AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Zielińska, 2014-05-12
Ślesin

Język angielski, Konspekty

Halloween - lekcja kulturowo-językowa

- n +

Cele lekcji:
 główne:
- pogłębienie wiedzy na temat święta Halloween
 szczegółowe:
- zapoznanie uczniów ze słownictwem związanym z Halloween
- poznanie piosenki śpiewanej przez dzieci w krajach anglojęzycznych
- utrwalenie umiejętności przedstawiania się
- wysłuchanie wiersza i naśladowanie gestów

Metody pracy:
- praca z podręcznikiem
- praca z tekstem słuchanym

Formy pracy:
- zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne:
- płyta CD
- karty obrazkowe
- karty wyrazowe
- domek zamieszkały przez bohaterów piosenki
- pudełko z 5 pacynkami - filcowe dynie do nałożenia na palce jednej dłoni
- przykładowe stroje Halloween’owe
- medale w kształcie dyni

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:
Czynności organizacyjne – przywitanie piosenką „Hello”, którą dzieci poznały już na początku roku szkolnego (podręcznik „Treetops 1”, nagranie nr 5-wersja karaoke).
Hello boys, hello girls, hello everyone x2
Hello, hello, hello, hello, hello everyone x2
Hello Holly, hello Bud, wave and say hello.

Faza główna – wprowadzenie i realizacja tematu:
1. Dyskusja na temat święta Halloween.
- Nauczyciel nakłada na głowę świecące rogi, czapkę czarownicy lub inny gadżet związany ze świętem Halloween i pyta dzieci z czym im się on kojarzy. Dzieci zgłaszają się i mówią co wiedzą o Halloween, dzielą się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami.
- Nauczyciel opowiada historię święta Halloween, wyjaśnienie skąd pochodzi tradycja przebierania się i zbierania słodyczy.

Tradycja Halloween pochodzi z Irlandii sprzed ponad 2000 lat, czyli z czasów, kiedy Irlandię zamieszkiwały plemiona celtyckie. Do USA przywędrowało dopiero w ubiegłych stuleciach wraz z irlandzkimi imigrantami. Wielu ludzi uważa także, że obchodzi się je 1 listopada, ale tak naprawdę przypada ono w ostatni dzień października.
Celtowie wierzyli, że uwolnione duchy zmarłych krążą w Halloweenową noc wokół nas. Czarny kostium miał zmylić ducha, który sądząc, że ma do czynienia ze "swoim", zostawiał przebranego delikwenta w spokoju.
Dzisiaj tradycja ta uległa przekształceniu, a jej symbolem jest dawanie słodyczy dzieciom chodzącym od domu do domu. Dzisiaj na Halloween na gankach domów, pojawiają się rozmaite straszydła, kościotrupy, czarne koty, nietoperze, pająki, strachy na wróble, a także - a może przede wszystkim - dynie. Bez nich trudno byłoby wyobrazić sobie ten dzień.
Dzieci przebierają się za czarownice, chochliki, potwory, duchy lub wróżki i chodzą od domu do domu mówiąc "Cukierek albo psikus" – „Trick or treat”. To znaczy, że jeśli nie dostaną słodyczy, zrobią jakąś psotę: posmarują mydłem okna, włożą szpilkę do dzwonka u drzwi, wyleją wodę lub posypią na nie mąkę.

2. Wprowadzenie słownictwa związanego z Halloween.
- Nauczyciel pokazuje uczniom kartonowy domek (papierowa torba z drzwiami wyciętymi tak, by się otwierały; narysowane okno; do drzwi przymocowany guzik imitujący klamkę) i tłumaczy, że jest on zamieszkały przez straszne postaci, które za chwilę wszyscy będą mieli okazję poznać. Wewnątrz domku umieszczone są karty obrazkowe w następującej kolejności: ghost, cowboy, witch, monster, balerina, pirate.
- Wybrani uczniowie podchodzą do domku, muszą zapukać do drzwi mówiąc „knock, knock”, nauczyciel pyta „Who’s there?”, uczeń odpowiada „I’m Ania.” Nauczyciel odpowiada „Open the door.” Po otwarciu przez ucznia drzwi, wszyscy widzą pierwszego bohatera – ducha. Nauczyciel przedstawia go mówiąc „I’m a ghost” , zamyka drzwiczki, wyjmuje kartę, pokazuje uczniom kartę wyrazową pasującą do obrazka i przymocowuje obie do tablicy – napis pod obrazkiem. Tak samo postępuje z kolejnymi pięcioma obrazkami.
- Uczniowie kilkakrotnie powtarzają nazwy postaci po nauczycielu.
- Nauczyciel miesza karty z napisami i prosi poszczególnych uczniów o podejście do tablicy i dopasowanie wyrazów.

3. Odśpiewanie piosenki „Knock, knock, trick or treat” z użyciem gestów.
- Nauczyciel wyjaśnia, że za chwilę wszyscy wcielą się w rolę bohaterów, których przed chwilą poznali. Przypomina uczniom słowa „knock, knock”, „Who’s there” oraz „Trick or treat”.
- Uczniowie stają tak, by mieć swobodę ruchu, słuchają piosenki, wykonują gesty wraz z nauczycielem. Pomiędzy każdą zwrotką a refrenem jest czas na wcielanie się w rolę każdego bohatera. Uczniowie udają duchy, naśladują jazdę konną i machają lassem, lecą na miotle, chodzą jak potwory, tańczą jak baletnice, walczą na morzu.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a ghost, I’m a little ghost.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a cowboy, I’m a little cowboy.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a witch, I’m a little witch.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a monster, I’m a little monster.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a ballerina, I’m a little ballerina.

Knock,knock, Trick or treat, Who are you?
I’m a pirate, I’m a little pirate.

Knock, knock (gest pukania)
Trick or treat (rozkładamy ręce-prawa, później lewa – dłonie skierowane ku górze- gest wyboru)
Who are you? (z rozłożonymi rękami unosimy ramiona w górę – jak gest niewiedzy)
I’m a ghost, I’m a little ghost. (na „I’m” pokazujemy na siebie, a następnie ręce przed sobą zgięte w łokciach, dłonie skierowane w dół)
I’m a cowboy, I’m a little cowboy. (machamy ręką nad głową – znak kręcenia lassem)
I’m a witch, I’m a little witch. (ręce wyprostowane nad głową złączone palce dłoni – pokazujemy kapelusz)
I’m a monster, I’m a little monster. (ręce wysoko do góry wyprostowane w łokciach, dłonie skierowane w dół)
I’m a ballerina, I’m a little ballerina.(ręce złączone nad głową, stajemy na palcach)
I’m a pirate, I’m a little pirate.(zakrywamy dłonią oko).

- Uczniowie raz jeszcze śpiewają piosenkę i wykonują odpowiednie gesty, nauczyciel w trakcie zabawy zakłada niektórym uczniom przyniesione przez siebie Halloweenowe nakrycia głowy.

4. Prezentacja wiersza „Five little pumpkins”
- Nauczyciel pokazuje uczniom pudełko. Zagląda do niego tajemniczo, ale nie pokazuje uczniom co się w nim znajduje. Pyta jakie są ich przypuszczenia. Podpowiada, że jest to związane z Halloween i po angielsku mówi jakiego jest koloru „It’s orange.”
- Kiedy dzieci odgadną, że to dynia, nauczyciel wyjmuje z pudełka małą filcową pacynkę, zakłada na palec i mówi „Look, one little pumpkin”. Wyjmuje kolejną dynię mówiąc „Two little pumpkins”, aż na palcach znajdzie się pięć pacynek w kształcie dyni.
- Nauczyciel prezentuje uczniom wiersz „Five little pumpkins”. Podczas pierwszego przedstawienia wiersza nauczyciel krótko tłumaczy słowa wypowiadane przez dynie.

Five little pumpkins sitting on the gate...
The first one said: "oh my, it's getting late!"
The second one said: "There are witches in the air!"
The third one said: "But we don't care!"
The fourth one said: "Let's run and run and run!"
The fifth one said: "We're ready for some fun!"


Z lewej ręki robimy bramę – ręka na wysokości klatki piersiowej zgięta w łokciu. Prawą dłoń z wyprostowanymi palcami skierowanymi ku górze opieramy na „bramie”.
Na słowa „The first one said” machamy do dzieci pierwszym palcem (i tak samo z kolejnymi).
„Oh my, it’s getting late” – łapiemy się za policzki udając strach
"There are witches in the air!" – poruszamy dłońmi na prawo i lewo
"But we don't care!" -rozkładamy dłonie pokazując, że wszystko nam jedno
"Let's run and run and run!" – bieg w miejscu
"We're ready for some fun!" – lekko się pochylamy do przodu

And then whoooosh went the wind – dłonie na prawo i lewo naśladują wiatr
and out went the light - klaśnięcie na słowo “out”
and the five little pumpkins
rolled out of sight. – wykonanie rękami gestu młynka.

- Wspólna recytacja wiersza – dzieci naśladują gesty.

Faza reprodukcji:
1. Utrwalenie wiadomości poznanych na lekcji - „burza mózgów”, pytania utrwalające omówiony temat.
- Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy (rzędami) i każdej grupie zadaje pytania związane z tematem, np. Kiedy obchodzimy Halloween? Z jakiego kraju pochodzi ta tradycja? Dlaczego ludzie zaczęli się przebierać za potwory? Co mówimy, gdy pukamy do drzwi i chcemy cukierki? Wymień trzy postaci związane z Halloween. What colour is a pumpkin? itd.
- Wszyscy uczniowie otrzymują medale za poprawne odpowiedzi udzielone przez przedstawicieli grup i za pracę na lekcji (dynie wydrukowane na pomarańczowym brystolu – do medali przytwierdzone są taśmy dwustronne).
- Uczniowie oraz nauczyciel przyklejają sobie medale na klatce piersiowej.
2. Odsłuchanie i odśpiewanie piosenki „This is my favourite pumpkin”

This is my favourite pumpkin x4
It has one scary nose, one nose
Two scary eyes, one, two
Three scary teeth, one, two, three
Scary, scary, aaaaaah.

This is my favourite pumpkin x4
A pumpkin can jump, jump, jump
A pumpkin can dance, dance, dance
A pumpkin can spin, spin, spin
Scary, scary, aaaaaah.

Na słowa “This is my favourite pumpkin’ głaszczemy nasze medale
It has one scary nose, one nose - pokazujemy jeden palec, a następnie nos
Two scary eyes, one, two – dwa palce i oczy
Three scary teeth, one, two, three – trzy palce i zęby
Scary, scary, aaaaaah.- unosimy ręce, rozkładamy je, na okrzyk „aaaah” trzęsiemy dłońmi
This is my favourite pumpkin x4
A pumpkin can jump, jump, jump - podskakujemy
A pumpkin can dance, dance, dance – poruszamy się na boki
A pumpkin can spin, spin, spin – obracamy się
Scary, scary, aaaaaah.
3. Nauczyciel w kilku słowach podsumowuje czego uczniowie dowiedzieli się na lekcji i życzy wesołego Halloween „Happy Halloween!”

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 934


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.