AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jarosław Naskręt, 2014-02-24
Luchowo

Wychowanie fizyczne, Konspekty

Siatkówka z TIK-iem

- n +

Piłka siatkowa- narzędzia TIK w nauczaniu i doskonaleniu techniki gry.

Jako nauczyciel wychowania fizycznego staram się uatrakcyjniać zajęcia o różnego rodzaju innowacje, szczególnie z użyciem narzędzi TIK. Często staram się przygotowywać na lekcje prezentacje multimedialne z różnych dyscyplin sportowych- szczególnie wtedy kiedy nie mamy dostępu do hali sportowej. Również w czasopismach fachowych lub w internecie jest wiele filmów na temat historii różnych dyscyplin sportowych.

Pomysł takiego zastosowania narzędzi TIK (jak kamera, laptop, projektor) zaszczepił we mnie prowadzący kurs instruktora piłki siatkowej, na który uczęszczałem. Na każdych zajęciach nagrywał nasze poczynania na parkiecie, później je prezentując. Również ten materiał jest dobry do pokazania uczniom podczas lekcji.

Opracowany cykl trzech lekcji skierowany był do uczniów klasy pierwszej gimnazjum. Pierwsza lekcja odbyła się
w sali wyposażonej w tablicę multimedialną. Polegała na ukazaniu uczniom walorów gry w piłkę siatkową, jej historii, najważniejszych osiągnięć żeńskiej i męskiej Reprezentacji Polski jak również podstawowych zasad gry. Lekcja taka jest bardzo praktyczna właśnie wtedy kiedy nie możemy skorzystać z hali sportowej.

Druga lekcja odbyła się na hali sportowej gdzie uczniowie doskonalili technikę odbić piłki sposobem oburącz górnym
i odbicia piłki sposobem dolnym. Uczniowie wykonywali ćwiczenia w parach w pierwszej części lekcji oraz ćwiczenia we fragmentach gry podczas drugiej części. Jako prowadzący zajęcia pokazywałem i tłumaczyłem poszczególne ćwiczeni,
a podczas ich wykonywania nagrywałem na kamerę ćwiczących uczniów. Wcześniej uczniowie otrzymali do domu pisemne zgody rodziców na nagrywanie dzieci z klauzulą wykorzystania nakręconego materiału tylko i wyłącznie do celów dydaktycznych. W lekcji uczestniczyła cała klasa 1e, w ramach swoich planowych zajęć edukacyjnych.
Podczas drugiej lekcji klasa ćwiczyła odbicia i tym samym doskonaliła swoje umiejętności. Ja jako prowadzący nagrywałem wszystkich uczniów w wybranych ćwiczeniach
z piłkami.

Kolejnym etapem jaki trzeba było zrealizować to stworzenie prezentacji np. w programie PowerPoint z wykorzystaniem materiałów, które nagrałem podczas lekcji w hali sportowej, wzbogaconej o krótkie filmiki z meczów siatkarskich.
Uczniowie dostali za zadanie przeszukać internet w kierunku krótkich filmików instruktażowych ukazujących prawidłową technikę odbicia górnego i dolnego, ciekawostek związanych z piłką siatkową, zadania zawodników atakujących, broniących (kto to jest LIBERO). Następnie znalezione materiały (linki do stron lub gotowe opisy- z podaniem źródła informacji) przesyłali drogą mailową w celu weryfikacji przez nauczyciela.

Kolejny etap to trzecia lekcja z zaplanowanego cyklu, którą przeprowadziłem w sali lekcyjnej przy pomocy tablicy multimedialnej. Podczas tej lekcji uczniowie mieli za zadanie ocenić wykonanie ćwiczenia- wyciągnąć odpowiednie wnioski do których doszli podczas wykonywania ćwiczeń, oglądania ćwiczeń własnych i kolegów oraz porównując je
z obejrzanymi fragmentami meczów z udziałem najlepszych siatkarzy- rolą uczniów była analiza własnych ćwiczeń
i wychwycenie błędów oraz omówienie odbić wykonywanych przez najlepszych siatkarzy. Uczniowie starali się dokładnie wykonać ćwiczenie i w jak najlepszy sposób zaprezentować swoje umiejętności przed kamerą.

Zarówno dla mnie jak i uczniów analiza techniki ćwiczenia przeprowadzona przy pomocy TIK była nowością. Dlatego podszedłem do niej z dużym zaangażowaniem i chęcią wzbogacenia swojego warsztatu pracy.

Podczas realizacji lekcji wykorzystałem program PowerPoint oraz materiały nakręcone kamerą cyfrową, które zostały
w odpowiednie miejsca wstawione do prezentacji. Posłużyłem się krótkimi filmikami z kamerowanych zajęć podczas kursu instruktora piłki siatkowej,
w którym uczestniczyłem, jak również z meczy siatkarskich, które uczniowie znaleźli na YouTube i wstawiłem do prezentacji. Wszystkie materiały połączyłem za pomocą programu PowerPoint w jedną całość.

Pierwsze zadanie zrealizowałem w grudniu. Kolejne zrealizowane zostały w styczniu. Odstęp wynika z czasu jaki potrzebny jest na przygotowanie prezentacji.

Pierwszy etap był swoistym wprowadzeniem i wywołał wśród uczniów ciekawość i chęć uczestniczenia w zupełnie nowym doświadczeniu.
Praca uczniów polegała na:
• przyswojeniu informacji na temat dyscypliny sportu jaką jest piłka siatkowa;
• znalezienie ciekawych i rzetelnych informacji na temat siatkówki, techniki gry, sędziowania;

Podczas drugiego etapu uczniowie początkowo byli trochę stremowani obecnością oka kamery jednak krótkie wprowadzenie (nagranie ćwiczeń rozgrzewających) i pokazanie uczniom celowości nagrania oraz dobrą zabawę podczas późniejszego odtwarzania nagranego materiału. Praca uczniów polegała na:
• prawidłowym wykonaniu ćwiczeń;
• współpracy w zespole dwójkowym;
Podczas trzeciego etapu uczniowie
• zauważeniu ewentualnych błędów podczas oglądania prezentacji;
• wypowiedzi na forum klasy o swoich ćwiczeniach. Plusy i minusy;
• porównaniu swoich umiejętności z pokazem mistrzów;
• uświadomienie sobie, że TIK można stosować podczas nauczania i treningu sportowego.

Według mojej oceny najbardziej wartościowym elementem było zobaczenie siebie podczas wykonywania ćwiczenia i zaraz potem zobaczenie (porównanie) jak to robią zawodnicy. Dla uczniów najciekawsze było zobaczenie siebie na dużym ekranie i opisanie tego co zobaczyli.

Scenariusz lekcji wychowania fizycznego dla kl. 1 (siatkówka). Cykl trzech lekcji. Prezentowany poniżej jest scenariusz lekcji trzeciej, która odbyła się w sali lekcyjnej, przy użyciu tablicy multimedialnej.
Lekcja 1: Prezentacja multimedialna- poznajemy podstawowe zasady gry w piłkę siatkową.
Lekcja 2: Doskonalenie odbić piłki sposobem górnym i dolnym we fragmentach gry.
Lekcja 3: Multimedialna analiza oparta na własnych ćwiczeniach i prezentacji wzorcowych odbić przez zawodników.

Zadanie główne:
• Porównanie swoich odbić (umiejętności) z odbiciami prezentowanymi na filmach wzorcowych- umiejętność wskazania różnic i przekazania tego klasie (uczymy innych).
• Zauważenie swoich błędów przez samych uczniów.
• Zauważenie pozytywnych elementów w prezentowanych ćwiczeniach.
Zadania szczegółowe:
• Motoryka: Uczeń rozwija koordynację wzrokowo-ruchową.
• Umiejętności: Uczeń potrafi przyjąć prawidłową pozycję siatkarską oraz właściwie ułożyć ręce do odbicia piłki sposobem górnym oraz przyjąć prawidłową postawę do odbicia piłki sposobem dolnym. Uczeń potrafi właściwie ocenić tor lotu piłki
i zdecydować o wyborze sposobu odbicia.
• Wiadomości: Uczeń zna przepisy dotyczące piłki podwójnej i piłki niesionej.

Miejsce zajęć:
• Sala nr 18 (wyposażona w tablicę multimedialną).
Liczba:
• 24 uczniów
Metody:
• całościowa,
• obserwacyjno – wnioskowa
• pogadanka
Środki:
• piłka do siatkówki- pokaz,
• komputer- program PowerPoint; programy do wyświetlania filmów; internet
• tablica multimedialna,
• kamera.
Nauczyciel prowadzący:
• Jarosław Naskręt

Część główna:
1. Obejrzenie filmiku z wzorcowym pokazem odbicia piłki sposobem górnym i dolnym.
2. Obejrzenie nagrań ćwiczeń wykonywanych przez uczniów połączone z krótką analizą wykonaną przez danego ucznia i zatrzymaniem na ten czas odtwarzania.
3. Krótka ocena nauczyciela – zwłaszcza pod kątem podania mocnych stron omawianego ucznia.
4. Podsumowanie przez nauczyciela cyklu przeprowadzonych lekcji.
5. Podsumowanie przez uczniów cyklu przeprowadzonych lekcji.
6. Zakończenie lekcji.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 957


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.