Katalog Ewa Mizera, 2014-02-12 Rogoźno Edukacja czytelnicza, Konspekty Ocena postępowania bohaterów baśni „Stokrotka”. Stosunek ludzi do najbliższego środowiska.Czas trwania: 2x45 minut Cele uczeń: - potrafi oskarżać i bronić bohaterów baśni, - uważnie słucha wypowiedzi kolegów, - uczy się wartości moralnych – zamienia negatywne postępowanie w pozytywne, - wyodrębnia najważniejsze wydarzenia w baśni, - przeczyta zdania i uporządkuje je według wydarzeń, - rozumie pojęcie: empatia, Metody pracy: - podające (słowne): objaśnienia, quiz, rozmowa, - czynne: zadań stawianych do wykonania; samodzielnych doświadczeń;, - oglądowe: pokaz, prezentacja, Formy pracy: - zabawowa, - praca z całą grupą, - praca w zespołach, Środki dydaktyczne: Baśń, papierowe stokrotki, rysunek stokrotki i tulipana, kosz, walizka, zdania z tytułami wydarzeń, Przebieg zajęć: 1. Powitanie w kręgu – każde dziecko wita się ze swoim sąsiadem z prawej i z lewej strony, w wymyślony przez siebie sposób. 2. Ćwiczenia oddechowe „Wąchanie stokrotek”. Każde dziecko otrzymuje papierową stokrotkę, powoli wciąga powietrze nosem, aby jak najlepiej zapamiętać jej zapach Następnie również powoli robią wydech (powtórzyć 2/3 razy). 3. „Stokrotki w ogrodzie”, zabawa ruchowo – muzyczna. Na dywanie leżą papierowe stokrotki. Dzieci – motylki biegają pomiędzy nimi przy muzyce. Na pauzę, każdy motylek, szuka dla siebie kwiatka. 4. Czytanie baśni przez nauczyciela, lub ucznia dobrze czytającego. 5. Praca indywidualna – przeczytaj zdanie wpisz odpowiednią cyfrę porządkując wydarzenia. • Pewnego ranka zakwitła stokrotka • Stokrotka słucha śpiewu skowronka. • Skowronek w klatce. • Smutny śpiew skowronka. • Chłopcy w ogrodzie. • Wspomnienia skowronka o wolności. • Rozmowa skowronka ze stokrotką. • Brak wody. • Martwy ptak. • Płacz chłopców. • Wspaniały pogrzeb. Głośne odczytanie przyporządkowanych zdań. 6. Burza mózgów: > Jaka była stokrotka? (pomocna, współczująca, wiedziała co przeżywa słowik, skromna, wstydliwa, ) > Jakie były tulipany? ( zazdrosne, ordynarne, dumne, pyszałkowate, nie myślały o innych, samolubne, egoistyczne) – praca w grupach. 7. Kosz i walizeczka - próba określenia siebie. Dzieci otrzymują rysunek stokrotki i tulipana. Na stokrotce piszą swoją cechę pozytywną, a na tulipanie negatywną. Następnie przyklejają swoje kwiatki w odpowiednim miejscu – do kosza cechy negatywne, do walizeczki pozytywne. Tylko chętne dzieci prezentują swoje określenia. 8. Odpowiedź na pytanie: „Czego uczy nas ta baśń?” ( tutaj wyjaśniamy dzieciom pojęcie - empatia) 9. Zapisanie wniosku: Postaram się zrozumieć uczucia koleżanek i kolegów. 10. Scenki pantomimiczne. Każde dziecko losuje zdanie, które wskazuje mu postać, jaką będzie odgrywać w zabawie: • Jesteś ogrodniczką. • Jesteś tulipanem (może być kilka tych samych kwiatów). • Jesteś piwonią. • Jesteś różą. • Jesteś stokrotką. • Jesteś skowronkiem. • Jesteś chłopcem (może być kilku chłopców). 11. Określanie przez dzieci uczuć odgrywanych scen pantomimicznych. (Można ułatwić dziecku określenie uczuć prezentując różne stany emocjonalne na obrazkach, zdjęciach czy też ilustracjach – dziecko wybiera ten obrazek, który najlepiej obrazuje jego uczucia). 12. Wykonanie pracy plastycznej dotyczącej baśni – kolaż. 13. Podsumowanie zajęcia, ocena pracy uczniów. opracowała Ewa Mizera Wyświetleń: 881
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |