AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Rybarczyk, 2014-02-20
Szamocin

Lekcja wychowawcza, Konspekty

konspekt lekcji wychowawczej

- n +

KONSPEKT GODZINY Z WYCHOWAWCĄ


Temat: Narodowe Święto Niepodległości – refleksje nad wolnością.


Treści programowe:
- przyczyny rozbiorów Polski
- dążenia Polaków do odzyskania niepodległości
- kształtowanie niepodległego państwa polskiego
- pojęcia: patriotyzm, wolność, niepodległość, Ojczyzna

Cele ogólne:
- szacunek dla przeszłości – Święto Niepodległości
- wyrabianie szacunku dla tradycji historycznych i symboli narodowych

Cele operacyjne:
- uczeń rozumie przyczyny, które doprowadziły do rozbiorów Polski
- uczeń wymienia różne drogi, sposoby, które miały doprowadzić do odrodzenia państwa polskiego
- uczeń wie, co to znaczy być patriotą, podaje przykłady patriotycznych postaw
- uczeń rozumie, dlaczego 11 listopada obchodzony jest Dzień Niepodległości

Metody:
- pogadanka
- burza mózgów
- manualna

Środki dydaktyczne:
- symbole państwa – godło, flaga, hymn
- rozsypanka (załącznik)
- papier biały i czerwony, klej, nożyczki


Przebieg lekcji:
1. Wprowadzenie: (przedstawia nauczyciel lub wcześniej przygotowany uczeń)
W naszej historii był taki smutny czas, gdy na 123 lata Polska utraciła niepodległość. Przez zaborców zniknęliśmy z map świata, ale Polacy pozostali… Dążyli różnymi sposobami do odzyskania wolności. Ten trud został wynagrodzony. 11 listopada 1918 r. Polska odzyskała wolność. Przez szacunek dla przeszłości dzień ten czcimy jako Narodowe Święto Niepodległości.
2. Część główna lekcji:
a) nauczyciel dzieli klasę na 5 grup i każdej przydziela do wyjaśnienia osobne pojęcie: patriota, patriotyzm, Ojczyzna, wolność, niepodległość („burza mózgów”), po upływie określonego czasu liderzy grup odczytują wyników ich pracy
b) nauczyciel zadaje pytanie: Jakie były przyczyny utraty niepodległości, przyczyny rozbiorów? (uczniowie w grupach zapisują odpowiedzi na kartkach),
- np. słabość polityczna i gospodarcza kraju (zniszczenia wojenne, słabość militarna, wzrost ucisku pańszczyźnianego chłopów, zrywanie sejmów przez szlachtę – liberum veto, upadek moralny szlachty
i magnaterii)
- wzrost potęgi państw ościennych (Rosja, Austria, Prusy), uzależnienie Polski od tych krajów (np. utrzymanie wolnej elekcji)
c) próby ratowania kraju – Polski nie ma, ale są ludzie, Polacy, patrioci
- załącznik (przyporządkowanie daty do wydarzenia) uwaga: wcześniej należy pociąć paski dla grup (osobno wydarzenie i data, pomieszać)
Prawidłowe odpowiedzi do załącznika (dla nauczyciela)
- wojna w obronie konstytucji – 1792 r.
- powstanie kościuszkowskie – 1794 r.
- „Mazurek Dąbrowskiego” – 1797 r.
- utworzenie Legionów Polskich we Włoszech – 1797 r.
- Księstwo Warszawskie – 1815 r.
- powstanie listopadowe – 1830 r.
- powstanie styczniowe – 1863 r.
- Wiosna Ludów – 1848 r.
- strajk dzieci we Wrześni – 1901 r.

d) droga do niepodległości (przedstawia nauczyciel lub wcześniej przygotowany uczeń)
Podczas I wojny światowej (1914-1918) zaborcy stanęli przeciwko sobie – szansa dla Polaków; czynny udział w wojnie i wiara, że zostaniemy docenieni, a walczące kraje pomogą Polsce odbudować państwo. Dużą zasługę w odzyskaniu niepodległości mieli: Roman Dmowski, Ignacy Jan Paderewski oraz Józef Piłsudski.
Państwa Zachodnie (Anglia, Francja) zaczynają popierać odbudowę państwa polskiego. Klęska Niemiec
i Austro-Węgier jesienią 1918 r. umożliwia Polakom przejęcie władzy. 11 listopada 1918 r. przekazano władzę Józefowi Piłsudskiemu, uwolnionemu z niemieckiego więzienia.
Z czasem Polacy uznali 11 listopada pierwszym dniem niepodległej Polski, a na pamiątkę tych wydarzeń ustanowili Święto Niepodległości. Święto to uchwalone zostało w 1937 r., podczas II wojny światowej zakazano jego obchodów, przywrócono je dopiero w 1989 r.
3. Podsumowanie
a) symbole narodowe: każde niepodległe państwo ma swoje granice, terytorium, stolicę, kulturę i tradycje, język oraz symbole narodowe (uczniowie wymieniają i opisują symbole narodowe)
b) wykonanie kotylionów






Załącznik (należy przed zajęciami porozcinać)
WOJNA W OBRONIE KONSTYTUCJI
POWSTANIE KOŚCIUSZKOWSKIE
„MAZUREK DĄBROWSKIEGO”
UTWORZENIE LEGIONÓW POLSKICH WE WŁOSZECH
KSIĘSTWO WARSZAWSKIE
POWSTANIE LISTOPADOWE
POWSTANIE STYCZNIOWE
WIOSNA LUDÓW
STRAJK DZIECI WE WRZEŚNI
1792; 1794; 1797; 1797; 1815; 1830; 1863; 1848; 1901
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4250


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.