Katalog

MAŁGORZATA KOWALSKA-TUSZYŃSKA, 2014-01-29
LIPNO

Język polski, Konspekty

Scenariusz lekcji języka polskiego „POŻEGNANIE Z KRAINĄ MITÓW” – PRACA METODĄ STACJI

- n +

Scenariusz lekcji języka polskiego
„POŻEGNANIE Z KRAINĄ MITÓW” – PRACA METODĄ STACJI


PROWADZĄCY: ………………………………
DLA KOGO?: …………………………………..
CO?: Lekcja języka polskiego
KIEDY?: ………………………….
ILE?: 2 godziny lekcyjne
TEMAT: Pożegnanie z krainą mitów – powtórzenie.
CELE LEKCJI:
Ogólne: wykorzystanie wiadomości i umiejętności do praktycznego działania.
Szczegółowe:
• potrafi pracować z: encyklopedią, słownikiem języka polskiego, słownikiem frazeologicznym, słownikiem ortograficznym,
• zna pojęcie: „Olimp”, „mit”,
• potrafi przyporządkować nazwę danego boga do jego opisu oraz podać jego atrybut,
• potrafi zredagować notatkę w formie schematu,
• czyta ze zrozumieniem tekst literacki,
• poprawnie zapisuje nazwy własne oraz imiona bogów zawierających w nazwie literkę „ch” lub „h”,

CELE SFORMUŁOWANE W JĘZYKU UCZNIA/ODBIORCY:
1. Sprawnie pracuje z encyklopedią i słownikami: języka polskiego, frazeologicznym, ortograficznym.
2. Redaguje notatkę w formie schematu.
3. Odpowiada na pytania związane z tekstem literackim.
4. Czyta ze zrozumieniem.
5. Poprawnie zapisuje rzeczowniki własne.
6. Prawidłowo przyporządkowuje nazwę boga greckiego z jego opisem.
7. Wskazuje na atrybut boga greckiego.
„NACOBEZU” (na co będę zwracał uwagę):
1. Formułuję zdania poprawne – pod względem ortograficzno-językowo-interpunkcyjnym.
2. Dbam o estetykę zapisu.
3. Prawidłowo korzystam z encyklopedii i ze słowników.
4. Czytam ze zrozumieniem.
5. Potrafię połączyć wiedzę teoretyczną z praktyczną.
6. Potrafię korzystać z różnych źródeł informacji.

METODY: metoda stacji, ćwiczenia praktyczne, metoda pytań i odpowiedzi, aktywizująca.
FORMY PRACY: indywidualna, w parach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zestawy ćwiczeń przygotowanych przez prowadzącego, encyklopedia, słowniki: języka polskiego, frazeologiczny, ortograficzny; „Mitologia”.

PRZEBIEG LEKCJI/ZAJĘĆ:
1. Faza wprowadzająca.
• Czynności organizacyjne: poznanie uczestników warsztatów, podanie tematu zajęć.
• Określenie celu zajęć („NACOBEZU”).
• Wytłumaczenie na czym polega metoda stacji.
2. Faza realizacyjna.
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela indywidualną kartę pracy „Mity greckie”, na której umieszczono 12 zadań. Jego działanie polega na uzupełnieniu karty odpowiedziami, które znajdzie przy każdej stacji (1 zadanie = 1 stacja). Uczeń musi wykazać się umiejętnościami: korzystania z informacji, łączenia wiedzy z praktyką, czytania, pisania, rozumowania. Podczas uzupełniania karty pracy, ma prawo skorzystać z 2-krotnej pomocy nauczyciela.
3. Faza podsumowująca.
• Prowadzący zbiera indywidualne karty pracy „Mity greckie”.
• Wyznacza po 2 osoby do każdej stacji (jeśli zespół liczy 24 osoby) i wskazana para odpowiada na pytanie stacji, tłumacząc w ten sposób jej rozwiązanie – nauczyciel formułuje tzw. „Kluczowe pytania do uczestników zajęć” – do każdej pary danej stacji.


JAK SPRAWDZĘ, CZY CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY:
1. „Kluczowe pytania do uczestników zajęć” – pytania kontrolujące, sprawdzające wiedzę i umiejętności.
2. Indywidualne karty pracy.
3. Aktywność uczestników zajęć i ich zaangażowanie.

KLUCZOWE PYTANIA DLA UCZESTNIKÓW ZAJĘĆ: pytania zawarte w indywidualnej karcie pracy „Mity greckie” oraz pytania pomocnicze, zadawane w fazie podsumowującej.

NOTATKI I DODATKOWE ĆWICZENIA: sprawdzona przez nauczyciela indywidualna karta pracy „Mity greckie”.

MATERIAŁY I POMOCE DYDAKTYCZNE:
1. Indywidualna karta pracy „Mity greckie”.
2. Stacje – zestawy ćwiczeń przygotowanych przez prowadzącego.
3. Encyklopedia.
4. Słowniki: języka polskiego, frazeologiczny, ortograficzny.
5. „Mitologia”.



Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska







„Mity greckie” – Indywidualna karta pracy
uczeń ……………………………………………..……………, klasa …………....
Odpowiedz na pytania, zachowując poprawność ortograficzno-interpunkcyjną, językową i estetyczną budowanych zdań.
1. Wyszukaj w encyklopedii hasło „Olimp”, przeczytaj je. Następnie zredaguj jedno zdanie na podstawie notatki z encyklopedii.
Olimp – ………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………..

2. Przyporządkuj bogów do odpowiedniego opisu.
A. Hera - ………………
B. Atena - ……………..
C. Zeus - ………………
D. Posejdon - ………….
E. Hades - …………….
F. Artemida - …………
G. Apollo - ……………
H. Hefajstos - …………
a. bóg morza
b. bogini łowów
c. żona Zeusa, bogini niebios, patronka macierzyństwa, opiekunka małżeństwa i rodziny.
d. bóg sztuki i poezji
e. bóg ognia
f. bogini mądrości, rozwagi i wojny
g. bóg świata podziemnego
h. bóg wszystkich bogów i ludzi

3. Czyj to atrybut?
A. Hera
B. Zeus
C. Atena
D. Hefajstos
E. Hades
a. drzewa cyprysowe i narcyzy, sadzone na grobach, oraz róg obfitości
b. paw, roślina granat i lilia
c. miecz, młot lub obcęgi
d. włócznia, hełm i egida, ulubioną rośliną – oliwka, zwierzęciem – sowa
e. berło, piorun, orzeł, tarcza z frędzlami

4. Co oznaczają podane związki frazeologiczne? Skorzystaj ze słownika frazeologicznego.
A. Syzyfowa praca - ………………………………………………….
B. Ikarowe loty - ……………………………………………………..
C. Koń trojański - ……………………………………………………
D. Puszka Pandory - ………………………………………………….
E. Laur olimpijski - …………………………………………………..
F. Kraina cieni - ……………………………………………………..
G. Jabłko niezgody - …………………………………………………
H. Stajnia Augiasza - …………………………………………………
I. Pięta Achillesa - ……………………………………………………

5. Przeczytaj fragment mitologii dot. stworzenia świata i odpowiedz na pytania.
Na początku był chaos, niektórzy widzieli w nim istotę Boską, ale bez określonego kształtu. Inni mówili, że to otchłań, w której Bóg porządkował wymieszane ze sobą: ziemię, wodę, ogień i powietrze. Z tej mieszaniny wyłoniły się dwa bóstwa Uranos (niebo) i Gaja (ziemia). Z ich związku wyszło potomstwo tyranów, z których Uranos nie był zachwycony, ponieważ byli oni szkaradni lub okrutni, napełniali go strachem i odrazą. Myśląc, że nie będą go szanowali wtrącił ich do Tartaru (stamtąd nie było powrotu). Gaja, gdy się tylko o tym dowiedziała zaczęła knuć spisek przeciwko Uranosowi. Kronos, który nie został uwięziony, po namowach matki, wziął stalowy sierp i zaczaił się na ojca. Okaleczył go haniebnie i strącił ze świetlistego tronu. Z krwi, która wyciekła z jego ran zrodziły się trzy straszne boginie zemsty. Erynie, które zamiast włosów miały na głowie węże. Uranos ukrył się w niebie i zszedł z widowni dziejów Boskich. Z chaosu powoli pojawiał się świat. Świeciło młode słońce, padał deszcz, przez to zaczęły rosnąć rośliny i pojawiać się nieliczne zwierzęta. Wszystko nabierało kształtów, znajdowało swoje miejsca. Nad światem rządził Kronos wraz z Reją (żona). Ojciec Kronosa rzucił na niego klątwę żeby i jemu syn odebrał berło. Kronos żeby ta klątwa się nie spełniła całe swe potomstwo połykał. Reja chciała ocalić ostatnie (6) dziecko i zawinęła kamień w pieluszki, a Dzeusa oddała pod opiekę nimfom górskim. Dziecko karmione było mlekiem kozy Amaltei. Kiedy koza złamała róg Dzeus pobłogosławił go i tak powstał róg obfitości. Gołębie przynosiły mu ambrozję, a orzeł w szponach kubek najsłodszego nektaru. Płacz jego był zagłuszany przez kapłanów Rei. Gdy Dzeus dorósł, wyszedł z ukrycia kazał matce podać ojcu środek przeczyszczający, w ten sposób uwolnił swoje rodzeństwo 2 braci i 3 siostry. Po śmierci kozy Amaltei, z jej skóry zrobił sobie puklerz, którego nie przebije żaden pocisk. Wojna z ojcem trwała 10 lat.
A. Skąd nie było powrotu?
………………………………………………………………………………………….
B. Co Dzeusowi przyniósł orzeł?
…………………………………………………………………………………………..
C. Co było na początku?
………………………………………………………………………………………….
D. Jak miała na imię koza, która opiekowała się Dzeusem?
………………………………………………………………………………………….
E. Z czego wyłonili się Uranos i Gaja?
………………………………………………………………………………………….
F. Z czego zrodziły się boginie zemsty?
………………………………………………………………………………………….

6. Kim był Tanatos – zredaguj notatkę (w formie schematu) na podstawie encyklopedii.










7. Skorzystaj ze słownika języka polskiego i wyjaśnij pojęcie „mit” (1 zdanie). Podaj tom i nr strony słownika, z którego skorzystałeś.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Wypisz jak najwięcej imion z mitologii greckiej, które mają literkę „ch” lub „h”. Możesz skorzystać ze słownika ortograficznego.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

9. Kogo dotyczą opisy? (Eros, Apollo, Fortuna, Helios, Atena)
A. Wyskoczyła z głowy Zeusa, bogini-dziewica w zbroi; bogini mądrości, rozwagi i wojny, o przydomku Pallas, opiekowała się wszelkimi rzemiosłami, życiem społecznym i pracami kobiecymi, zwłaszcza tkactwem. ………………………………
B. Bóg piękna i sztuki, swymi niewidzialnymi strzałami, czyli promieniami słonecznymi leczył choroby, a także - zabijał nagle ludzi. Grecy wyobrażali go sobie jako pięknego, młodego mężczyznę, czcili go jako boga muzyki i poezji, opiekuna sztuki i nauki oraz przewodnika muz. …………………………
C. Bóg miłości, przyjaźni, wierności. Przedstawiano go jako pięknego, skrzydlatego chłopca, sprawcę miłości. Dotykał on płonącą pochodnią, bądź ranił strzałami, które wypuszczał e swego łuku, bogów i ludzi powodowany jedynie kaprysem. Stałymi atrybutami boga były strzały, łuk, kołczan. …………………………
D. Bogini szczęścia. Przedstawiano ją w postaci niewidomej kobiety, z rogiem obfitości i sterem. ………………………..
E. Bóg tarczy słonecznej, wyjeżdżał codziennie na rydwanie, pędził po wąskiej drodze środkiem nieba, wieczorem odpoczywał w falach Oceanu do świtu. …………………..

10. Odszukaj w spisie treści książki „Mitologia” mit o Prometeuszu, przeczytaj go i napisz: za co, przez kogo i jak został ukarany Prometeusz.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
11. Odszukaj w spisie treści książki „Mitologia” mit o Syzyfie i odpowiedz na pytania:
A. Za co został ukarany Syzyf?
……………………………………………………………………………………
B. Kto ukarał Syzyfa?
…………………………………………………………………………………….
C. Na czym polegała kara Syzyfa?
………………………………………………………………………………………
12. Ułóż 5 pytań do mitu o Syzyfie (nie możesz powtórzyć pytań z zadania nr 11).
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………











Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska
Wyświetleń: 1796


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.