AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Siejka, 2014-05-15
Charsznica

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

„Liczymy prezenty” – rozwijanie zainteresowań matematycznych w oparciu o opowiadanie wg utworu D. Lulińskiej „W pracowni Świętego Mikołaja” z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.

- n +

SCENARIUSZ
ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU

GRUPA DZIECI
PIĘCIOLETNICH

Temat: „Liczymy prezenty” – rozwijanie zainteresowań matematycznych w oparciu o opowiadanie wg utworu D. Lulińskiej „W pracowni Świętego Mikołaja” z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.

Cele ogólne:
1. Rozwijanie umiejętności liczenia: rozszerzanie zakresu liczenia i ustalanie, ile jest policzonych obiektów.
2. Ustalanie liczności zbiorów poprzez liczenie znajdujących się obiektów – łączenie w pary.
3. Wdrażanie do rozwiązywania zadań z treścią i symulowanie rozwiązania na zbiorach zastępczych.
4. Rozwijanie umiejętności skupienia uwagi podczas słuchania opowiadań.

Cele szczegółowe: (dziecko…):
1. Prawidłowo posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie 5 i więcej.
2. Potrafi ustalać liczebność przez łączenie w pary.
3. Potrafi rozwiązać zadanie z treścią i dokonać symulacji na zbiorach zastępczych (dodawanie i odejmowanie).
4. Prawidłowo nazywa figury geometryczne: koło, prostokąt, kwadrat, trójkąt.
5. Potrafi rozpoznać przedmiot za pomocą dotyku.
6. Potrafi uważnie wysłuchać opowiadania.
7. Potrafi ułożyć historyjkę obrazkową.
8. Potrafi dzielić na sylaby.
9. Zna podstawowe kolory.

Środki dydaktyczne:
• pudełka z zabawkami
• pojemniki z klockami dla każdego dziecka
• łańcuch na choinkę
• tekst z piosenką „List do Świętego Mikołaja”
• zestaw ilustracji pt.: „W pracowni Świętego Mikołaja”
1. Pierwsza ilustracja przedstawia „Dom Świętego Mikołaja” – wysoki drewniany dom przypominający taki, który można zobaczyć w górach, ze spadzistym dachem i mnóstwem małych okienek na poddaszu domu oraz kilkoma dużymi oknami i ogromnymi drzwiami znajdującymi się w części frontowej. Dom jest usytuowany na niewielkiej górce a dookoła rozciąga się krajobraz górski ze śniegiem.
2. Druga ilustracja przedstawia „Mikołaja czytającego listy od dzieci” – Mikołaj ma siwe lekko kręcone włosy oraz długą brodę również siwą i lekko kręconą. Ubrany jest w czerwoną koszulę, siedzi na wygodnym fotelu a na kolanach ma położony koc. Na kocu leży kot, którego on głaszcze. W drugiej ręce trzyma długi list, który czyta i lekko się uśmiecha. Ma założone złote okulary. Obok fotela stoi worek wypełniony listami. W tle widać kominek, w którym pali się ogień oraz wysoka kolorowo ubrana choinka. Naprzeciw Mikołaja stoi mały krasnal w czerwonej czapeczce i zielonej koszuli oraz zielonych spodniach w bucikach o długich zadartych noskach i trzyma przed sobą wielką otwartą księgę.
3. Trzecia ilustracja przedstawia „Pracującego Mikołaja wraz z krasnalami”. Na ilustracji jest Mikołaj oraz pięciu krasnali. Mikołaj wygląda tak jak na wcześniejszych ilustracjach i dodatkowo jest ubrany w czarne spodnie. Krasnale ubranie są w czapeczki, koszule, spodnie, buty o różnych kolorach - żółta, czerwona, zielona, niebieska, fioletowa. Na ilustracji widać ogromny stół przy którym krasnale i Mikołaj wykonują różne zabawki. Pierwszy krasnal wykonuje samochód, drugi krasnal – szyje ubranie dla lalki – różową bluzkę i spódnicę, trzeci krasnal – kręci loki lalce, czwarty krasnal – układa wykonane zabawki na pułkach szafy, która stoi z tyłu na ilustracji, piąty krasnal – podaje Mikołajowi farbę a Mikołaj maluje pędzlem figurkę misia – przed nim stoją już pomalowane figurki pieska, kotka, domek.
4. Czwarta ilustracja przedstawia Mikołaja spacerującego między workami z prezentami w długim czerwonym płaszczu a pięć krasnal pakuje do pięciu worków prezenty. Mikołaj zatrzymał się przy jednym worku, na którym siedzi lalka w różowym ubraniu. Przez okno domu widać zaglądające do środka dwa renifery. W tle widać szafy, na których stoją różne zabawki. Z boku jest kominek i choinka. Na małym stoliku leży wielka księga nad którą stoi krasnal i skreśla wielkim ołówkiem dzień tygodnia. Dokładnie widać skreślone dni i dni które pozostały do wyjazdu Mikołaja, gdyż dzień wyjazdu jest zaznaczony obrazkiem „Mikołaj jadący w saniach”.
• „Jak Mikołaj dostarcza prezenty”? – zestaw ilustracji.
1. Ilustracja pierwsza przedstawia Mikołaja jadącego na saniach, które ciągnie pięć reniferów – dwie pary reniferów jedna za drugą i jeden renifer z przodu
2. Ilustracja druga przedstawia Mikołaja na dachu i obok komina. Na worku jest pięć gwiazdek w różnych kolorach.
3. Ilustracja druga przedstawia mały domek na tle krajobrazu zimowego obok którego stoi sześć świerków – trzy z jednej strony i trzy z drugiej strony domu. Do drzwi domu zbliża się Mikołaj z workiem.
4. Ilustracja czwarta przedstawia śpiącego chłopca na łóżku a nad nim stojącego Mikołaja. Na kołdrze chłopca jest wyszytych sześć samochodów w różnych rozmiarach i różnych kolorach.
5. Ilustracja piąta przedstawia Mikołaja rozmawiającego z dziećmi a w tle stoi choinka na której jest siedem bombek w różnych kolorach.
6. Ilustracja szósta przedstawia Mikołaja wręczającego kość jednemu pieskowi a w tle widać choinkę z ośmioma prezentami stojącymi pod nią.

Metody:
• aktywizujące - niedokończone zdania, burza mózgów, czynnościowe nauczane matematyki Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej.
• praktyczne – zadań stawianych do wykonania.
• słowna
• oglądowe
Formy:
• indywidualna
• grupowa.




Przebieg zajęć:
1. Zabawa integracyjna „Jak się nazywasz?” – podział imion na sylaby.
„Jak się nazywasz my Ciebie pytamy? (Tomek)
Ty jesteś …. My Ci zaklaskamy”.
2. Utrwalenie nazwy miesiąca i daty 6 grudnia – imieniny Mikołaja – zaznaczenie na kalendarzu.
3. „Pracownia Świętego Mikołaja” opowiadanie nauczyciela wg utworu D. Lulińskiej z wykorzystaniem historyjki obrazkowej.
„Za górami, za lasami na dalekiej Północy gdzie przez cały rok jest zima i bardzo, bardzo dużo śniegu stoi domek w którym mieszka Święty Mikołaj. Ale nie jest to zwyczajny domek, bo jest w nim chyba ze sto pokoi a w każdym pokoju pracują krasnoludki w dzień i w nocy. Muszą oni powyjmować bardzo dużo listów do Świętego Mikołaja, przeczytać je i zapisać o jakie prezenty dzieci proszą. Do Mikołaja piszą dziewczynki i chłopcy z całego świata. A Mikołaj zna każde dziecko i tylko uśmiecha się dobrotliwie gdy czyta list.
Wczoraj Mikołaj powiedział: „Poznaję to list od Kasi z przedszkola w Miechowie – Kasia prosi o lalkę, która mówi i chodzi i o konika. Wtedy krasnal pomocnik popatrzył do swojej wielkiej księgi i powiedział: „To bardzo grzeczna dziewczynka. Nie ma zastrzeżeń”. I Mikołaj zapisał sobie wtedy „zgoda” a to oznaczało, że życzenie zostanie spełnione.
Ale Mikołaj zaczął czytać też inny list bardzo długi, który napisał Krzyś i jak, co roku nie mógł się zdecydować, jaki prezent chciałby dostać: czy kolejkę, czy klocki, czy samolot. Krasnal spojrzał do swojej wielkiej księgi i powiedział: „Mam tu napisane, że Krzyś nie myje uszy”. A wtedy Mikołaj napisał: „Dla Krzysia mydło” i tak to rozbawiło krasnala, że ze śmiechu, aż mu czerwona czapeczka spadła na nos.
Mikołaj następnie wybrał się aby sprawdzić jak pracują krasnoludki. Zobaczył jak małe krasnoludki, kroją, szyją, lepią, wycinają piłami drewniane koniki, przyklejają im grzywy, malują oczy. Inne krasnale robią lalki ale muszą się na tym dobrze znać – maleńcy fryzjerzy kręcą loki, krawcy kroją różowe, czerwone i niebieskie bluzeczki i spódnice. Mikołaj wczoraj sam oglądał wszystkie zabawki i też lalki i egzaminował z mówienia. Każda musiała powiedzieć „mama” i dopiero wtedy stawia pieczęć na opakowaniu i lalka wędruje do worka. Każdego dnia jest chyba ze sto worków zabawek. Krasnal, który ma wielką księgę codziennie sprawdza, ile dni zostało do wyjazdu Mikołaja.
4. Rozmowa na temat treści opowiadania, odpowiedzi na pytania oraz prawidłowe ułożenie historyjki obrazkowej: „Gdzie mieszka Mikołaj?, „Kto mieszka razem z Mikołajem?”, „Co robią krasnoludki?”, „Ilu jest krasnoludków na ilustracji?”, „Ile jest worków z prezentami na ilustracji?” itp.
5. Niedokończone zdania „ Mikołaju co robisz gdy …?”
6. Przypomnienie piosenki „List do Świętego Mikołaja” – zabawa rytmiczno - ruchowa do piosenki.
7. Zabawa ruchowa z wykorzystaniem chusty animacyjnej „ Mikołaj jedzie saniami (samochodem)”. Dzieci podnoszą chustę animacyjną w górę i w dół w rytm uderzeń w tamburina równocześnie przemieszczając się dookoła a gdy nauczycielka powie „Mikołaj w saniach” – siadają na chuście „po turecku”.
8. „Jak Mikołaj dostarcza prezenty?” – oglądanie ilustracji lub prezentacji multimedialnej, przeliczanie.
9. Zabawa „Worek z prezentami” – wyznaczone dzieci rozpoznają dotykiem zabawki ukryte w worku (lalka, miś, auto, grzebyk, klocek, plastelina, kredka itp.).
10. „Liczymy prezenty” – dzieci wyjmują z pudełek przedmioty.
• Pudło 1 - „Kolorowe klocki” - dzieci segregują wg kolorów. Wspólnie przeliczają klocki i stwierdzają, że jest ich tyle samo w każdym kolorze - po pięć.
• Pudło 2 – „Lalki i misie” - dzieci przeliczają zabawki. Nauczyciel zadaje pytanie „Czego jest więcej?”, „Czego mniej?”, „Ile jest razem zabawek?”
11. Zadanie na konkretach – dzieci przeliczają klocki w zakresie 5 i więcej.
Zadania dla dziecka
• Wyjmij z pudełka pięć klocków i połóż na stoliku a teraz dołóż trzy klocki. Ile masz razem klocków?
• Dominik miał pięć klocków – wyjmij z pudełka pięć klocków, a jego kolega podczas zabawy dał mu jeszcze dwa klocki – dołóż jeszcze dwa klocki. Ile klocków ma Dominik?
• Ola miała trzy klocki – wyjmij z pudełka trzy klocki, gdy Ola robiła porządki znalazła pod szafą jeszcze pięć klocków – dołóż pięć klocków. Ile klocków ma teraz Ola?
12. Ewaluacja.

Przygotowała: mgr Agnieszka Siejka
Przedszkole Samorządowe nr 3 w Miechowie
Literatura:

1. Dzierżyk A., Słomińska A., Borys K., Lipiejko M., Niewielska M., Rup. I.: Kalendarz przedszkolaka. Czterolatek. Przewodnik metodyczny ze scenariuszami zajęć część 1, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2013, s. 124-126.
2. Łojewska B.: Scenariusze zajęć, Wyd. Koba, Kraków 2000, s. 88-89.
3. Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E. : Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych. Wyd. WSiP, Warszawa 2000, s. 95-98.
4. Danecka B.: „Piosenki i pląsy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” – materiały ze szkolenia, Kraków 2013.


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2755


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.