Katalog Anna Hanszke, 2014-01-27 Dobroń Lekcja wychowawcza, Konspekty Konspekt lekcji godzina z wychowawcą kl.5 Konwencja o Prawach Dziecka nie jest nam obca.Konspekt lekcji otwartej– Godzina z wychowawcą Klasa 5B Wychowawca Anna Hanszke Temat: Konwencja o Prawach Dziecka nie jest nam obca. Czas: 2 godziny lekcyjne. CELE: Po zajęciach uczniowie powinni umieć: – wymienić kilka podstawowych praw dziecka; – wytłumaczyć, co oznaczają wybrane prawa; – rozpoznać, kiedy prawa dziecka są naruszane; – podać kilka instytucji, do których dzieci mogą się zwrócić w wypadku naruszenia ich praw. METODY PRACY • burza mózgów praca z prezentacją multimedialną • praca indywidualna lub w parach • projekt uczniowski POMOCE DYDAKTYCZNE • kartki papieru, ołówki, kredki, klej ETAPY LEKCJI: WPROWADZENIE 1. Czynności organizacyjne, zapisanie tematu lekcji na tablicy i poinformowanie uczniów o celach zajęć. http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,2535,dziecko_tez_czlowiek – prezentacja spotu kampanii społecznej „Dziecko też człowiek” Pytanie: Czy dzieci powinny mieć takie same prawa jak dorośli? Uczniowie, zastanawiają się w parach i podają propozycje swoich odpowiedzi, np.„Nikt nie ma prawa wykorzystywać dzieci”. ROZWINIĘCIE 2. Prezentacja PPT z definicją „konwencji” oraz z wybranymi artykułami z Konwencji – czyta wybrany uczeń, zastanawiamy się nad językiem konwencji – oficjalny, czy zrozumiały dla dzieci. Sprawdzamy , czy propozycje dzieci, podane na tablicy, również znajdują się w Konwencji. 3. Uczniowie – pracując indywidualnie lub w parach – sami wypełniają treścią artykuły Konwencji. Przydzielam na kartonach każdemu jedno prawo. Zapisuję na tablicy schemat, według którego uczniowie mają wykonać zadanie. Np.: „ Jeżeli dzieci mają prawo do wypoczynku, to nie wolno zmuszać ich do odrabiania lekcji przez kilka godzin dziennie. Dzieci powinny mieć czas na zabawę z kolegami, czytanie książek”. W efekcie powinna powstać przetłumaczona na język dzieci „Konwencja”. 4. 5-osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę z wybranym dla niej „złamanym” prawem i fotografię skrzywdzonego dziecka; grupa ma za zadanie napisać krótką historyjkę o tym dziecku- jak jego prawo zostało w pewnej życiowej sytuacji naruszone, a następnie – dzięki jego własnym staraniom i/lub czyjejś pomocy – krzywda, jakiej doznało, została naprawiona np. maltretowanie dziecka przez rodziców, pozbawienie dziecka kontaktu z ojcem po rozwodzie, dyskryminowanie dzieci mniejszości narodowej). 5. Po prezentacji wyników pracy pozostali uczniowie krótko komentują historyjki ułożone przez kolegów. Zwracam uwagę na zgodność praw dzieci – bohaterów ułożonych przez uczniów historyjek – z Konwencją o Prawach Dziecka oraz na przyjęte przez autorów opowiadań sposoby działania. 6. Proponuję klasie wspólne przygotowanie krótkiego przedstawienia na ten temat, przeznaczonego dla kolegów z młodszych klas. Przedstawienie będzie opracowane na podstawie ich historyjek na kolejnej godzinie z wychowawcą. Działania uczniów będą podlegały ocenie. 7. Wymieniamy osoby i instytucje, które pomogły dzieciom w historyjkach ułożonych przez zespoły. Uczniowie otrzymują kartki z pracą domową. Mają uzupełnić tekst: „Do kogo mogę się zwrócić o pomoc?” brakującymi adresami i telefonami – zapytać rodziców, starsze rodzeństwo. ZAKOŃCZENIE 8. Uczniowie wykonują plakat pt. „Nasza Konwencja Praw Dziecka” i naklejają zrobione podczas lekcji hasła propagujące prawa dzieci. Na plakacie uczniowie dokonują ewaluacji – rysują emotkiony określające ich uczucia związane z oceną lekcji. mgr Anna Hanszke Wyświetleń: 488
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |