Katalog

Agata Flaga, 2014-05-20
Wadowice

Edukacja czytelnicza, Projekty edukacyjne

Program edukacyjny "Bajkolandia"

- n +

Cykl działań „Bajkolandia”


Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom !

Tę prawdę znamy, ale coraz częściej, w codziennej gonitwie o niej zapominamy. I niestety, nie przekazujemy jej naszym dzieciom ! Przeciętny nastolatek zamiast poczytać woli iść do kina lub włączyć komputer. A przecież dzięki książkom rozwijamy wyobraźnię, powiększamy zasób słownictwa, poznajemy świat, historię. Wiele polskich dzieci nie rozumie tego, co czyta. To efekt bardzo małej wprawy. Dzieci po prostu nie czytają ! Na alarm biją nauczyciele i psychologowie, organizowane są różne akcje mające na celu uświadomienie, jak ważną rolę pełni w naszym życiu książka. Wielu rodziców, niestety, nie ma czasu, aby poczytać dzieciom. A szkoda by było, byśmy zapomnieli bajki o „Czerwonym Kapturku” czy „Trzech świnkach”.
Podjęłam się stworzenia cyklu zajęć dla dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas I-III Sp, ponieważ uważam, iż czytanie książek przez osobę dorosłą, szczególnie nauczyciela, jest zachętą dla dzieci do samodzielnego czytania. Dlatego też będę się starać czytać dzieciom jak najwięcej książek wybranych z literatury dziecięcej oraz włączyć do tego programu innych nauczycieli, rodziców i starszych kolegów.

Cele:

 rozbudzenie zainteresowania do czytelnictwa u dzieci i zainteresowanie książką,
● rozwijanie dziecięcej wyobraźni i uczuć,
 rozwijanie mowy i aktywności intelektualnej,
 rozwijanie bliskiego, ciepłego, serdecznego kontaktu z osobą czytającą,
 wypracowanie nawyku głośnego czytania w gronie rodziny i znajomych,
 wdrażanie dzieci do postrzegania książki, jako źródła przeżyć i emocji,
 zapoznanie dzieci ze sposobem korzystania z biblioteki oraz z właściwym zachowaniem się w czasie przebywania w niej,
 wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu,
 nabywanie umiejętności wyrażania własnych emocji związanych z przeczytanym tekstem, oceniania postępowania bohaterów.

Metody realizacji programu:
- metody oparte na słowie (czytanie, pogadanka, opis).
- metody oparte na działaniu (wykonanie zakładki, książeczki, porządkowanie
książek).
- metody oparte na obserwacji ( obserwacja osób dorosłych czytających
książki, obserwacja czytających dzieci ).
- powtarzanie ( częste utrwalanie wiadomości).
-metody konwencjonalne (ustne sprawdzenie wiadomości, rozmowy,
konkursy).

Formy realizacji programu:
- praca jednostkowa (zróżnicowana)
- praca zbiorowa
- praca grupowa

Środki realizacji:
- książki, czasopisma dla dzieci
- rekwizyty teatralne


Lp. Tematyka zajęć Zagadnienia związane z realizacją tematu Termin realizacji
1. Najpiękniejsze baśnie świata.  Częste czytanie przez nauczyciela dzieciom wybranych baśni i opowiadań (m.in. cykl przygód o Mikołajku)
 Nawiązanie współpracy z bibliotekarzem szkolnym:
- czytanie bajek przez bibliotekarza ( w
bibliotece szkolnej, na świetlicy)
 Nawiązanie współpracy z gminną biblioteką publiczną :
- cotygodniowe lekcje biblioteczne dla dzieci 5, 6 – letnich: „Przedszkolak też chce być czytelnikiem”,
- poznawanie dłuższych utworów literackich,
- poznawanie różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru,
- próby oceny moralnej postępowania bohaterów,
- charakterystyka postaci z próbą uzasadnienia swoich sądów,
- poznawanie tekstów pisanych gwarą z różnych regionów Polski;
- rozmowy na temat treści utworów. Cały okres stażu
2. Bajka terapeutyczna.
 Nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym:
- comiesięczne czytanie wybranych bajek o charakterze terapeutycznym,
- przeprowadzenie zabaw relaksacyjnych. Cały okres stażu
3. Moja mama czyta nam bajki. - czytanie cykliczne przez rodziców dzieciom bajek: Andersena, Perlauta, Braci Grimm
- tworzenie własnych zakończeń bajek,
- rysowanie ilustracji inspirowanych treścią bajek. Cały okres stażu
4. Wolontariusze Dzieciom. - Czytanie bajek, baśni, wierszy, opowiadań przez wolontariuszy ze SKW (Kornel Makuszyński „Przygody Koziołka Matołka”, Alan A. Milne „Kubuś Puchatek”, Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle).
Cały okres stażu
5. Poznaję literaturę i bawię się w teatr. - deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu,
- udział w prostych inscenizacjach z podziałem na role i z dialogami,
- rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu samodzielnych opowiadań,
- nabywanie doświadczeń w operowaniu pacynkami, kukiełkami i sylwetami,
- inscenizacja bajki „Królewna śnieżka” w wykonaniu dzieci 6 – letnich (przy współpracy z wolontariuszami) Cały okres stażu

Wyświetleń: 594


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.