Katalog

Magdalena Zdanowska, 2014-03-20
białystok

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć z socjoterapii. Świat emocji wokół nas. Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami i agresją (trening kontroli złości )

- n +

Konspekt zajęć z socjoterapii.
Świat emocji wokół nas. Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami i agresją (trening kontroli złości )

Prowadzący: Magdalena Zdanowska
Liczba uczniów: 5
kl 3 G
Czas zajęć: 60minut
Miejsce zajęć: klasa szkolna



Cele zajęć:

Kształtowanie umiejętności kontrolowania własnej złości. Kształtowanie umiejętności odreagowania własnych napięć
Zapoznanie uczniów z nieagresywnymi sposobami rozwiązywania problemów emocjonalnych.
Kształtowanie kompetencji społecznej poprzez ukazanie konstruktywnych sposobów rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie z własną agresją i złością.
Zapoznanie uczniów ze sposobami eliminowania negatywnych emocji i zachowań agresywnych. Odprężenie i wyciszenie się uczniów (budowanie poczucia bezpieczeństwa).

Po zrealizowanych zajęciach uczeń:

Uświadamia sobie potrzebę kontrolowania własnej złości.
Potrafi wskazać sposoby rozładowania napięcia emocjonalnego.
Potrafi zastosować przynajmniej jedno ćwiczenie relaksacyjne.


Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa,



Metody pracy:
odgrywanie scenki ( złość i zadowolenie),
słowna-mini wykład informacyjny, pogadanka,
ćwiczenie ,,Moja wściekła mina,”
burza mózgów,
praktyczna-pokaz,
techniki relaksacyjne.

Środki dydaktyczne: kartki od bloku, pisaki, płyta cd z muzyką relaksacyjną, koc, tekst do relaksacji

Część wstępna.

Rundka – termometr nastroju.
Emocje-podział i rodzaje.
Uczniowie wymieniają emocje, które znają.
Podział emocji – emocje przyjemne i emocje nieprzyjemne. Uczniowie wymieniają , które emocje są dla nich przyjemne, a które nieprzyjemne.
Podział klasy na dwie grupy. Jedna grupa wybiera przyjemne emocje, a druga nieprzyjemne emocje.
Odegranie scenki przez ucznia. Wcielenie się w osobę zadowoloną i rozzłoszczoną.

Część właściwa.

Wyjaśnienie celu treningu kontroli złości.
Co wyzwala w nas złość (wyzwalacze złości) ?
-Uczniowie wymieniają sytuacje, które wyzwalają w nich złość.
Jak możemy poznać, że jesteśmy źli (sygnały złości)?
Pytania pomocnicze dla nauczyciela: - Po czym możesz poznać, że robisz się zły ?
-Jak wielu z was się czerwieni? Odczuwa napięcie? Zaczyna się pocić? Czuje się źle lub ma mdłości?
-Co zwykle robisz, gdy dostrzegasz te objawy?
-Co się dzieje, gdy ignorujesz te objawy i złość ogarnia cię bardziej?
Praca plastyczna :
„Moja wściekła mina”- uczniowie rysują siebie, gdy są źli , wściekli i zdenerwowani.
Omówienie prac.
Jak możemy zredukować lub osłabić złość (reduktory złości)?
Burza mózgów – „Recepta na złość”. Uczniowie wymyślają sposoby radzenia sobie ze złością. Następnie wspólnie z prowadzącym opracowują „receptę”.
Pierwszym krokiem w łańcuchu nowych zachowań dających uczniom większą samokontrolę oraz więcej czasu na podjęcie decyzji skutecznej reakcji, jest użycie któregokolwiek lub wszystkich reduktorów złości.

Reduktor złości 1: głębokie oddychanie,
Reduktor złości 2: liczenie wstecz,
Reduktor złości 3: przyjemne wyobrażenia,
Reduktor złości 4: Napinanie i rozluźnianie
Reduktor złości 5: Kołyska
Reduktor złości 6: Świeca
Reduktor złości 7: Ściskanie rąk
Reduktor złości 8: Masaż barków

Relaksacja : Trening autogenny (załącznik nr 1).

Część podsumowująca.

1. Podsumowanie. Informacje zwrotne od uczniów na temat poznanych sposobów radzenia sobie ze złością.
2. Zadanie domowe i pożegnanie.
Zadanie domowe- każdy z uczniów ma zastosować w praktyce przynajmniej jeden sposób redukowania złości w nadchodzącym tygodniu, gdy pojawi się u niego złość lub gniew.



Załącznik nr 1.
Trening autogenny.

Usiądź wygodnie. Rozluźnij całe ciało ... Teraz zamknij oczy i spróbuj wyciszyć się ... Odetchnij głęboko dwa razy ... A potem już normalnie, nie kontrolując świadomie rytmu oddechu ...
Jestem spokojny i rozluźniony. Odprężam się. Wyciszam się ...

Ćwiczenie 1: OCIĘŻAŁOŚĆ

Moja prawa ręka jest bardzo ciężka (kilka razy).
Moja lewa ręka jest bardzo ciężka (kilka razy).
Moja prawa noga jest bardzo ciężka (kilka razy).
Moja lewa noga jest bardzo ciężka (kilka razy).
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Ćwiczenie 2: CIEPŁO

Moja prawa ręka jest bardzo ciepła (kilka razy).
Moja lewa ręka jest bardzo ciepła (kilka razy).
Moja prawa noga jest bardzo ciepła (kilka razy).
Moja lewa noga jest bardzo ciepła (kilka razy).
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Ćwiczenie 3: RYTM SERCA

Moje serce bije spokojnie i miarowo (kilka razy).
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Ćwiczenie 4: ODDYCHANIE

Oddycham spokojnie (kilka razy)
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Ćwiczenie 5: SPLOT SŁONECZNY

Splot słoneczny (brzuch, żołądek) promieniuje ciepłem (kilka razy).
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Ćwiczenie 6: CHŁODNE CZOŁO

Moje czoło jest przyjemnie chłodne (kilka razy).
Jestem zupełnie spokojny (jeden raz).

Weź głęboki oddech i napnij mięśnie rąk (lub mocno się przeciągnij), zatrzymaj przez moment. Teraz zrób wydech i rozluźnij całe ciało. Otwórz oczy.
Wyświetleń: 1548


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.