Katalog

Agnieszka Wawrzyniak, 2014-05-06
Wrocław

Ogólne, Konspekty

Barwny świat słów i słóweczek. Zajęcia usprawniające koordynację wzrokowo-słuchową i ruchową.

- n +

Agnieszka Wawrzyniak

SCENARIUSZ ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH
KLASA III
GRUPA: 6 OSÓB
CZAS PRACY: 60 MINUT

TEMAT: Barwny świat słów i słóweczek. Zajęcia usprawniające koordynację wzrokowo-słuchową i ruchową.
Założenia metodyczne:
Cele:
 Ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowej i ruchowej
 Usprawnianie koordynacji słuchowo – ruchowej
 Rozwijanie wyobraźni przestrzennej
 Wzbogacanie słownictwa, ćwiczenie pamięci świeżej i długoterminowej
 Budowanie wyrazów, ćwiczenie kaligrafii i usprawnianie ręki
 Rozwijanie poprzez ćwiczenia takich cech jak poczucie własnej wartości, pewności siebie, bezpieczeństwa, wrażliwości itp.
 Usprawnianie współpracy z grupą rówieśniczą, integracji z otoczeniem

Pomoce: gwizdek, bębenek, arkusze papieru, flamastry, szablony buziek – uśmiechniętej i smutnej
Miejsce zajęć: mała sala do zajęć korekcyjnych, dzieci w wygodnych, luźnych strojach, mogą być sportowe.

Przebieg zajęć:
FAZA ORGANIZACYJNO – MOBILIZUJĄCA

1. Przywitanie. Terapeuta prosi, żeby uczniowie stanęli w okręgu. Na hasło: witają się rączki, uczniowie klaszczą oburącz, na hasło” wita się ręka prawa, dzieci swoja prawą dłonią uderzają w prawą dłoń kolegi lub koleżanki, na hasło: wita się lewa, lewa dłoń uderza lewą dłoń sąsiada.
2. Dzieci biegają w luźnej gromadce naśladując konie, samochody itp. na sygnał terapeuty – np. gwizdek, dzieci zatrzymują się w pozycjach w jakich je zastał dźwięk.

FAZA INTENSYWNEJ I EFEKTYWNEJ PRACY TERAPEUTYCZNEJ

1. Zabawa w sylaby. Uczniowie siedzą po turecku. Każda osoba podaje wybraną przez siebie sylabę, kolejna buduje wyraz, który zawiera w sobie podaną sylabę np. sylaba ży- słowo żyrafa (uczniowie mogą też podać wyrazy, w których dana sylaba występuje w środku albo końcu)
2. Terapeuta z pomocą dzieci na wytyczonej trasie ustawia różne przeszkody. Dzieci po kolei pokonują drogę, tak by ominąć przeszkody, na określony sygnał dźwiękowy (np. gwizdek)
3. Zabawa w naśladowanie zwierząt. Dzieci maszerują w rytm bębenka, terapeuta mówi: idzie kaczka – naśladują kaczkę, jednocześnie wsłuchują się w wystukiwany rytm (idzie słoń, idzie kot, skacze zając itp.)
4. Uczniowie siadają po turecku dwójeczkami. Na przygotowanych arkuszach zapisują zapamiętane wszystkie zwierzęta i przedmioty, których nazwy pojawiły się podczas dzisiejszych ćwiczeń. Następnie odczytują głośno wyniki pracy.

FAZA RELAKSACYJNO – ODPRĘŻAJĄCA

1. Terapeuta na podłodze zapisuje kredą sylaby. Uczniowie skaczą po sylabach w taki sposób, by stworzyć słówka (dwu, trzysylabowe)
2. Zabawa w naśladowanie. Dzieci siedzą w kółeczku po turecku. Osoba, która złapie rzuconą piłeczkę, wychodzi na środek i ruchem ciała naśladuje wybrany przez siebie zawód np.: kucharza, bramkarza, tancerkę, lekarza itp. zadaniem pozostałych dzieci jest odgadnięcie zawodu.

FAZA PODSUMOWUJĄCO – UTRWALAJĄCA
z elementem ewaluacji

1. Przenoszenie zaczarowanego motyla w dłoni. Dzieci składają dłonie tak jakby w środku miały ukrytego motylka. Delikatnie do niego zerkają, opisują go i podają dalej koledze lub koleżance. Opisy motyla mogą się od siebie różnić, bo każde dziecko może go sobie inaczej wyobrażać.
2. Dzieci otrzymują szablony przedstawiające buźki uśmiechnięte i smutne. Wybierają szablon w zależności od tego czy zajęcia podobały się czy nie.
Wyświetleń: 790


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.