AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mirosław Trybała, 2014-02-13
Zawoja

Informatyka, Scenariusze

Konspekt informatyka

- n +

KONSPEKT DO LEKCJI:
INFORMATYKA W KLASIE I TECHNIKUM
Czas trwania: 45min.
Temat lekcji: System binarny i system heksadecymalny.

Cele lekcji:
• uczeń zna i stosuje wzory określające zapisy formalne pozycyjnych systemów liczbowych (uczeń rozumie pojęcia: system binarny i system heksadecymalny)
• uczeń dokonuje konwersji (przeliczenia) liczby zapisanej w systemie dziesiątkowy na inny system liczbowy i odwrotnie
Cele sformułowane w języku ucznia:
• dowiesz się, co oznaczają nazwy system binarny i system heksadecymalny
• poznasz wzory, które wskazują sposoby zapisu liczb w danym systemie liczbowym
• potrafisz zapisywać liczby dziesiętne w innym systemie liczbowym i odwrotnie
Środki dydaktyczne:
• laptop
• projektor multimedialny
Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu lekcji.
3. Realizacja tematu lekcji.

Prezentacja multimedialna:
• Dziesiątkowy system pozycyjny. Co oznacza, że system liczbowy jest dziesiątkowy pozycyjny (wagowy)?
• System dwójkowy (binarny).
• System szesnastkowy (heksadecymalny).
• Konwersja (przeliczanie) liczby z jednego systemu na inny.
4. Notatki do zapisania przez uczniów:

Dwójkowy system liczbowy to pozycyjny system liczbowy, w którym podstawą pozycji są kolejne potęgi liczby 2.
Do zapisu liczb potrzebne są więc tylko dwa znaki: 0 i 1.

Obliczanie wartości dziesiętnej liczby zapisanej w systemie dwójkowym:

4 3 2 1 0
11110 = 11110= 1x24 + 1x23+ 1x22 + 1x21 + 0x20 =
1 x 16 + 1 x 8 + 1 x 4 + 1 x 2 + 0 x 1 = 16 + 8 + 4 + 2 = 30

Za pomocą liczb heksadecymalnych można w prosty sposób zapisywać długie liczby binarne.
Przykłady zapisu liczb heksadecymalnych:
1116= 1* 161 + 1* 160 = 1710
C916= 12* 161 + 9* 160 = 20110
(4F)16= 4* 161 + 15* 160 = (79)10

Grupa 4 bitów może być zapisana za pomocą jednej cyfry heksadecymalnej zgodnie z następującą tabelą:

Sys D Sys B Sys H
0 0000 0
1 0001 1
2 0010 2
3 0011 3
4 0100 4
5 0101 5
6 0110 6
7 0111 7
8 1000 8
9 1001 9
10 1010 A
11 1011 B
12 1100 C
13 1101 D
14 1110 E
15 1111 F

5. Ćwiczenia w przeliczaniu liczb.
Wybrani uczniowie rozwiązują przykłady na tablicy.
Wykonaj konwersję dwójkowo-dziesiętną liczb binarnych:
• 11001101
• 101010101
Zamień na postać dwójkową liczbę w zapisie heksadecymalnym:
• 1A9F
• FFBC
• ABBA

6. Podsumowanie lekcji.
Powtórzenie najważniejszych informacji z lekcji. Pytania kontrolne.
Praca domowa
Dokonaj konwersji liczb:
3456D = ……………………..B
11100110011B =…………….D
9ca7fH =……………………...D
568D = ……………………….H
121ef05a01H =……………….B
111010101101010101B = ……H
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 948


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.