Katalog

Monika Curyło - Drabek, 2014-02-11
Tarnowiec

Zajęcia przedszkolne, Sprawozdania

PODSUMOWANIE REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO Z UWZGLĘDNIENIEM OSIĄGNIĘĆ I NIEDOCIĄGNIĘĆ DZIECI ZA PIERWSZE PÓŁROCZE - Dzieci 3 letnie

- n +

Grupa I – dzieci 3 letnie liczy 25 dzieci (12 dziewcząt i 13 chłopców). Większość dzieci po raz pierwszy zetknęła się z przedszkolem we wrześniu, co sprawiło, że pierwsze tygodnie nie obyły się bez płaczu, obaw i stresu zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców.
Praca wychowawczo – dydaktyczno - opiekuńcza oparta jest na programie wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej, na podstawie planów oczekiwanych osiągnięć i rezultatów, sporządzanych na bieżące miesiące oraz na podstawie rocznego planu działania naszego przedszkola. Wszystkie tematy zaplanowane w planach miesięcznych na I półrocze zostały zrealizowane.

MOCNE I SŁABE STRONY:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Mocne strony:
-obdarzają zaufaniem i uwagą dorosłych i dzieci z grupy, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują,
-starają się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych,
Słabe strony:
-słabo radzą sobie w sytuacjach trudnych i nowych, nie przewidują skutków swoich zachowań.

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych.
Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
Mocne strony:
-większość samodzielnie korzysta z toalety, myje, wyciera ręce i twarz,
-właściwie zachowują się przy stole w czasie posiłków,
Słabe strony:
-niektóre dzieci mają kłopoty z utrzymaniem porządku w czasie zabawy i odłożeniu zabawek po jej zakończeniu.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Mocne strony:
-bardzo chętnie uczą się nowych rzeczy,
-chętnie uczestniczą w zajęciach i zabawach,
-poprawiła się mowa dzieci,
-potrafią dłużej skupić się na wykonywanym zadaniu,
Słabe strony:
-niektóre dzieci mają problemy ze skupieniem uwagi na zajęciach.

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Mocne strony:
-klasyfikują przedmioty, wiedzą, co do czego pasuje, wyszukują przedmioty podobne i różniące się od siebie,
-chętnie manipulują różnymi przedmiotami,
Słabe strony:
-mają problem z przewidywaniem skutków czynności manipulacyjnych na przedmiotach.
.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Mocne strony:
-chętnie uczestniczą w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym,
-są sprawne fizycznie,
Słabe strony:
-mają kłopoty z bieganiem bez potrącania innych.

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Mocne strony:
-orientują się w bezpiecznym poruszaniu po chodniku, w czasie przejścia przez jezdnię,
-próbują samodzielnie organizować sobie czas wolny w przedszkolu,
-mają rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie,
Słabe strony:
-niektóre dzieci zbyt często lękiem, płaczem reagują na sytuacje nieznane.

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.
Mocne strony:
-potrafią właściwie zachować się na uroczystościach, w czasie teatrzyków
w przedszkolu,
-samodzielnie bawią się w teatr,
Słabe strony:
-kilkoro dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi na występach kolegów i własnym
w czasie uroczystości.

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
Mocne strony:
- chętnie śpiewają piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe,
-chętnie uczestniczą w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu,
-dostrzegają zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyrażają je, pląsając lub tańcząc,
-w skupieniu słuchają muzyki,
Słabe strony:
-niektóre dzieci niechętnie biorą udział w zabawach kołowych ze śpiewem.

9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Mocne strony:
-chętnie uczestniczą we wszystkich organizowanych pracach plastycznych i stosowanych technikach,
Słabe strony:
-nieumiejętność współdziałania w pracach zespołowych.

10.Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych.
Mocne strony:
-mają poczucie sprawstwa i odczuwają radość z wykonanej pracy,
-konstruują z różnorodnego materiału, układają proste kompozycje z klocków,
Słabe strony:
-niektóre dzieci mają problemy z zachowaniem ostrożności przy korzystaniu np. z klocków, burzą sobie budowle.

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
Mocne strony:
-rozpoznają i nazywają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku ( jesień, zima),
-wiedzą jak należy ubrać się stosownie do pory roku i temperatury powietrza,
Słabe strony:
-nie wszystkie dzieci mają wyrobiony nawyk nie narażania się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody np. zdejmują czapkę w zimny, wietrzny dzień.

12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Mocne strony:
-wymieniają nazwy zwierząt żyjących w różnych środowiskach (zwierzęta domowe: pies, kot; leśne: wiewiórka, jeż, lis),
-wiedzą jak chronić i pomóc ptakom przetrwać zimę, gromadzą odpowiedni pokarm,
Słabe strony:
- nie mają w sali zwierzątka do dokarmiania np. rybek.

13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Mocne strony:
-posługują się liczebnikami w zakresie 2 i więcej,
-ustalają równoliczność zbiorów,
-określają położenie przedmiotów w przestrzeni,
-mierzą odległość krokami,
-potrafią segregować przedmioty ze względu na ich wielkość, długość i kolor,
Słabe strony:
-nie wszystkie dzieci zauważają rytmy np. w ułożonym materiale przyrodniczym.

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
Mocne strony:
-rozpoznają i zapamiętują to, co jest przedstawione na obrazkach,
-są sprawne manualnie,
- słuchają np. opowiadań, baśni i rozmawiają o nich; interesują się książkami,
Słabe strony:
-nie wszystkie dzieci powtarzają teksty krótkich rymowanek i wierszy.

15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Mocne strony:
- wymieniają imiona i nazwiska osób bliskich,
-znają nazwę miejscowości, w której mieszkają,
Słabe strony:
- nie wszystkie dzieci wiedzą, jaką pracę wykonują rodzice.

Spostrzeżenia – I półrocze:
Praca z małymi dziećmi wiąże się z nieustannym naciskiem na kształtowanie samodzielności, uspołecznianie, a także oddziaływanie na pozostałe funkcje rozwojowe, które pozwolą dzieciom dobrze poznać najbliższe otoczenie, środowisko i bezproblemowo w nim funkcjonować. Mowa (rozwój narządów mowy), samoobsługa, ogólna sprawność ruchowa i manualna, umiejętność słuchania, sprzątanie po zabawie i po pracy, szybkie i sprawne reagowanie na polecenia nauczyciela – to obszary, które wymagają ciągłych ćwiczeń i usprawnień.

WNIOSKI NA II PÓŁROCZE:
-kontynuować pracę nad przestrzeganiem umów zawartego kontraktu grupowego, przede wszystkim umowy dotyczącej zgodnej, bezkonfliktowej zabawy, nie wyrywaniem zabawek, dochodzeniem do kompromisu,
-doskonalić sprawności manualne,
-rozwijać i doskonalić prawidłową wymowę,
-rozwijać zdolności i zainteresowania dzieci,
-więcej prac zespołowych,
-założyć hodowlę rybek.

Literatura:
- "Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej,
- Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli, Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych oraz innych Form Wychowania Przedszkolnego.

opracowała: Monika Curyło - Drabek

Wyświetleń: 11706


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.