Katalog Mirosław Trybała, 2014-02-13 Zawoja Informatyka, Scenariusze Konspekt informatykaKONSPEKT DO LEKCJI: INFORMATYKA W KLASIE I TECHNIKUM Czas trwania: 45min. Temat lekcji: System binarny i system heksadecymalny. Cele lekcji: • uczeń zna i stosuje wzory określające zapisy formalne pozycyjnych systemów liczbowych (uczeń rozumie pojęcia: system binarny i system heksadecymalny) • uczeń dokonuje konwersji (przeliczenia) liczby zapisanej w systemie dziesiątkowy na inny system liczbowy i odwrotnie Cele sformułowane w języku ucznia: • dowiesz się, co oznaczają nazwy system binarny i system heksadecymalny • poznasz wzory, które wskazują sposoby zapisu liczb w danym systemie liczbowym • potrafisz zapisywać liczby dziesiętne w innym systemie liczbowym i odwrotnie Środki dydaktyczne: • laptop • projektor multimedialny Przebieg lekcji: 1. Sprawy organizacyjne. 2. Nawiązanie do tematu lekcji. 3. Realizacja tematu lekcji. Prezentacja multimedialna: • Dziesiątkowy system pozycyjny. Co oznacza, że system liczbowy jest dziesiątkowy pozycyjny (wagowy)? • System dwójkowy (binarny). • System szesnastkowy (heksadecymalny). • Konwersja (przeliczanie) liczby z jednego systemu na inny. 4. Notatki do zapisania przez uczniów: Dwójkowy system liczbowy to pozycyjny system liczbowy, w którym podstawą pozycji są kolejne potęgi liczby 2. Do zapisu liczb potrzebne są więc tylko dwa znaki: 0 i 1. Obliczanie wartości dziesiętnej liczby zapisanej w systemie dwójkowym: 4 3 2 1 0 11110 = 11110= 1x24 + 1x23+ 1x22 + 1x21 + 0x20 = 1 x 16 + 1 x 8 + 1 x 4 + 1 x 2 + 0 x 1 = 16 + 8 + 4 + 2 = 30 Za pomocą liczb heksadecymalnych można w prosty sposób zapisywać długie liczby binarne. Przykłady zapisu liczb heksadecymalnych: 1116= 1* 161 + 1* 160 = 1710 C916= 12* 161 + 9* 160 = 20110 (4F)16= 4* 161 + 15* 160 = (79)10 Grupa 4 bitów może być zapisana za pomocą jednej cyfry heksadecymalnej zgodnie z następującą tabelą: Sys D Sys B Sys H 0 0000 0 1 0001 1 2 0010 2 3 0011 3 4 0100 4 5 0101 5 6 0110 6 7 0111 7 8 1000 8 9 1001 9 10 1010 A 11 1011 B 12 1100 C 13 1101 D 14 1110 E 15 1111 F 5. Ćwiczenia w przeliczaniu liczb. Wybrani uczniowie rozwiązują przykłady na tablicy. Wykonaj konwersję dwójkowo-dziesiętną liczb binarnych: • 11001101 • 101010101 Zamień na postać dwójkową liczbę w zapisie heksadecymalnym: • 1A9F • FFBC • ABBA 6. Podsumowanie lekcji. Powtórzenie najważniejszych informacji z lekcji. Pytania kontrolne. Praca domowa Dokonaj konwersji liczb: 3456D = ……………………..B 11100110011B =…………….D 9ca7fH =……………………...D 568D = ……………………….H 121ef05a01H =……………….B 111010101101010101B = ……H Wyświetleń: 948
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |