Katalog Małgorzata Wasiewska, 2014-03-11 Iława Muzyka, Scenariusze scenariuszSCENARIUSZ ZAJĘĆ Temat zajęć: Sylwetki twórców J.S. Bacha i J.F. Händla Klasa: I gimnazjum czas trwania lekcji: 1 godzina lekcyjna Cel główny: Zapoznanie uczniów z muzyką baroku i sylwetkami najważniejszych kompozytorów epoki. Cele szczegółowe: – poznanie życia i twórczości kompozytorów baroku: Jana Sebastiana Bacha i Jerzego Fryderyka Händla – charakterystyka typowych cech epoki, wprowadzenie terminów: toccata, fuga, polifonia – słuchanie utworów Toccata i Fuga d-moll J.S. Bacha oraz fragmentu oratorium „Mesjasz” J. F. Händla – doskonalenie wrażliwości muzycznej – efektywna współpraca w grupie Metody pracy: – rozmowa kierowana, praca z tekstem, wywiad Formy pracy: – praca indywidualna, praca w grupie Materiały i środki dydaktyczne: – podręcznik, zeszyt ucznia, nagrania: Toccata i Fuga d-moll, “Alleluja” z oratorium “Mesjasz” J. F. Händla, odtwarzacz CD, przygotowany wywiad (pytania i odpowiedzi na pociętych kartkach) Przebieg lekcji: 1. Częśc przygotowawcza: - powitanie uczniów, sprawdzenie obecności - podanie tematu lekcji - wprowadzenie tematu 2. Częśc realizacyjna: - nauczyciela charakteryzuje epokę baroku ( ramy czasowe epoki, wprowadza termin toccata, fuga, polifonia) - prezentacja fragmentu “Toccaty I Fugi d-moll” J.S. Bacha – określenie charakteru, nastroju utworu - uczniowie przygotowują się do wywiadu z kompozytorem – jeden z uczniów odgrywa rolę J. S. Bacha, pozostali chętni uczniowie zaznajamiają się z treścią pytań przygotowanych przez nauczyciela, następnie ta sama forma odbywa się z kompozytorem J. F. Händlem - nauczyciel odgrywa w obu spotkaniach rolę gospodarza, w miarę potrzeby pomaga przy czytaniu pytań lub odpowiedzi oraz uzupełnia wypowiedzi uczniów - prezentacja fragmentu “Alleluja” z oratorium “Mesjasz” J.F.Händla – określenie charakteru, nastroju utworu 3. Częśc podsumowująca - nauczyciel podsumowuje zajęcia, zadaje kilka pytań sprawdzających uwagę uczniów na lekcji - ocenia aktywnośc i pracę uczniów na lekcji PRZYKŁAD WYWIADU L.p. UCZNIOWIE J. S. BACH 1. W którym roku Pan się urodził? W 1685 2. Jest Pan uważany za najwybitniejszego kompozytora wszechczasów? Dziękuję, miło mi to słyszec 3. W Lipsku powierzono Panu stanowisko dyrektora szkoły i kantora w kościele św. Tomasza. Jakie ma Pan tam obowiązki? Kieruje chórem, nauczam muzyki, gram na organach, komponuje utwory na nabożeństwa I uroczystości religijne 4. Był już Pan dwukrotnie żonaty? Tak, to prawda. Z obu małżeństw mam 20 dzieci 5. Jak Pan zapewnia byt tak licznej rodzinie? Uczę muzyki, koncertuje jako organista a także komponuje utwory na zamówienie 6. Jak Pan daje radę pogodzic tyle obowiązków? Piszę po nocach przy świetle świec 7. Ile otworów Pan skomponował? Około 800 utworów Wyświetleń: 727
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |