Katalog

Anna Karczewska, 2014-05-09
Toruń

Lekcja wychowawcza, Różne

Program podnoszenia frekwencji w klasie III LO

- n +

PROGRAM PODNOSZENIA FREKWENCJI NA ZAJĘCIACH W KLASIE III AL


Wagary w szkole to częste zjawisko, które jest przyczyną niepowodzeń uczniów w szkole. Program ten powstał w celu udzielenia pomocy uczniom wykazującym się dużą liczbą godzin nieusprawiedliwionych w szkole. Aby skutecznie zmniejszyć poziom absencji ucznia w szkole starałam się poznać przyczyny wagarowania uczniów i przeanalizować z uczniami przyczyny niskiej frekwencji na zajęciach.

1. Przyczyny wagarowania:

 patologie w domu rodzinnym – alkoholizm, narkomania, agresja, przemoc,
 konflikty z rodzicami – wagary jako chęć zwrócenia uwagi na dziecko
 przynależność do subkultur młodzieżowych,
 podejmowanie przez rodziców uczniów, pracy poza granicami kraju – długotrwała nieobecność ojca lub matki w domu!
 trudności adaptacyjne do nowych warunków środowiskowych szkoły średniej
 poszukiwanie zabawy, beztroska, lenistwo, dążność do wyrwania się spod kontroli dorosłych
 choroby przewlekłe rodziców
 sytuacja społeczno-ekonomiczne rodziny,
 poziom kulturalny i atmosfera wychowania w domu,
 poziom umysłowy dziecka,
 lęk i obawa przed szkołą
 nieumiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami,

2. Skutki absencji ucznia w szkole mogą być następujące:
 niepowodzenia w szkole
 brak integracji z rówieśnikami,
 nieumiejętność odnalezienia siebie w społeczności szkolnej,
 słabe wyniki w nauce,
 drugoroczność,
 nabycie niepożądanych cechy charakteru – nieodpowiedzialność, nieobowiązkowość, niesystematyczność, brak szacunku dla pracy własnej i cudzej,
 konflikty z prawem,
 depresje i próby samobójcze,

CELE PROGRAMU

Cele ogólne:

1. Poprawa frekwencji za zajęciach lekcyjnych .
2. Zapobieganie powstawaniu niepowodzeń szkolnych, trudności w nauce.
3. Poznanie czynników wpływających na niską frekwencję uczniów.
4. Zaprezentowanie uczniom i rodzicom procedury postępowania z uczniem wagarującym.
5. Rozwijanie u uczniów prawidłowych zachowań, postawy i szacunku do całej społeczności szkolnej.
6. Wzmocnienie pożądanych zachowań, zmniejszenie skali destruktywnych zachowań.
7. Kształtowanie prawidłowych wzorców osobowości.

Cele szczegółowe:

1. W szkole istnieje jednolity , spójny system usprawiedliwień.
2. W szkole monitorowana jest frekwencja ucznia(raz w miesiącu).
3. Uczniowie znają korzyści płynące z wypełniania obowiązku szkolnego.
4. Uczniowie , rodzice i nauczyciele znają system usprawiedliwień.
5. Szkoła jest miejscem bezpiecznym, uczniowie otoczeni są opieką.
6. Szkoła i rodzice określają uczniom jasne granice (określenie co jest dopuszczalne, a co nie).
7. Szkoła pomaga uczniom w rozwoju poczucia własnej wartości oraz wspólnoty szkolnej.
8. Szkoła stwarza warunki do wymiany opinii na temat polityki dyscyplinarnej pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami.





CEL NADRZĘDNY: Podniesienie frekwencji na zajęciach w klasie III w roku szkolnym 2013/2014.

Zadania szczegółowe Formy działania Terminy realizacji
1. Doskonalenie własnej pracy w celu podniesienia skuteczności wychowawczej
 Udział w szkoleniu dotyczącym przyczyn absencji uczniów na zajęciach i skutecznego rozliczania frekwencji.
 Poszerzenie wiedzy związanej z e skutecznym rozliczaniem frekwencji
Literatura” Nowa szkoła”, Człowiek jako wychowawca i nauczyciel”
Z. Włodarczyk
„ Stosowana psychologia wychowawcza” M.H. Dembo. WsiP W-wa, 1997r. I semestr 2013/2014


Na bieżąco
2. Pozyskanie informacji od uczniów na temat sytuacji rodzinnej, przyczyn wagarowania, przygotowanie tematów na godziny wychowawcze.  Przypomnienie uczniom szkolnego regulaminu usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach szkolnych
 Ankieta i opracowanie wniosków z ankietowania.”Przyczyny niskiej frekwencji”
 Opracowanie i zawarcie kontraktu z uczniami o najniższej frekwencji .
 Realizacja zagadnień z tematyki prozdrowotnej i wychowawczej
Zdrowotne i społeczne skutki uzależnień, wulgaryzacja języka, dojrzałość do małżeństwa, ryzyko uzależnienia od komputera. Życiowe cele- wybór zawodu.
Październik 2013


Wrzesień 2013



Na bieżąco
3. Nawiązanie bliższej współpracy z rodzicami uczniów o niskiej frekwencji na zajęciach i słabych wynikach w nauce.  Przedstawienie programu poprawy frekwencji, zapoznanie rodziców ze szkolnym regulaminem usprawiedliwiania nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych,
 wdrożenia kart spotkań indywidualnych z rodzicami.
 Ustalenie terminów konsultacji w szkole i telefonicznych.

 Zobowiązanie do systematycznego przeglądania zeszytu korespondencji wychowawcy z rodzicami oraz monitorowania wyników w nauce.
 Zobowiązanie rodziców i uczniów do bezwzględnego stosowania zapisów w regulaminie usprawiedliwiania nieobecności.
Wrzesień 2013




Na bieżąco
4. Współpraca z pedagogiem szkolnym
oraz innymi nauczycielami uczącymi w klasie III AL.
 Zgłaszanie do pedagoga uczniów z niską frekwencją w celu przeprowadzenia rozmowy na temat przyczyn wagarowania i w razie potrzeby podpisaniu kontraktu.
 Przypominanie nauczycielom o bieżącym informowaniu wychowawcy o nieobecności na lekcjach( szczególnie na pojedynczych godzinach).
 Skrupulatne sprawdzanie obecności uczniów na zajęciach.
Na bieżąco
5. Systematyczne rozliczanie frekwencji  Na każdej godzinie wychowawczej
 Ustalenie i ścisłe egzekwowanie terminów dostarczania usprawiedliwień
 Egzekwowanie telefonicznych potwierdzeń zwolnień wpisywanych w zeszycie korespondencji
 Wyciąganie konsekwencji z niedopełniania obowiązku szkolnego zgodnie ze szkolnym regulaminem usprawiedliwiania niobecności.

Na bieżąco
6. Systematyczne monitorowanie frekwencji  Przedstawianie wyników frekwencji na ostatniej godzinie wychowawczej w miesiącu.
 Kontakty telefoniczne lub indywidualne z rodzicami uczniów wagarujących.
Pod koniec miesiąca
7. Ocenianie zachowania pod kontem frekwencji  Informowanie uczniów i ich rodziców o zagrożeniu obniżenie oceny
z zachowania z przyczyn niskiej frekwencji. Miesiąc przed Radą klasyfikacyjną

8. Ewaluacja z realizacji programu.  Opracowanie i przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej Ostatnie spotkanie z rodzicami


Toruń, dn.12.09.2013r. Wychowawca: Anna Karczewska
Wyświetleń: 482


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.