Katalog

Ewa Mizera, 2014-02-12
Rogoźno

Edukacja czytelnicza, Konspekty

Poznajemy losy brzydkiego kaczątka z baśni Hansa Christiana Andersena pt. "Brzydkie Kaczątko"

- n +

Czas trwania zajęć: 55 minut.

Cele: uczeń:
- skupia uwagę na czytanym utworze,
- umie wypowiedzieć się na temat poznanej baśni,
- poprawnie rozwiązuje Quiz,
- aktywnie uczestniczy w proponowanych zabawach,
- umie zgodnie współpracować.

Metody pracy:
- metoda niedokończonych zdań,
- metody luźnych skojarzeń,
- pantomima,
- słowna – rozmowa,
- działań praktycznych – rozwiązywanie Quizu, zabawy.

Formy pracy:
- zbiorowa, indywidualna.

Środki dydaktyczne:
Baśń „Brzydkie Kaczątko”, koszyk, jajko, kaczątko (maskotka), magnetofon, CD – muzyka relaksacyjna, karty pracy – „Zaznacz prawidłową odpowiedź”, ‘Ptaki hodowane
i dzikie”, „Czyje to jajko?” – przymiotniki odrzeczownikowe.

Przebieg zajęć:

1. „Baśniowa zgadywanka” – metoda luźnych skojarzeń – odgadywanie tytułu baśni, która jest tematem dzisiejszego spotkania.
Wszystkie dzieci siedzą w kręgu na krzesełkach, nauczyciel wypowiada wyrażenia związane z baśnią, a dzieci muszą rozpoznać o jakiej baśni ona opowiada.

PÓŹNA WIOSNA, KACZKA, GNIAZDO. MŁODA KACZKA WYSIADUJE JAJKA W GNIEŹDZIE NAD WODĄ . PĘKAJĄ SKORUPKI. WYKLUWAJĄ SIĘ MŁODE KACZĘTA. JEDNO JEST INNE NIŻ POZOSTAŁE.

2. Uważne słuchanie baśni czytanej przez nauczyciela.
3. Swobodne wypowiedzi na temat wysłuchanej baśni – kończenie zdań.

Najbardziej podobało mi się.................................
Żal mi było brzydkiego kaczątka,gdy.........................
Ta baśń opowiada............................................
Nie spodobało mi się........................................
Dobrze, że..................................................
Dowiedziałem się............................................

4. Indywidualne sprawdzenie znajomości wysłuchanej baśni – Quiz „Brzydkie Kaczątko” – zaznacz prawidłową odpowiedź.
( Karta pracy nr 1).

5. Gry i zabawy nawiązujące do utworu.

> „Jajko lub kaczątko" - gry z wyobrażonym przedmiotem.
Nauczyciel wyjmuje z koszyka jajko. Pokazuje dzieciom, opisuje jego wygląd, wyjaśnia, że z podobnych jajek wykluwają się pisklęta. Prosi by dzieci tez je obejrzały, delikatnie, tak by nic mu się nie stało.

Gdy jajko wraca do nauczyciela, dzieci opisują je. Opowiadają, jak się czuły, kiedy je dotykały.

Nauczyciel wyjmuje z koszyka - kaczątko (maskotkę). Dzieci znowu przekazują je sobie z rąk do rąk ostrożnie. Po zakończeniu, opowiadają, jak się czuły, gdy miały je
w dłoniach.

> „Wykluwanie się kaczątek" - etiudy pantomimiczne.
Dzieci układają się na podłodze, udają, że znajdują się
w skorupce jajka. Słuchają muzyki. Są pisklętami. Próbują powoli wydostać się na świat, przepychają się. Wydostają się na wolność i robią pierwsze kroki.

> „Mama – kaczka”-

Nauczyciel staje się mamą -kaczką. Dzieci ustawiają się za mamą (kaczęta) i idą za nią naśladując "kaczy chód"
( w rytm muzyki).

6. Podsumowanie zajęcia i ocena pracy uczniów.

7. Zadanie pracy domowej – wyjaśnienie wykonania kart pracy. Karta pracy nr 2 i 3).
• „Czyje to jajko?” – utwórz przymiotniki od wyrazów podanych w nawiasie.
• „Ptaki hodowlane i dzikie” – rozpoznaj rysunki ptaków
i podpisz je, zakreśl na zielono ptaki dzikie, a na czerwono ptaki hodowane przez człowieka, rozwiąż test pod obrazkami.

opracowała Ewa Mizera

Wyświetleń: 1282


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.