Katalog

Iwona Jurek-Wower, 2014-01-17
Głogów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

On bronił każdego Dziecka-poznajemy poglądy Janusza Korczaka. Scenariusz autorski z cyklu zajęć o prawach dziecka dla klas IV-VI

- n +


Temat: On bronił praw każdego Dzieciaka
– poznajemy poglądy Janusza Korczaka.

Cel: Zapoznanie z poglądami Janusza Korczaka na temat praw dziecka.
Rozbudzenie postawy szacunku i wdzięczności wobec Wielkiego
Przyjaciela Dzieci.
Uczeń umie:
- wypowiedzieć się na trudne tematy poruszane na wcześniejszych lekcjach ( punkt 1 toku lekcyjnego),
- odczytać ze zrozumieniem cytaty dotyczące poglądów Janusza Korczaka,
- przytoczyć sens jego słów,
- powiedzieć, kim był Janusz Korczak,
- godnie się zachowywać podczas poważnych momentów na lekcji,
- odczuwać wdzięczność wobec Wielkiego Przyjaciela Dzieci,
-wyjaśnić, co znaczy wyraz prekursor,
- przypomnieć nazwisko i zadanie Rzecznika Praw Dziecka oraz numer Dziecięcego Telefonu Zaufania.

Metody i formy pracy: krąg uczuć, praca indywidualna, dyskusja.
Środki dydaktyczne: teksty dla dzieci, świeca i zapałki, karty pracy dla uczniów.


TOK LEKCJI:
1. Uczniowie przypominają najważniejsze zagadnienia z cyklu lekcji o prawach dziecka:
- Wymieniają, jakie znają prawa.
- Pamiętają, że dziecięce prawa to nie tylko przyjemności.
- Tłumaczą, jak ważne jest prawo do posiadania obowiązków: domowych i szkolnych.
- Wypowiadają się na temat prawa dziecka do popełniania błędów i do poprawy.
- Przypominają, kim był i czego nas nauczył Piotruś.
- Wiedzą, że nie wolno takiego ucznia odrzucić, że trzeba w niego wierzyć. Możemy
potępić jego zachowanie, ale nie jego.
- Mówią, co łączy osobę dorosłą i dziecko.
2. Nauczyciel przypomina i wraz z uczniami wyjaśnia znaczenie cytatów, które zostały użyte na pierwszej lekcji i są myślami Janusza Korczaka:
„Nie ma dzieci – są ludzie”.
„Dziecko czuje i rozumie, jak osoba dorosła. Nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”.
„(…) tuląc dziecko, my właśnie tulimy się do niego”.
3. Nauczyciel wycisza klasę.
Prosi o to, żeby dzieci były poważne, skupione, gdyż za chwilę dowiedzą się, kim był Janusz Korczak – człowiek, którego nie ma już pośród nas, a który walczył o dobro dzieci, o ich prawa i tak bardzo je kochał, że nie opuścił ich nawet wtedy, gdy szły umierać w komorze gazowej podczas II wojny światowej.
Prowadzący tłumaczy uczniom, że ich poważne zachowanie w tym momencie to oddanie czci nieżyjącemu już Wielkiemu Przyjacielowi Dzieci. Nauczyciel ustawia dzieci w kręgu, może zapalić na biurku świecę.
Każdy uczeń otrzymuje mały fragment tekstu. Uczestnicy zajęć w ciszy czytają swoje karteczki, następnie głośno, powoli, uroczyści je odczytują.

1. Dawno temu żył człowiek niezwykły, który mówił:
„Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali,
ale po to, abym ja działał i kochał”.
2. Janusz Korczak – był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą, działaczem społecznym.
3. To on dostrzegł w dziecku pełnowartościowego człowieka,
którego potrzeby należy zauważać, a prawa szanować
4. Korczak mówił, że „dziecko kojarzy i rozumie , jak osoba dorosła – nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”.

5. Kochał dzieci – pisał książki dla dzieci i o dzieciach. Leczył je. Cieszył się, gdy wracały do zdrowia; cierpiał, gdy ich stan się pogarszał.
6. Zakładał Domy Sierot. Dzieci go kochały. Mówiły: „Pan Doktor często powtarza, że jesteśmy tak samo ważni jak dorośli i że mały nie znaczy gorszy czy głupszy”.
7. „Pan Doktor mówi, że każde dziecko ma prawo do swoich tajemnic i do swoich marzeń, i że dzieciom należy mówić prawdę”.
8. „Pan Doktor jest zdania, że ważniejsze od kar są nagrody.
9. „Pan Doktor pozwala nam odpoczywać i twierdzi, że rośnięcie to ciężka praca”.
10.„Pan Doktor uczy nas szanować wszystkie zwierzęta. Sam w pokoju ma myszkę, która z jego pomocą żywi swoją dużą rodzinę”.
11. „Pan Doktor mówi, że jeśli dziecko zrobi coś złego, to najlepiej mu przebaczyć i czekać aż się poprawi”.
12. „Pan Doktor pozwala nam hałasować i szaleć. Mówi, że gdyby tego zakazać dziecku, to jakby nakazać sercu, żeby przestało bić”.
13. „Pan Doktor mówi, że dziecko ma prawo być tym, kim jest i że ma prawo do szacunku.
14. Dzieci z Domu Sierot mówiły „Pan Doktor jest dla najważniejszy, a my jesteśmy najważniejsi dla niego”.
15. Żeby dobrze wykonywać tę pracę, trzeba ją kochać.
Trzeba kochać dziecko, trzeba kochać człowieka.

16. Janusz Korczak kochał dzieci.
Niejednokrotnie - jako lekarz - widział, jak dziecko umiera.
17. Co znaczy pożegnać na zawsze ukochane dziecko,
wie matka, która zanim je utraciła, nosiła je pod sercem i żyła dla niego.
18. Wiedział też to Korczak,
który w ciężkich wojennych czasach nie musiał, a poszedł na śmierć z wychowankami.

19. Poszedł tylko po to, żeby dzieci się nie bały. Nie bały umierać w komorze gazowej obozu zagłady .

20. Poszedł z nimi, żeby nie były tam same.

21. Uczcijmy chwilą ciszy pamięć wielkiego przyjaciela dzieci.



Źródło: Teksty autorskie Iwony Jurek – Wower; cytaty zaczerpnięte z „Pamiętnika Blumki” oraz innych opracowań.1

4. Dzieci wracają do ławek.
5. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, które mają być wypełnione samodzielnie i w ciszy.

Uzupełnij.



6. Uczniowie odczytują swoje karty pracy.
4. Podsumowanie lekcji.
- Dzieci przypominają, kim był Janusz Korczak.
-Nauczyciel mówi, że Korczak to „prekursor działań na rzecz praw dziecka i całkowitego uprawnienia dziecka”.2
- Prowadzący pyta, kto jest osobą obecnie strzegącą praw dziecka. Odpowiedź: pan Marek Michalak, Rzecznik Praw Dziecka.
- Uczniowie przypominają, do czego może przydać się i jaki jest numer Dziecięcego Telefonu Zaufania [800 12 12 12]

Materiały dla uczniów:

Tekst do pocięcia.
1. Dawno temu żył człowiek niezwykły, który mówił:
„Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali,
ale po to, abym ja działał i kochał”.
2. Janusz Korczak – był lekarzem, pedagogiem, pisarzem, publicystą, działaczem społecznym.
3. To on dostrzegł w dziecku pełnowartościowego człowieka,
którego potrzeby należy zauważać, a prawa szanować
4. Korczak mówił, że „dziecko kojarzy i rozumie , jak osoba dorosła – nie ma tylko jej bagażu doświadczeń”.

5. Kochał dzieci – pisał książki dla dzieci i o dzieciach. Leczył je. Cieszył się, gdy wracały do zdrowia; cierpiał, gdy ich stan się pogarszał.
6. Zakładał Domy Sierot. Dzieci go kochały. Mówiły: „Pan Doktor często powtarza, że jesteśmy tak samo ważni jak dorośli i że mały nie znaczy gorszy czy głupszy”.
7. „Pan Doktor mówi, że każde dziecko ma prawo do swoich tajemnic i do swoich marzeń, i że dzieciom należy mówić prawdę”.
8. „Pan Doktor jest zdania, że ważniejsze od kar są nagrody.
9. „Pan Doktor pozwala nam odpoczywać i twierdzi, że rośnięcie to ciężka praca”.
10.„Pan Doktor uczy nas szanować wszystkie zwierzęta. Sam w pokoju ma myszkę, która z jego pomocą żywi swoją dużą rodzinę”.
11. „Pan Doktor mówi, że jeśli dziecko zrobi coś złego, to najlepiej mu przebaczyć i czekać aż się poprawi”.
12. „Pan Doktor pozwala nam hałasować i szaleć. Mówi, że gdyby tego zakazać dziecku, to jakby nakazać sercu, żeby przestało bić”.
13. „Pan Doktor mówi, że dziecko ma prawo być tym, kim jest i że ma prawo do szacunku.
14. Dzieci z Domu Sierot mówiły „Pan Doktor jest dla najważniejszy, a my jesteśmy najważniejsi dla niego”.
15. Żeby dobrze wykonywać tę pracę, trzeba ją kochać.
Trzeba kochać dziecko, trzeba kochać człowieka.

16. Janusz Korczak kochał dzieci.
Niejednokrotnie - jako lekarz - widział, jak dziecko umiera.
17. Co znaczy pożegnać na zawsze ukochane dziecko,
wie matka, która zanim je utraciła, nosiła je pod sercem i żyła dla niego.
18. Wiedział też to Korczak,
który w ciężkich wojennych czasach nie musiał, a poszedł na śmierć z wychowankami.

19. Poszedł tylko po to, żeby dzieci się nie bały. Nie bały umierać w komorze gazowej obozu zagłady .

20. Poszedł z nimi, żeby nie były tam same.

21. Uczcijmy chwilą ciszy pamięć wielkiego przyjaciela dzieci.



Źródło: Teksty autorskie Iwony Jurek – Wower; cytaty zaczerpnięte z „Pamiętnika Blumki” oraz innych opracowań.3


Uzupełnij.


Wyświetleń: 956


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.