyciela. Wyświetleń: 1793
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |