AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wasiewska, 2014-03-11
Iława

Muzyka, Scenariusze

scenariusz

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat zajęć: Sylwetki twórców J.S. Bacha i J.F. Händla
Klasa: I gimnazjum
czas trwania lekcji: 1 godzina lekcyjna

Cel główny: Zapoznanie uczniów z muzyką baroku i sylwetkami najważniejszych kompozytorów epoki.

Cele szczegółowe:
– poznanie życia i twórczości kompozytorów baroku: Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Händla
– charakterystyka typowych cech epoki, wprowadzenie terminów: toccata, fuga, polifonia
– słuchanie utworów Toccata i Fuga d-moll J.S. Bacha oraz fragmentu oratorium „Mesjasz” J. F. Händla
– doskonalenie wrażliwości muzycznej
– efektywna współpraca w grupie

Metody pracy:
– rozmowa kierowana, praca z tekstem, wywiad
Formy pracy:
– praca indywidualna, praca w grupie

Materiały i środki dydaktyczne:
– podręcznik, zeszyt ucznia, nagrania: Toccata i Fuga d-moll, “Alleluja” z oratorium “Mesjasz” J. F. Händla, odtwarzacz CD, przygotowany wywiad (pytania i odpowiedzi na pociętych kartkach)

Przebieg lekcji:
1. Częśc przygotowawcza:
- powitanie uczniów, sprawdzenie obecności
- podanie tematu lekcji
- wprowadzenie tematu
2. Częśc realizacyjna:
- nauczyciela charakteryzuje epokę baroku ( ramy czasowe epoki, wprowadza termin toccata, fuga, polifonia)

- prezentacja fragmentu “Toccaty I Fugi d-moll” J.S. Bacha – określenie charakteru, nastroju utworu
- uczniowie przygotowują się do wywiadu z kompozytorem – jeden z uczniów odgrywa rolę J. S. Bacha, pozostali chętni uczniowie zaznajamiają się z treścią pytań przygotowanych przez nauczyciela, następnie ta sama forma odbywa się z kompozytorem J. F. Händlem
- nauczyciel odgrywa w obu spotkaniach rolę gospodarza, w miarę potrzeby pomaga przy czytaniu pytań lub odpowiedzi oraz uzupełnia wypowiedzi uczniów
- prezentacja fragmentu “Alleluja” z oratorium “Mesjasz” J.F.Händla – określenie charakteru, nastroju utworu
3. Częśc podsumowująca
- nauczyciel podsumowuje zajęcia, zadaje kilka pytań sprawdzających uwagę uczniów na lekcji
- ocenia aktywnośc i pracę uczniów na lekcji

PRZYKŁAD WYWIADU
L.p. UCZNIOWIE J. S. BACH
1.
W którym roku Pan się urodził? W 1685
2.
Jest Pan uważany za najwybitniejszego kompozytora wszechczasów? Dziękuję, miło mi to słyszec
3.
W Lipsku powierzono Panu stanowisko dyrektora szkoły i kantora w kościele św. Tomasza. Jakie ma Pan tam obowiązki? Kieruje chórem, nauczam muzyki, gram na organach, komponuje utwory na nabożeństwa I uroczystości religijne
4.
Był już Pan dwukrotnie żonaty? Tak, to prawda. Z obu małżeństw mam 20 dzieci
5.
Jak Pan zapewnia byt tak licznej rodzinie? Uczę muzyki, koncertuje jako organista a także komponuje utwory na zamówienie
6.
Jak Pan daje radę pogodzic tyle obowiązków? Piszę po nocach przy świetle świec
7.
Ile otworów Pan skomponował? Około 800 utworów

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 727


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.