Katalog Monika Curyło - Drabek, 2014-02-11 Tarnowiec Zajęcia przedszkolne, Sprawozdania PODSUMOWANIE REALIZACJI PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO Z UWZGLĘDNIENIEM OSIĄGNIĘĆ I NIEDOCIĄGNIĘĆ DZIECI ZA PIERWSZE PÓŁROCZE - Dzieci 3 letnieGrupa I – dzieci 3 letnie liczy 25 dzieci (12 dziewcząt i 13 chłopców). Większość dzieci po raz pierwszy zetknęła się z przedszkolem we wrześniu, co sprawiło, że pierwsze tygodnie nie obyły się bez płaczu, obaw i stresu zarówno dla dzieci, jak i dla rodziców. Praca wychowawczo – dydaktyczno - opiekuńcza oparta jest na programie wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej, na podstawie planów oczekiwanych osiągnięć i rezultatów, sporządzanych na bieżące miesiące oraz na podstawie rocznego planu działania naszego przedszkola. Wszystkie tematy zaplanowane w planach miesięcznych na I półrocze zostały zrealizowane. MOCNE I SŁABE STRONY: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych. Mocne strony: -obdarzają zaufaniem i uwagą dorosłych i dzieci z grupy, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują, -starają się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych, Słabe strony: -słabo radzą sobie w sytuacjach trudnych i nowych, nie przewidują skutków swoich zachowań. 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Mocne strony: -większość samodzielnie korzysta z toalety, myje, wyciera ręce i twarz, -właściwie zachowują się przy stole w czasie posiłków, Słabe strony: -niektóre dzieci mają kłopoty z utrzymaniem porządku w czasie zabawy i odłożeniu zabawek po jej zakończeniu. 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Mocne strony: -bardzo chętnie uczą się nowych rzeczy, -chętnie uczestniczą w zajęciach i zabawach, -poprawiła się mowa dzieci, -potrafią dłużej skupić się na wykonywanym zadaniu, Słabe strony: -niektóre dzieci mają problemy ze skupieniem uwagi na zajęciach. 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Mocne strony: -klasyfikują przedmioty, wiedzą, co do czego pasuje, wyszukują przedmioty podobne i różniące się od siebie, -chętnie manipulują różnymi przedmiotami, Słabe strony: -mają problem z przewidywaniem skutków czynności manipulacyjnych na przedmiotach. . 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Mocne strony: -chętnie uczestniczą w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, -są sprawne fizycznie, Słabe strony: -mają kłopoty z bieganiem bez potrącania innych. 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Mocne strony: -orientują się w bezpiecznym poruszaniu po chodniku, w czasie przejścia przez jezdnię, -próbują samodzielnie organizować sobie czas wolny w przedszkolu, -mają rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie, Słabe strony: -niektóre dzieci zbyt często lękiem, płaczem reagują na sytuacje nieznane. 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem. Mocne strony: -potrafią właściwie zachować się na uroczystościach, w czasie teatrzyków w przedszkolu, -samodzielnie bawią się w teatr, Słabe strony: -kilkoro dzieci ma problemy ze skupieniem uwagi na występach kolegów i własnym w czasie uroczystości. 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec. Mocne strony: - chętnie śpiewają piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe, -chętnie uczestniczą w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu, -dostrzegają zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego, wyrażają je, pląsając lub tańcząc, -w skupieniu słuchają muzyki, Słabe strony: -niektóre dzieci niechętnie biorą udział w zabawach kołowych ze śpiewem. 9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne. Mocne strony: -chętnie uczestniczą we wszystkich organizowanych pracach plastycznych i stosowanych technikach, Słabe strony: -nieumiejętność współdziałania w pracach zespołowych. 10.Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Mocne strony: -mają poczucie sprawstwa i odczuwają radość z wykonanej pracy, -konstruują z różnorodnego materiału, układają proste kompozycje z klocków, Słabe strony: -niektóre dzieci mają problemy z zachowaniem ostrożności przy korzystaniu np. z klocków, burzą sobie budowle. 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń. Mocne strony: -rozpoznają i nazywają zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku ( jesień, zima), -wiedzą jak należy ubrać się stosownie do pory roku i temperatury powietrza, Słabe strony: -nie wszystkie dzieci mają wyrobiony nawyk nie narażania się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody np. zdejmują czapkę w zimny, wietrzny dzień. 12.Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Mocne strony: -wymieniają nazwy zwierząt żyjących w różnych środowiskach (zwierzęta domowe: pies, kot; leśne: wiewiórka, jeż, lis), -wiedzą jak chronić i pomóc ptakom przetrwać zimę, gromadzą odpowiedni pokarm, Słabe strony: - nie mają w sali zwierzątka do dokarmiania np. rybek. 13.Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Mocne strony: -posługują się liczebnikami w zakresie 2 i więcej, -ustalają równoliczność zbiorów, -określają położenie przedmiotów w przestrzeni, -mierzą odległość krokami, -potrafią segregować przedmioty ze względu na ich wielkość, długość i kolor, Słabe strony: -nie wszystkie dzieci zauważają rytmy np. w ułożonym materiale przyrodniczym. 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Mocne strony: -rozpoznają i zapamiętują to, co jest przedstawione na obrazkach, -są sprawne manualnie, - słuchają np. opowiadań, baśni i rozmawiają o nich; interesują się książkami, Słabe strony: -nie wszystkie dzieci powtarzają teksty krótkich rymowanek i wierszy. 15.Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. Mocne strony: - wymieniają imiona i nazwiska osób bliskich, -znają nazwę miejscowości, w której mieszkają, Słabe strony: - nie wszystkie dzieci wiedzą, jaką pracę wykonują rodzice. Spostrzeżenia – I półrocze: Praca z małymi dziećmi wiąże się z nieustannym naciskiem na kształtowanie samodzielności, uspołecznianie, a także oddziaływanie na pozostałe funkcje rozwojowe, które pozwolą dzieciom dobrze poznać najbliższe otoczenie, środowisko i bezproblemowo w nim funkcjonować. Mowa (rozwój narządów mowy), samoobsługa, ogólna sprawność ruchowa i manualna, umiejętność słuchania, sprzątanie po zabawie i po pracy, szybkie i sprawne reagowanie na polecenia nauczyciela – to obszary, które wymagają ciągłych ćwiczeń i usprawnień. WNIOSKI NA II PÓŁROCZE: -kontynuować pracę nad przestrzeganiem umów zawartego kontraktu grupowego, przede wszystkim umowy dotyczącej zgodnej, bezkonfliktowej zabawy, nie wyrywaniem zabawek, dochodzeniem do kompromisu, -doskonalić sprawności manualne, -rozwijać i doskonalić prawidłową wymowę, -rozwijać zdolności i zainteresowania dzieci, -więcej prac zespołowych, -założyć hodowlę rybek. Literatura: - "Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej” Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby-Żabińskiej, - Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla Przedszkoli, Oddziałów Przedszkolnych w Szkołach Podstawowych oraz innych Form Wychowania Przedszkolnego. opracowała: Monika Curyło - Drabek Wyświetleń: 11706
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |