AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wasiewska, 2014-03-11
Iława

Fizyka, Scenariusze

scenariusz

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘC

Temat zajęc: Zjawisko elektryzowania ciał przez pocieranie i dotyk.
Klasa: III gimnazjum
czas trwania lekcji: 1 godzina lekcyjna
Dział programu realizowanego: Elektrycznośc i magnetyzm

Cele operacyjne:
Uczeń wie:
– że podczas elektryzowania ciał stałych przemieszczają się tylko elektrony
– że ciało naelektryzowane ujemnie to ciało, które ma więcej elektronów niż protonów, natomiast ciało naelektryzowane dodatnio to ciało, które ma mniej elektronów niż protonów
– wie, że elektron jest cząstką o ładunku elektrycznym ujemnym
Uczeń umie:
– zademonstrowac zjawisko elektryzowania ciał przez pocieranie
– opisac sposoby elektryzowania ciał przez pocieranie i dotyk oraz wyjaśnic, że zjawisko to polega na przepływie elektronów
Materiały i środki dydaktyczne:
- podręcznik, zeszyt przedmiotowy, dziennik badawczy, skrawki papieru, pałeczka ebonitowa, wełniana szmatka, elektroskop, balonik.
Formy pracy:
- praca indywidualna, praca zespołowa, praca z dziennikiem badawczym
Metody pracy:
– wykład informacyjny
– pokaz
– doświadczenia
– burza mózgów

Przebieg lekcji:
1. Część przygotowawcza:
- powitanie uczniów, sprawdzenie obecności
- podanie tytułu nowego działu i zapisanie tematu lekcji
- wprowadzenie do tematu
2. Część realizacyjna:
- nauczyciel wprowadza następujące terminy: ładunek elektryczny, ciała naelektryzowane jednoimiennie i różnoimiennie, proton, elektron
- uczniowie obserwują prezentowane przez nauczyciela doświadczenia (ze skrawkami papieru oraz z elektroskopem), następnie wspólnie wysuwają wnioski
- uczeń przy pomocy nauczyciela prezentuje doświadczenie z balonikiem
- uczniowie po wykonanych doświadczeniach zapisują swoje spostrzeżenia na kartach pracy z dziennika badawczego
3. Częśc podsumowująca:
- nauczyciel sprawdza uzupełnione karty pracy i ocenia pracę uczniów
- nauczyciel podsumowuje lekcję, powtarzając jeszcze raz jej najważniejsze elementy

KARTA PRACY( przebieg doświadczeń – uczniowie samodzielnie zapisują co zaobserwowali)

1. Podrzyj papier na drobne kawałki.
2. Naelektryzuj pałeczkę ebonitową, pocierając ją wełnianą szmatką.
3. Zbliż pałeczkę do skrawków papieru. Zapisz obserwacje.
….........................................................................................................................................
4. Ponownie naelektryzuj pałeczkę ebonitową, pocierając ją wełnianą szmatką.
5. Dotknij pałeczką ebonitową kulki elektroskopu. Zapisz obserwacje.
…..........................................................................................................................................
6. Nadmuchaj balonik i zawiąż go nitką.
7. Naelektryzuj balonik, pocierając go wełnianą szmatką.
8. Stojąc na ławce, przybliż balonik (aż do zetknięcia) do sufitu i puśc go. Zapisz swoje obserwacje.
…..........................................................................................................................................

….......................................................................................................................................... .

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 929


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.