AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Mizera, 2014-02-12
Rogoźno

Edukacja czytelnicza, Konspekty

Poznajemy baśń H. Ch. Andersena „Księżniczka na ziarnku grochu”

- n +

Czas trwania: 2x45 minut.

Cele uczeń:
- uważnie słucha czytanego tekstu,
- układa plan wydarzeń, formułuje morał baśni,
- uczy się porządkować informacje,
- rozwiązuje zadania dotyczące baśni,
- projektuje sukienkę księżniczki,

Metody pracy:
- podająca – eksponująca,
- dyskusja,
- praktyczne działanie.

Formy pracy:
- grupowa – zespołowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne:
Baśń „Księżniczka na ziarnku grochu”, plan wydarzeń, karty pracy, środki plastyczne

Przebieg zajęć:

1. Czytanie tekstu.
Wzorowe czytanie utworu przez nauczyciela.

2. Zadanie pytania przez prowadzącego: „Czy historia księżniczki na ziarnku grochu jest baśnią, jeśli tak, to co o tym świadczy?
Udzielanie informacji przez uczniów, podawanie cech baśni. Podsumowanie wypowiedzi.
Historia księżniczki na ziarnku grochu jest baśnią, świadczą o tym następujące elementy:
• mądrość królowej matki - królowa użyła fortelu, aby sprawdzić, czy jest to prawdziwa księżniczka.
• magiczny przedmiot - ziarnko grochu, które mogło uwierać i gnieść tylko prawdziwą księżniczkę, nawet przez dwadzieścia materacy i dwadzieścia pierzyn.
• motyw wędrowny - królewicz wędruje po świecie
w poszukiwaniu żony.
• tajemnicza dziewczyna - zjawia się nie wiadomo skąd
w środku nocy, podczas burzy.
• szczęśliwe zakończenie - rozpoznanie prawdziwej księżniczki i jej ślub z królewiczem.

3. Praca w parach. Załącznik nr.1
• Uporządkowanie obrazków według właściwej kolejności zdarzeń.
• Opowiedzenie historii księżniczki, (uczniowie opowiadają treść baśni metodą łańcucha – zaczyna jedna para, mówi fragment, nauczyciel podaje hasło STOP, następnie kontynuuje grupa druga itd.)

4. Porządkowanie planu wydarzeń. Uczniowie numerują kolejność zdań, zgodnie z treścią baśni.

A. Poszukiwanie prawdziwej księżniczki przez królewicza.
B. Powrót zmartwionego królewicza do domu.
C. Przybycie nieznajomej do bram zamku.
D. Użycie podstępu przez królową.
E. Nieprzespana noc księżniczki.
F. Dowód na to, że jest prawdziwą księżniczką.
G. Ślub królewicza z księżniczką.

5. Próby formułowania morału baśni przez uczniów.
• To, czego szukasz, zawsze się znajdzie,
• Fałsz zawsze wyjdzie na jaw.

6. Karta pracy – czasownik i ortografia – zadanie do baśni (załącznik 2):
Chmurki z wyrazami z „Ż” pokoloruj na zielono, z „RZ” na pomarańczowo. Następnie uzupełnij w zdaniach czasowniki, wstawiając je w odpowiedniej formie. Uważaj na prawidłową pisownię.

7. Projektowanie sukni ślubnej księżniczki – praca indywidualna.

Uczniowie otrzymują ilustrację księżniczki w formacie A3,
a ich zdaniem jest:
Wyobraź sobie, że jesteś projektantem mody i wykaż się kreatywnością. Zaprojektuj suknię księżniczki, aby mogła pięknie wyglądać na swoim ślubie z księciem.
Załącznik 3.
Prezentacja wykonanych prac, wywieszenie na gazetce klasowej.

8. Zadanie pracy domowej – wyjaśnienie wykonania Kart pracy.
• „Uzupełnianka ortograficzna – wstaw brakujące litery.
• „Kolorowanka matematyczna” – mnożenie i dzielenie
w zakresie 25.
• „Rozsypanka wyrazowa” – Ułóż zdania z rozsypanych wyrazów.

opracowała Ewa Mizera


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3516


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.