Katalog Bożena Trzeciakowska, 2014-05-12 Zawiercie Lekcja wychowawcza, Konspekty Jak uzyskać dobre wyniki w nauce? Jak uzyskać dobre wyniki w nauce? CELE LEKCJI: Po zakończonej lekcji uczeń powinien : Rozumieć wpływ warunków mieszkaniowych i atmosfery rodzinnej na odnoszone sukcesy lub porażki. Efektywniej wykorzystywać czas przeznaczony na naukę. Dokonać oceny własnych możliwości. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: karty pracy uczniów, plansza. TOK LEKCJI: 1.Czynności porządkowe i mobilizacja uczniów. 2.Próba odpowiedzi na pytanie: „Po co się uczymy?” Uczniowie odpowiadają na pytanie, a nauczyciel notuje odpowiedzi na tablicy. Wychowawca podkreśla, że uczymy się dla własnego życia, nie dla szkoły. 3.Rozdanie testów i omówienie instrukcji do testu. Uczniowie uzupełniają następujący test: I.Kiedy odrabiasz lekcje? a)po przyjściu ze szkoły b)częściowo po obiedzie, a częściowo wieczorem c)zawsze wieczorem II.Pokój, w którym odrabiasz lekcje, jest a)dobrze oświetlony b)przewietrzony przed przystąpieniem do uczenia się c)zbyt mały d)dzielę go z rodzeństwem III.W jaki sposób odrabiasz lekcje? a)najpierw pisemne i ustne z danego dnia, a potem lekcje, które są w planie na jutro b)uczę się tylko tych przedmiotów, które są w planie na jutro c)najpierw odrabiam prace pisemne, potem ustne d)uczę się odrabiając prace pisemne i ustne jednego przedmiotu, a potem podobnie uczę się następnego IV.Ile czasu poświęcasz na naukę w ciągu dnia? a)1 - 2,5 godzin b)2,5 - 4 godzin c)powyżej 4 godzin V.Uważasz, że czas poświęcony na naukę a)daje Ci pełne zadowolenie z ocen, które uzyskujesz b)nie daje Ci zadowolenia, bo uzyskujesz zbyt słabe oceny c)oceny mogłyby być lepsze, ale masz satysfakcję z poznawanych wiadomości, bo rozwijają one Twoje zainteresowania VI.Podczas lekcji w szkole a)umiesz skoncentrować się na omawianych przez nauczyciela treściach b)chętnie bierzesz udział w dyskusji c)prosisz nauczyciela o dodatkowe wyjaśnienia, jeśli czegoś nie rozumiesz d)nie potrafisz skupić swojej uwagi dłużej niż 5 minut VII.Podczas odrabiania lekcji w domu a)uczysz się w pełnej ciszy b)może grać radio c)może grać radio i telewizor d)nie przeszkadzają Ci też rozmowy domowników VIII.Czy masz określone zainteresowania, pasje, hobby? a)uprawiam sport: (podaj rodzaj dyscypliny) b)majsterkuję, haftuje, szyję, maluję c)czytam dużo książek d)obserwuję przyrodę, robię zdjęcia ptakom, zwierzętom, roślinom e)moją pasją jest: (wymienić) IX.Określ atmosferę i warunki Twojego domu a)są bardzo dobre b)mam własny pokój do nauki c)mam własną biblioteczkę z niezbędnymi do nauki książkami d)moi rodzice czytają dużo książek e)rodzice kupują gazety i czasopisma f)rodzice szanują się, dbają o dzieci i dom g)w mojej rodzinie każdy ma swoje obowiązki. 4.Po wypełnieniu testu przez uczniów następuje porównanie odpowiedzi, które zaznaczyli uczniowie, z tymi, które nauczyciel ma uwzględnione w „Poradniku”. W celu dokonania właściwej analizy testu, nauczyciel proponuje uczniom, aby po zakończeniu każdego pytania nanieśli znak; + jeżeli odpowiedzi są zgodne z omówionymi i wskazanymi przez nauczyciela odpowiedziami - jeżeli nie są zgodne. Podjęcie dyskusji i wyciągnięcie wniosków. Test umożliwi uczniom spojrzeć na własne sposoby uczenia się i pozwoli zastanowić się, czy są słuszne, zrozumieć wpływ warunków mieszkaniowych i atmosfery rodzinnej na odnoszone sukcesy lub porażki, dokonanie oceny własnych możliwości. Uczniowie zauważają, że ważnym czynnikiem podczas nauki zarówno w domu jak i w szkole jest koncentracja. Propozycja, zorganizowania pomocy koleżeńskiej. Zapisanie, którzy uczniowie i z jakich przedmiotów będą pomagać uczniom słabszym. 5.Uczniowie rozwiązują rebus i zastanawiają się nad znaczeniem hasła. (Hasło rebusu „Uczymy się na bieżąco.”) 6.Pożegnanie nauczyciela z uczniami. Wyświetleń: 1537
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |