AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Siejka, 2014-05-22
Charsznica

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Woda to skarb i jest z nią wesoło” – omówienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi z wykorzystaniem wiersza, ilustracji oraz doświadczeń z wodą.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU
GRUPA DZIECI PIĘCIOLETNICH


Temat: „Woda to nasz skarb i jest z nią wesoło” – omówienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi z wykorzystaniem wiersza, ilustracji oraz doświadczeń z wodą.


Obszar edukacyjny:„Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci”.
Hasło programowe: „Dbałość o zdrowie: - stara się przestrzegać zasad zdrowego żywienia. (Program: E. Tokarska, J. Kopała: „Zanim będę uczniem”. Program
wychowania przedszkolnego. Wyd. Edukacja Polska.
Warszawa 2009, s. 51).



Cel główny: Uświadomienie znaczenia wody dla życia i zdrowia ludzi.

Cele operacyjne:
Dziecko:
- potrafi wymienić sposoby wykorzystania wody w codziennym życiu
- rozumie powiedzenie „Nie ma życia bez wody”
- zna właściwości wody
- dostrzega potrzebę ochrony zbiorników wodnych
- oszczędnie gospodaruje wodą i zachęca do tego innych
- potrafi wyciągać wnioski z doświadczeń

Metody: pokaz, rozmowa, ćwiczenia praktyczne, metody aktywizujące.

Forma: grupowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne: ilustracje, pojemniki z wodą, odgłosy wody z płyty, woda mineralna, lupa, mikroskop, folia aluminiowa, świeczka, butelka, talerzyk.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie: „Witanie się z wodą” – wymyślanie przez dzieci sposobów przywitania się z wodą np. głaskanie wody, pstrykanie wody, szybkie zanurzanie i wyciąganie ręki.

2. „Zagadka słuchowa” – słuchanie różnych odgłosów wody (deszcz, odgłos morza, woda z kranu, wodospad).

3. „Wybór i grupowanie obrazków” – wybieranie spośród rozsypanych obrazków wszystkich, które przedstawiają kogoś lub coś, komu do życia potrzebna jest woda, uzasadnianie swojego wyboru.

4. „Picie wody” – ćwiczenie energetyzujące pobudzające energię, wspomagające oddychanie, koncentrację.

5. „Pozycja Dennisona” – pozycja pogłębiająca – dziecko siedzi na krzesełku, nogi wyciągnięte, skrzyżowane w kostkach, ręce splecione, oczy zamknięte, język na podniebieniu, spokojny oddech.

6. Słuchanie wiersza „Woda” T. Ferenc (fragment deklamowany przez nauczycielkę). Rozmowa n/t treści wiersza.. Wyciągnięcie wniosku: „Bez wody nie byłoby życia na Ziemi”.

„Co mówią drzewa,
Gdy im brak wody?
Co kwiaty, gdy nie ma deszczu?
Co powiesz Ty,
Gdy przez dni całe sucho
W kranie i sucho w powietrzu?

7. „Krople wody” – zabawa ruchowa. Na dywanie rozłożone są krążki – „kałuże”. Dzieci poruszają się w rytm muzyki, na głos „padającego deszczu” (folia aluminiowa) siadają wokół kałuż w takiej liczbie, jaką wskazuje ilość kropli.

8. „Do czego potrzebna jest woda?” – rozmowa przy ilustracjach przedstawiających możliwości wykorzystania wody w domu oraz przedszkolu. Zwrócenie uwagi na pozytywny wpływ picia wody źródlanej na zdrowie człowieka. Szukanie sposobów mądrego gospodarowania wodą.

9. Oglądanie kropli wody z użyciem lupy, mikroskopu.
10. „Wodo, jaka jesteś?” – poznanie niektórych właściwości wody – obserwacja doświadczeń.

Doświadczenie 1

„Czy woda ma skórę?” – wycięcie z folii aluminiowej prostokąt i wykonanie w nim nacięć. Następnie formowanie sześciu odnóży. Następnie należy do miski z wodą położyć „nartnika” na jej powierzchni.

Wnioski: W miejscach, gdzie nóżki nartnika dotykają wody, widać małe zagłębienia. Możemy powiedzieć, że woda ugina się pod jego ciężarem – zjawisko fizyczne napięcia powierzchniowego.

Doświadczenie 2

„Czy woda może płynąć do góry?” – na środku talerza za pomocą plasteliny należy przymocować świeczkę urodzinową. Na talerz wlewamy wodę i dodajemy trochę farbki. Zapalamy świeczkę i nakrywamy ją butelką tak, aby otwór butelki był zanurzony w wodzie. Na początku widać wydostające się z butelki pęcherzyki powietrza. Po chwili świeczka gaśnie, a woda zaczyna się unosić do góry wewnątrz butelki.

Wnioski: Świeczka, paląc się, zużywa tlen. W butelce zostało wolne miejsce, które zajęła woda.

11. Smakowanie wody mineralnej – dzieci wnioskują, że woda gasi pragnienie.

12. Podsumowanie zajęć.


Opracowanie: mgr Agnieszka Siejka

Przedszkole Samorządowe nr 3 w Miechowie


Literatura:
1. Bednarek E., Nowopolski K.: Mały inżynier.
2. Kaleta A., Biedermann M.: „Zabawy z wodą”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola.
3. Swerczek M.: „Nie ma zycia bez wody”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola.
4. Wypych R. : „Ćwiczenia Kinezjologii Edukacyjnej dla dzieci przedszkolnych”. W: Scenariusze zajęć w przedszkolu cz. 2. Bliżej przedszkola.
5. „Mamo, tato wolę wodę! Poradnik dla nauczyciela.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1793


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.