Katalog Anna Gawron, 2014-03-20 Konstantynów Łódzki Inne języki obce, Plany rozwoju zawodowego Język angielski-Plan Rozwoju na nauczyciela mianowanegoNauczyciel kontraktowy mgr Anna Gawron PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia i zakończenia stażu: 01.09.2011r.-31.05.2014r. Opiekun stażu: mgr Ewa Pilarska ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli Dz. U. z 2004 r. nr 260; poz. 2593 wraz z późniejszymi zmianami ( Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. Dz. U. z dnia 16 listopada 2007 r. ) Powinności nauczyciela kontraktowego: § 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. Wymagania niezbędne: § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. • Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 grudnia 2004 roku i rozporządzeniem MEN z 14 listopada 2007 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, oraz Kartą Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku). VIII - IX 2011r. • wniosek o rozpoczęcie stażu • opracowanie planu rozwoju zawodowego 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. • Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie kontraktu, określającego przejrzyste warunki współpracy i odpowiedzialności za realizację zadań. IX 2011r. • kontrakt 3. Uczestniczenie i obserwowanie lekcji otwartych i koleżeńskich. • obserwacja zajęć • omówienie obserwowanych zajęć cały okres stażu 4. Tworzenie bazy własnych materiałów dydaktycznych, narzędzi pomiaru dydaktycznego, dokonywanie analizy i ewaluacji własnych działań. • opracowanie, analiza, monitoring i ewaluacja planów wynikowych i rozkładów nauczania do języka angielskiego dla nauczanych klas • opracowywanie testów, sprawdzianów, quizów, gier dla nauczanych klas • napisanie programu dla kółka z języka angielskiego • pisanie scenariuszy i konspektów lekcji • przeprowadzanie testów kompetencyjnych wśród klas szóstych na końcu roku szkolnego i przedstawienie wyników w raportach • opracowanie własnych narzędzi pomiaru dydaktycznego- „Test słownikowy”- obserwowanie rozwoju umiejętności językowych poprzez rozszerzenie zasobu słów zgodnie ze szkolnym kalendarzem i bieżącymi problemami koniec każdego roku szkolnego po każdym semestrze kl. IV-VI • konspekty lekcji • testy, sprawdziany • raporty i analizy • „Test słownikowy” z raportem 5. Rozbudowa własnego warsztatu pracy. • gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej • uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych środków dydaktycznych- tabele gramatyczne, postery, gazetki • samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej • zapoznanie się z podstawami programowymi do szkoły podstawowej. systematycznie w okresie całego stażu • zbiór kart pracy • literatura fachowa 6. 7. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. Wprowadzanie modyfikacji i korekt do realizowanego procesu nauczania. • gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.) • raportowanie kolejnych etapów stażu po każdym semestrze • napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego • złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym • konstruowanie planów pracy dydaktycznej z języka angielskiego cały okres stażu na koniec każdego semestru V 2014r. VI 2014r. cały okres stażu • wpisy w dokumentacji przebiegu stażu • raporty semestralne • treść sprawozdania • wniosek wraz z dokumentacją formalną • notatki, uwagi 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznawanie środowiska uczniowskiego. • diagnoza potrzeb, zainteresowań i oczekiwań uczniów • obserwacja i analiza możliwości uczniów cały okres stażu • wzory ankiety • prace uczniów 2. 3. Rozpoznawanie problemów wychowawczo-opiekuńczych indywidualnych uczniów w celu udzielenia pomocy uczniom potrzebującym takiej pomocy. Uczestnictwo w różnych formach kultury i rekreacji w ramach współpracy z innymi nauczycielami. • obserwacja, rozmowy z wychowawcami na temat zaobserwowanego problemu • rozmowy indywidualne z uczniem • zgłoszenie problemu pedagogowi szkolnemu • współpraca z innymi wychowawcami • zapoznanie się z orzeczeniami i opiniami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej • kontakty z rodzicami podczas wywiadówek i spotkań indywidualnych • pełnienie funkcji opiekuna podczas wyjazdów do kina, teatru, podczas dyskotek • współorganizowanie „Imienin Szkoły” cały okres stażu (według potrzeb) według harmonogramu imprez i wycieczek • adnotacje w dziennikach • opis przeprowadzonych przedsięwzięć 4. Praca z uczniem zdolnym oraz słabym. • realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy • prowadzenie konsultacji- zajęć wyrównawczych i powtórkowych dla słabych uczniów • indywidualizacja nauczania ( użycie różnorodnych metod nauczania ) • zachęcanie i przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach języka angielskiego oraz podejmowania prac dodatkowych • organizowanie kółka języka angielskiego dla uczniów • zorganizowanie międzyszkolnej „Olimpiady z języka angielskiego” cały okres stażu (według potrzeb) raz w roku • zapisy w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych 5. Wprowadzanie do programu nauki języka angielskiego treści dotyczących wybranych problemów środowiska lokalnego, społecznych i cywilizacyjnych. • przygotowywanie lekcji języka angielskiego i akcji ogólnoszkolnych dotyczących zagrożeń współczesnego świata np. temat szkodliwości palenia, narkotyków, przemocy i problemów nastolatków • promowanie społecznie akceptowanych form spędzania czasu wolnego- nauka piosenek i zabaw w języku angielskim cały okres stażu • karty pracy ucznia • scenariusze lekcji 6. Przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się i brania odpowiedzialności za ten proces. • odpowiedni dobór metod nauczania oraz zadań i ćwiczeń przeprowadzanych na zajęciach; • zadawanie prac domowych • wyznaczanie samodzielnych prac dodatkowych cały okres stażu • adnotacje w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych 7. 8. 9. Opracowanie i wdrażanie autorskich zajęć z zakresu kultury, tradycji oraz religoznawstwa krajów anglojęzycznych. Przygotowywanie uczniów do konkursów z języka angielskiego. Pełnienie funkcji opiekuna gazetki szkolnej. • włączanie do rozkładu materiału podręcznika wiodącego scenariuszy lekcji na temat kultury, tradycji , religoznawstwa krajów anglojęzycznych • obchody święta „Halloween” • organizowanie „Dnia angielskiego” • spotkania indywidualne i grupowe • zbieranie i opracowywanie materiałów w ramach realizacji rozkładu, jeden raz w roku 31 października lub data najbliższa temu terminowi 21 kwietnia lub data najbliższa temu terminowi według potrzeb na bieżąco • karty pracy ucznia • zapisy w kronikach • artykuł do lokalnej gazety • fotokronika • protokoły, podziękowania • wybrane egzemplarze gazetki § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. • nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera • przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów) • opracowanie dokumentacji szkolnej (np. planów wynikowych, rozkładów materiału, zestawień i raportów) • przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów • dokumentowanie przebiegu stażu • wyznaczanie projektów prezentowanych na zajęciach lekcyjnych, wymagających posłużenia się Internetem i komputerem • prowadzenie zajęć z wykorzystaniem tablicy interaktywnej, projektora • propagowanie wśród uczniów portali poświęconych nauce języka angielskiego i zachęcanie do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób na bieżąco • scenariusze, dyplomy • plany wynikowe • testy, sprawdziany 2. Publikacje w Internecie. • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego, ciekawych scenariuszy, kart pracy cały okres stażu • strona internetowa www.literka.pl, 3. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. • korzystanie z Internetu- wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej, korzystanie z dostępnych na edukacyjnych portalach internetowych publikacji z zakresu dydaktyki, metodyki, psychologii, pedagogiki • poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego poprzez Internet • śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu, • gromadzenie wybranych aktów prawa oświatowego w formie multimedialnej (CD-ROM) • konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych • korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ cały okres stażu • notatki własne § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. • aktywny udział w kursach, szkoleniach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki • aktywny udział w konferencjach metodycznych organizowanych przez wydawnictwa pedagogiczne Oxford, Express Publishing, Longman, Macmillan dotyczących nowości, zmian w programach nauczania i podstaw programowych w nauczaniu języków obcych cały okres stażu • potwierdzenia udziału (zaświadczenia) 2. Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki. • studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki (np. praca z uczniem o różnych potrzebach edukacyjnych) • wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętychz literatury fachowej cały okres stażu • notatki własne 3. Zastosowanie zdobytej wiedzy z psychologii, pedagogiki i dydaktyki w swym warsztacie pracy do rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów. • rozwiązywanie problemów edukacyjnych- udział w pracach klasowych zespołów wychowawczych, omawianie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych uczniów • modyfikacja warsztatu pracy poprzez zastosowanie (dzięki zdobytej na dany temat wiedzy) właściwych metod pracy, sposobów oceniania, rodzajów zadań w celu dostosowania go do potrzeb edukacyjnych indywidualnego ucznia • rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe cały okres stażu • zapisy w dziennikach lekcyjnych • potwierdzenia współpracy § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej. Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza: • Statutu Szkoły wraz z WSO • Programu Wychowawczego Szkoły • Programu Profilaktycznego Szkoły • Planu Nadzoru Pedagogicznego • uczestniczenie w pracach zespołów aktualizujących i tworzących dokumentację Szkoły cały okres stażu 2. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań. • uczestniczenie w spotkaniach Rady Pedagogicznej, w formach doskonalenia zawodowego- szkoleniowych radach pedagogicznych • udział w zebraniach z rodzicami • organizacja konkursów szkolnych • opieka nad gazetkami przedmiotowymi, • aktywne pełnienie dyżurów podczas przerw śródlekcyjnych • udział w pracach różnorodnych komisji powoływanych przez szkołę– egzaminacyjnej, konkursowej • współpraca z Samorządem Uczniowskim • praca w komisji nauczycieli uczących w danym oddziale • współpraca w zespołach opracowujących IPET cały okres stażu • potwierdzenia obecności • protokoły z konkursów • zapisy w dziennikach lekcyjnych i pozalekcyjnych 3. Śledzenie zmian zachodzących w aktach prawnych dotyczących systemu oświaty i aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli Analiza przepisów prawnych związanych z procedurą awansu zawodowego, z oświatą i opieką: • Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego z późniejszymi zmianami • Przepisy BHP • Konwencja o Prawach Dziecka IX 2011r. cały okres stażu ………………………………… podpis nauczyciela Wyświetleń: 705
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |