Katalog

Iwona Mazur-Janas
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Pokusy i zagrożenia współczesnego świata - scenariusz lekcji

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej - Pokusy i zagrożenia współczesnego świata.

Cele:

  • uczeń zna zagrożenia i uzależnienia współczesnego świata,
  • rozumie wpływ narkotyków, alkoholu, nikotyny, uzależnień telewizyjnych i komputerowych na zdrowie człowieka.

    Metody pracy:

  • podająca - prelekcja,
  • burza mózgów,
  • metoda mapy pojęciowej,
  • dyskusja.

    Środki dydaktyczne:

  • materiały źródłowe przygotowane przez uczniów i nauczyciela (np. artykuły prasowe),
  • foliogramy.

    Czas: 45 minut.

    Przebieg zajęć:

    1. Nauczyciel po podaniu tematu lekcji, wspólnie z uczniami tworzy definicję uzależnienia; (stosuje w tym celu metodę "burzy mózgów" oraz "mapy pojęciowej"). Po napisaniu w centralnym miejscu tablicy słowa "UZALEŻNIENIE" , prosi uczniów o podawanie określeń i czynników wpływających i powodujących ten stan u człowieka oraz terminów kojarzących się z tym słowem i umieszcza je obok kluczowego pojęcia. W ten sposób tworzy "mapę pojęciową" , która pokaże uczniom ogrom czynników, tworzących wachlarz zagrożeń i uzależnień cywilizacyjnych.
    Należy uwzględnić tutaj i naprowadzić uczniów pytaniami pomocniczymi na następujące główne niebezpieczeństwa:
    - narkomania
    - alkohol
    - nikotyna
    - uzależnienia telewizyjne
    - pokusa gier komputerowych.

    2. Następnie nauczyciel posługując się foliogramami, krótko charakteryzuje i omawia poszczególne rodzaje zagrożeń.
    3. Kolejnym etapem lekcji jest prezentacja przygotowanych przez uczniów materiałów, dotyczących omawianych problemów.
    4. Rozpoczyna się dyskusja podsumowująca omawiane zagadnienia.

    FOLIOGRAM I


    Definicyjna postać zjawiska narkomanii.

    Narkomania - słowo, które kojarzyło się nam przez dziesiątki lat z najgorszymi sprawami gatunku ludzkiego, przyrównywane do zbrodni, zboczeń i moralnego dna - jest naprawdę określeniem okrutnego w swej wymowie stanu duszy i ciała człowieka, który nie potrafi żyć we współczesnym świecie, wymagającym bezwzględnego przystosowania się do napięć, konfliktów, szczurzego wyścigu, którego upragnionym końcem ma być za wszelką cenę sukces.
    (M. Kotański,"Ty zaraziłeś ich narkomanią", W-wa 1984r.).

    Etymologia słowa "narkomania" wywodzi się z języka łacińskiego : "narcomania" oraz greckiego "narke" = odurzenie + "mania" = szaleństwo.

    Jest to chorobliwy , nieodparty podciąg do zażywania narkotyków, nałogowe ich używanie doprowadzające do zmian chorobowych w organiźmie, a zwłaszcza w układzie nerwowym zażywającego.(Słownik wyrazów obcych, J Tokarski W-wa 1987r.).

    W potocznym zaś rozumieniu polega ona na przymusie wewnętrznym zmuszającym człowieka do zażywania środków chemicznych w celu doprowadzania się do stanu odurzenia.

    W jeszcze innym , klasycznym ujęciu narkomania oznacza zażywanie autentycznych narkotyków zarówno w postaci naturalnej, jak i ich substytutów produkowanych na bazie narkotyków naturalnych bądź syntetycznych.

    RODZAJE UZALEŻNIEŃ:

    Uzależnienie fizyczne: jest wynikiem włączenia się narkotyku (środka odurzającego) w cykl przemian tkankowych, co w efekcie powoduje nań zapotrzebowanie biologiczne, niezbędne do utrzymania homeostazy, np. w metaboliźmie.

    Uzależnienie psychiczne : to niezwykle trudny do opanowania przez uzależnionego stan, w którym ujawnia się potrzeba (nazywana często przymusem) zażywania określonego środka w celu wywołania pożądanych przeżyć mających najczęściej charakter psychotyczny (halucynacje, iluzje, deluzje, omamy itp.).

    Należy tutaj dodać, że chociaż nie wszystkie środki powodują uzależnienie fizyczne, to nadużywanie każdego z nich powoduje zależność psychiczną.

    Uzależnienie społeczne natomiast - zdaniem badaczy zajmujących się tą problematyką - jest następstwem specyficznych interakcji zachodzących między środowiskiem narkomanów a tą częścią społeczeństwa, która ich odrzuca.


    FOLIOGRAM II


    Dlaczego nastolatki piją alkohol ?
    Zdaniem badających powyższy problem piją żeby:

  • Dopasować się do kolegów, należeć do grupy.
  • Czuć się dorosłym.
  • Być "spoko" i na luzie. Piją, bo chcą pozbyć się napięcia i niepewności, chcą swobodniej poczuć się w towarzystwie.
  • Lepiej się poczuć. Myślą, że alkohol poprawi im samopoczucie, albo pozwoli zapomnieć o kłopotach.
  • Przestać być nieśmiałym.
  • Złamać nakaz.
  • Dobrze się bawić.

    Większość młodzieży spożywa alkohol, ponieważ jest namawiana przez starszych kolegów i koleżanki, alkohol jest środkiem służącym do zaimponowania w towarzystwie, daje poczucie dorosłości. Młodzi ludzie widzą w alkoholu sposób na lepszą zabawę, poprawę samopoczucia. Okazją do picia jest raczej zabawa , a nie stres. Picie alkoholu częściej wiąże się z rozrywką i jest atrybutem kontaktów towarzyskich, mniej zaś wynikiem frustracji.


    FOLIOGRAM III


    Powszechnie nadużywanym wynalazkiem cywilizacyjnym jest TELEWIZJA. W nieobliczalny sposób zachowują się tutaj rodzice, przyzwalając na jej oglądanie bez umiaru. Czym to grozi? Okaleczeniami natury zdrowotnej i psychicznej. Spędzanie 4 godzin dziennie przed telewizorem prowadzi do choroby telewizyjnej, której głównymi symptomami są: spadek kondycji fizycznej, lenistwo umysłowe, agresja , wczesna inicjacja seksualna. Telewizyjne uzależnienie grozi społeczną i językową niemocą w prowadzeniu rozmów z ludźmi. Dlatego wskazanym jest , by rodzice nie tylko określali dopuszczalne granice czasowe oglądalności telewizji, ale też interesowali się tym co dziecko ogląda. Telewizja użytkowana w nadmiarze jest poważnym zagrożeniem. Zarówno w sensie fizycznym, jak i psychicznym. Traktowana z umiarem kształci, rozwija, wzmacnia duchowo, serwowana w nadmiarze zubaża, rozleniwia a ostatecznie niszczy.
    Nie da się zaprzeczyć, że telewizja posiada wiele walorów, jest oknem na świat, dostarcza wiedzy, informacji, faktów z całego globu. Przybliża rzeczy, kraje ludzi, których nie dane nam było poznać. Dzięki niej mamy orientację o życiu i świecie, Ale może stać się też złem , jeśli granice oglądalności zostaną przekroczone. Oczywiście problemem jest nie tylko nadmierne poświęcanie jej czasu, kosztem domu, szkoły, przyjaciół, ale nieobojętna jest też treść emitowanych programów, wulgaryzmy, przemoc wyuzdanie.

    Nadużywany jest też KOMPUTER, szczególnie wtedy, gdy służy celom rozrywkowym. Dla gier komputerowych dzieci i młodzież gotowi są porzucić szkołę , zaniechać obowiązki domowe, a nawet stracić przyjaciół. Rekordziści grają od 30-32 godzin tygodniowo. Nadmierne oddawanie się grom komputerowym grozi pojawieniem się zaburzeń z grupy uzależnień. Wpada się w tzw. chorobę komputerową, której zasadniczym symptomem jest agresja, a objawami towarzyszącymi lękliwość, nadpobudliwość, spadek aktywności fizycznej. Konieczna jest więc czujność, by świat fikcji nie przesłonił świata realnego. Trzeba wiedzieć w co grać, bo są gry, które zamieniają gracza w bestię, wyzwalają diabelskie instynkty i przed tym trzeba się chronić.

    Opracowanie: Iwona Mazur-Janas

  • Wyświetleń: 9778


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.