Katalog Agata Flaga, 2014-05-20 Wadowice Edukacja czytelnicza, Projekty edukacyjne Program edukacyjny "Bajkolandia"Cykl działań „Bajkolandia” Wszyscy chcemy, aby nasze dzieci wyrosły na mądrych, dobrych i szczęśliwych ludzi. Jest na to sposób – czytajmy dzieciom ! Tę prawdę znamy, ale coraz częściej, w codziennej gonitwie o niej zapominamy. I niestety, nie przekazujemy jej naszym dzieciom ! Przeciętny nastolatek zamiast poczytać woli iść do kina lub włączyć komputer. A przecież dzięki książkom rozwijamy wyobraźnię, powiększamy zasób słownictwa, poznajemy świat, historię. Wiele polskich dzieci nie rozumie tego, co czyta. To efekt bardzo małej wprawy. Dzieci po prostu nie czytają ! Na alarm biją nauczyciele i psychologowie, organizowane są różne akcje mające na celu uświadomienie, jak ważną rolę pełni w naszym życiu książka. Wielu rodziców, niestety, nie ma czasu, aby poczytać dzieciom. A szkoda by było, byśmy zapomnieli bajki o „Czerwonym Kapturku” czy „Trzech świnkach”. Podjęłam się stworzenia cyklu zajęć dla dzieci z oddziałów przedszkolnych i klas I-III Sp, ponieważ uważam, iż czytanie książek przez osobę dorosłą, szczególnie nauczyciela, jest zachętą dla dzieci do samodzielnego czytania. Dlatego też będę się starać czytać dzieciom jak najwięcej książek wybranych z literatury dziecięcej oraz włączyć do tego programu innych nauczycieli, rodziców i starszych kolegów. Cele: rozbudzenie zainteresowania do czytelnictwa u dzieci i zainteresowanie książką, ● rozwijanie dziecięcej wyobraźni i uczuć, rozwijanie mowy i aktywności intelektualnej, rozwijanie bliskiego, ciepłego, serdecznego kontaktu z osobą czytającą, wypracowanie nawyku głośnego czytania w gronie rodziny i znajomych, wdrażanie dzieci do postrzegania książki, jako źródła przeżyć i emocji, zapoznanie dzieci ze sposobem korzystania z biblioteki oraz z właściwym zachowaniem się w czasie przebywania w niej, wdrażanie do uważnego słuchania czytanego tekstu, nabywanie umiejętności wyrażania własnych emocji związanych z przeczytanym tekstem, oceniania postępowania bohaterów. Metody realizacji programu: - metody oparte na słowie (czytanie, pogadanka, opis). - metody oparte na działaniu (wykonanie zakładki, książeczki, porządkowanie książek). - metody oparte na obserwacji ( obserwacja osób dorosłych czytających książki, obserwacja czytających dzieci ). - powtarzanie ( częste utrwalanie wiadomości). -metody konwencjonalne (ustne sprawdzenie wiadomości, rozmowy, konkursy). Formy realizacji programu: - praca jednostkowa (zróżnicowana) - praca zbiorowa - praca grupowa Środki realizacji: - książki, czasopisma dla dzieci - rekwizyty teatralne Lp. Tematyka zajęć Zagadnienia związane z realizacją tematu Termin realizacji 1. Najpiękniejsze baśnie świata. Częste czytanie przez nauczyciela dzieciom wybranych baśni i opowiadań (m.in. cykl przygód o Mikołajku) Nawiązanie współpracy z bibliotekarzem szkolnym: - czytanie bajek przez bibliotekarza ( w bibliotece szkolnej, na świetlicy) Nawiązanie współpracy z gminną biblioteką publiczną : - cotygodniowe lekcje biblioteczne dla dzieci 5, 6 – letnich: „Przedszkolak też chce być czytelnikiem”, - poznawanie dłuższych utworów literackich, - poznawanie różnorodnych utworów o wartościach: wychowawczych, poznawczych, kształcących oraz zawierających elementy fantazji i humoru, - próby oceny moralnej postępowania bohaterów, - charakterystyka postaci z próbą uzasadnienia swoich sądów, - poznawanie tekstów pisanych gwarą z różnych regionów Polski; - rozmowy na temat treści utworów. Cały okres stażu 2. Bajka terapeutyczna. Nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym: - comiesięczne czytanie wybranych bajek o charakterze terapeutycznym, - przeprowadzenie zabaw relaksacyjnych. Cały okres stażu 3. Moja mama czyta nam bajki. - czytanie cykliczne przez rodziców dzieciom bajek: Andersena, Perlauta, Braci Grimm - tworzenie własnych zakończeń bajek, - rysowanie ilustracji inspirowanych treścią bajek. Cały okres stażu 4. Wolontariusze Dzieciom. - Czytanie bajek, baśni, wierszy, opowiadań przez wolontariuszy ze SKW (Kornel Makuszyński „Przygody Koziołka Matołka”, Alan A. Milne „Kubuś Puchatek”, Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle). Cały okres stażu 5. Poznaję literaturę i bawię się w teatr. - deklamowanie wierszy z zastosowaniem modulacji głosu, - udział w prostych inscenizacjach z podziałem na role i z dialogami, - rozwijanie wyobraźni i fantazji przy tworzeniu samodzielnych opowiadań, - nabywanie doświadczeń w operowaniu pacynkami, kukiełkami i sylwetami, - inscenizacja bajki „Królewna śnieżka” w wykonaniu dzieci 6 – letnich (przy współpracy z wolontariuszami) Cały okres stażu Wyświetleń: 594
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |