Katalog Iwona Jurek-Wower, 2014-01-17 Głogów Lekcja wychowawcza, Scenariusze On bronił każdego Dziecka-poznajemy poglądy Janusza Korczaka. Scenariusz autorski z cyklu zajęć o prawach dziecka dla klas IV-VITemat: On bronił praw każdego Dzieciaka – poznajemy poglądy Janusza Korczaka. Cel: Zapoznanie z poglądami Janusza Korczaka na temat praw dziecka. Rozbudzenie postawy szacunku i wdzięczności wobec Wielkiego Przyjaciela Dzieci. Uczeń umie: - wypowiedzieć się na trudne tematy poruszane na wcześniejszych lekcjach ( punkt 1 toku lekcyjnego), - odczytać ze zrozumieniem cytaty dotyczące poglądów Janusza Korczaka, - przytoczyć sens jego słów, - powiedzieć, kim był Janusz Korczak, - godnie się zachowywać podczas poważnych momentów na lekcji, - odczuwać wdzięczność wobec Wielkiego Przyjaciela Dzieci, -wyjaśnić, co znaczy wyraz prekursor, - przypomnieć nazwisko i zadanie Rzecznika Praw Dziecka oraz numer Dziecięcego Telefonu Zaufania. Metody i formy pracy: krąg uczuć, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: teksty dla dzieci, świeca i zapałki, karty pracy dla uczniów. TOK LEKCJI: 1. Uczniowie przypominają najważniejsze zagadnienia z cyklu lekcji o prawach dziecka: - Wymieniają, jakie znają prawa. - Pamiętają, że dziecięce prawa to nie tylko przyjemności. - Tłumaczą, jak ważne jest prawo do posiadania obowiązków: domowych i szkolnych. - Wypowiadają się na temat prawa dziecka do popełniania błędów i do poprawy. - Przypominają, kim był i czego nas nauczył Piotruś. - Wiedzą, że nie wolno takiego ucznia odrzucić, że trzeba w niego wierzyć. Możemy potępić jego zachowanie, ale nie jego. - Mówią, co łączy osobę dorosłą i dziecko. 2. Nauczyciel przypomina i wraz z uczniami wyjaśnia znaczenie cytatów, które zostały użyte na pierwszej lekcji i są myślami Janusza Korczaka: „Nie ma dzieci – są ludzie”. „Dziecko czuje i rozumie, jak osoba dorosła. Nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”. „(…) tuląc dziecko, my właśnie tulimy się do niego”. 3. Nauczyciel wycisza klasę. Prosi o to, żeby dzieci były poważne, skupione, gdyż za chwilę dowiedzą się, kim był Janusz Korczak – człowiek, którego nie ma już pośród nas, a który walczył o dobro dzieci, o ich prawa i tak bardzo je kochał, że nie opuścił ich nawet wtedy, gdy szły umierać w komorze gazowej podczas II wojny światowej. Prowadzący tłumaczy uczniom, że ich poważne zachowanie w tym momencie to oddanie czci nieżyjącemu już Wielkiemu Przyjacielowi Dzieci. Nauczyciel ustawia dzieci w kręgu, może zapalić na biurku świecę. Każdy uczeń otrzymuje mały fragment tekstu. Uczestnicy zajęć w ciszy czytają swoje karteczki, następnie głośno, powoli, uroczyści je odczytują. 1. Dawno temu żył człowiek niezwykły, który mówił: „Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał”. 2. Janusz Korczak – był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą, działaczem społecznym. 3. To on dostrzegł w dziecku pełnowartościowego człowieka, którego potrzeby należy zauważać, a prawa szanować 4. Korczak mówił, że „dziecko kojarzy i rozumie , jak osoba dorosła – nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”. 5. Kochał dzieci – pisał książki dla dzieci i o dzieciach. Leczył je. Cieszył się, gdy wracały do zdrowia; cierpiał, gdy ich stan się pogarszał. 6. Zakładał Domy Sierot. Dzieci go kochały. Mówiły: „Pan Doktor często powtarza, że jesteśmy tak samo ważni jak dorośli i że mały nie znaczy gorszy czy głupszy”. 7. „Pan Doktor mówi, że każde dziecko ma prawo do swoich tajemnic i do swoich marzeń, i że dzieciom należy mówić prawdę”. 8. „Pan Doktor jest zdania, że ważniejsze od kar są nagrody. 9. „Pan Doktor pozwala nam odpoczywać i twierdzi, że rośnięcie to ciężka praca”. 10.„Pan Doktor uczy nas szanować wszystkie zwierzęta. Sam w pokoju ma myszkę, która z jego pomocą żywi swoją dużą rodzinę”. 11. „Pan Doktor mówi, że jeśli dziecko zrobi coś złego, to najlepiej mu przebaczyć i czekać aż się poprawi”. 12. „Pan Doktor pozwala nam hałasować i szaleć. Mówi, że gdyby tego zakazać dziecku, to jakby nakazać sercu, żeby przestało bić”. 13. „Pan Doktor mówi, że dziecko ma prawo być tym, kim jest i że ma prawo do szacunku. 14. Dzieci z Domu Sierot mówiły „Pan Doktor jest dla najważniejszy, a my jesteśmy najważniejsi dla niego”. 15. Żeby dobrze wykonywać tę pracę, trzeba ją kochać. Trzeba kochać dziecko, trzeba kochać człowieka. 16. Janusz Korczak kochał dzieci. Niejednokrotnie - jako lekarz - widział, jak dziecko umiera. 17. Co znaczy pożegnać na zawsze ukochane dziecko, wie matka, która zanim je utraciła, nosiła je pod sercem i żyła dla niego. 18. Wiedział też to Korczak, który w ciężkich wojennych czasach nie musiał, a poszedł na śmierć z wychowankami. 19. Poszedł tylko po to, żeby dzieci się nie bały. Nie bały umierać w komorze gazowej obozu zagłady . 20. Poszedł z nimi, żeby nie były tam same. 21. Uczcijmy chwilą ciszy pamięć wielkiego przyjaciela dzieci. Źródło: Teksty autorskie Iwony Jurek – Wower; cytaty zaczerpnięte z „Pamiętnika Blumki” oraz innych opracowań.1 4. Dzieci wracają do ławek. 5. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, które mają być wypełnione samodzielnie i w ciszy. Uzupełnij. 6. Uczniowie odczytują swoje karty pracy. 4. Podsumowanie lekcji. - Dzieci przypominają, kim był Janusz Korczak. -Nauczyciel mówi, że Korczak to „prekursor działań na rzecz praw dziecka i całkowitego uprawnienia dziecka”.2 - Prowadzący pyta, kto jest osobą obecnie strzegącą praw dziecka. Odpowiedź: pan Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka. - Uczniowie przypominają, do czego może przydać się i jaki jest numer Dziecięcego Telefonu Zaufania [800 12 12 12] Materiały dla uczniów: Tekst do pocięcia. 1. Dawno temu żył człowiek niezwykły, który mówił: „Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to, abym ja działał i kochał”. 2. Janusz Korczak – był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą, działaczem społecznym. 3. To on dostrzegł w dziecku pełnowartościowego człowieka, którego potrzeby należy zauważać, a prawa szanować 4. Korczak mówił, że „dziecko kojarzy i rozumie , jak osoba dorosła – nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”. 5. Kochał dzieci – pisał książki dla dzieci i o dzieciach. Leczył je. Cieszył się, gdy wracały do zdrowia; cierpiał, gdy ich stan się pogarszał. 6. Zakładał Domy Sierot. Dzieci go kochały. Mówiły: „Pan Doktor często powtarza, że jesteśmy tak samo ważni jak dorośli i że mały nie znaczy gorszy czy głupszy”. 7. „Pan Doktor mówi, że każde dziecko ma prawo do swoich tajemnic i do swoich marzeń, i że dzieciom należy mówić prawdę”. 8. „Pan Doktor jest zdania, że ważniejsze od kar są nagrody. 9. „Pan Doktor pozwala nam odpoczywać i twierdzi, że rośnięcie to ciężka praca”. 10.„Pan Doktor uczy nas szanować wszystkie zwierzęta. Sam w pokoju ma myszkę, która z jego pomocą żywi swoją dużą rodzinę”. 11. „Pan Doktor mówi, że jeśli dziecko zrobi coś złego, to najlepiej mu przebaczyć i czekać aż się poprawi”. 12. „Pan Doktor pozwala nam hałasować i szaleć. Mówi, że gdyby tego zakazać dziecku, to jakby nakazać sercu, żeby przestało bić”. 13. „Pan Doktor mówi, że dziecko ma prawo być tym, kim jest i że ma prawo do szacunku. 14. Dzieci z Domu Sierot mówiły „Pan Doktor jest dla najważniejszy, a my jesteśmy najważniejsi dla niego”. 15. Żeby dobrze wykonywać tę pracę, trzeba ją kochać. Trzeba kochać dziecko, trzeba kochać człowieka. 16. Janusz Korczak kochał dzieci. Niejednokrotnie - jako lekarz - widział, jak dziecko umiera. 17. Co znaczy pożegnać na zawsze ukochane dziecko, wie matka, która zanim je utraciła, nosiła je pod sercem i żyła dla niego. 18. Wiedział też to Korczak, który w ciężkich wojennych czasach nie musiał, a poszedł na śmierć z wychowankami. 19. Poszedł tylko po to, żeby dzieci się nie bały. Nie bały umierać w komorze gazowej obozu zagłady . 20. Poszedł z nimi, żeby nie były tam same. 21. Uczcijmy chwilą ciszy pamięć wielkiego przyjaciela dzieci. Źródło: Teksty autorskie Iwony Jurek – Wower; cytaty zaczerpnięte z „Pamiętnika Blumki” oraz innych opracowań.3 Uzupełnij. Wyświetleń: 956
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |