AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Sadowska, 2014-05-05
Lublin

Przyroda, Scenariusze

Formy terenu na mapie poziomicowej

- n +




Lekcja przyrody



Prowadzący: Joanna Sadowska-Pszczoła

Dział programowy: Wędrujemy z planem i mapą w terenie

Temat lekcji: Formy terenu na mapie poziomicowej.


Cele lekcji:
Cel ogólny:
 rozróżnianie form ukształtowania terenu na podstawie poziomicy
Cele szczegółowe, uczeń:
 rozróżnia na podstawie mapy poziomicowej i ilustracji formy terenu,
 odczytuje wysokości bezwzględne na mapie poziomicowej,
 oblicza wysokości względne na mapie poziomicowej,
 współpracuje w zespole.
Formy pracy: indywidualna, zespołowa
Metody pracy: pogadanka, oglądowa – ilustracje krajobrazów (form terenu), praca praktyczna, praca z tekstem
Środki dydaktyczne: ilustracje ( krajobrazy – formy terenu), podręcznik, karta rysunku poziomicowego, instrukcje do prac zespołowych


PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wstępna:
1. Czynności organizacyjne
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć – określenie celów i tematu lekcji


Faza realizacyjna:

1. Formy terenu
- uczniowie dokonują podziału form terenu, które zostają zapisane schematycznie na tablicy,
- uczniowie rozpoznają na ilustracji poszczególne formy terenu,
- nawiązanie do zadanej pracy domowej, w której uczniowie mieli określić, które formy terenu są wykorzystywane przez rolników pod uprawy.

2. Przypomnienie elementów pagórka
- uczniowie wymieniają elementy pagórka i wskazują je na rysunku (tablica)

3. Wysokość bezwzględna i względna
- uczniowie określają czym różni się wysokość bezwzględna od względnej,
- uczniowie określają w jakich jednostkach długości mierzona jest wysokość pagórka, wzgórza, góry,
- uczniowie mówią jak nazywa się przyrząd do mierzenia pagórka

4. Praca z mapą poziomicową
- uczniowie określają czym jest poziomica,
- praca z mapą poziomicową (karta pracy):
* zapoznanie uczniów ze sposobem tworzenia rysunku poziomicowego (rzutowanie),
* uczniowie pracują w zespołach 2 osobowych i opracowują następujące zagadnienia:
a) zaznacz na rzucie pagórka niebieskim kolorem stok łagodny, a zielonym stok stromy,
b) odczytaj i zapisz co ile metrów (m) są poprowadzone poziomice,
c) odczytaj i zapisz wysokość wierzchołka,
d) odczytaj i zapisz na jakiej wysokości nad poziomem morza znajduje się drzewo,
e) oblicz ile metrów wysokości względnej przejdzie turysta wędrujący od drzewa na wierzchołek pagórka.
- uczniowie przedstawiają wyniki pracy zespołowej

Faza podsumowująca:
1. Krótkie podsumowanie zajęć
- przypomnienie najważniejszych zagadnień podejmowanych na lekcji
2. Praca domowa:
- wklej do zeszytu kartę pracy,
- zaobserwuj i opisz formy terenu występujące w twojej okolicy. Możesz je sfotografować lub narysować w formie szkicu.
- praca dla chętnych: wykonaj z masy solnej lub z plasteliny model pagórka.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2935


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.