Katalog Katarzyna Chawałkiewicz, 2014-01-17 Starawieś Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Zwierzęta zimąOpracowała: mgr Katarzyna Chawałkiewicz „Zwierzęta zimą” Cel główny: - uświadomienie dzieciom konieczności dokarmiania zwierząt w czasie zimy; Cele szczegółowe: - poznaje warunki panujące w lesie w czasie zimy, - zna zwierzęta leśne, - wie jak wygląda karmik i czym dokarmiamy ptaki, - wie jak wygląda paśnik i czym dokarmiamy zwierzęta, - odpowiada na pytania dotyczące wysłuchanego wiersza, - dopasowuje pożywienie do ptaka lub zwierzęcia, - przestrzega reguł w zabawach ruchowych Metody: czynna- udział dzieci w zajęciu i zabawie ruchowej, słowna- wypowiedzi dzieci na dany temat, czytanie globalne wyrazów, rozwiązywanie zagadek, oglądowa- pokaz ilustracji, emblematów, Formy: praca z całą grupą, praca indywidualna przy stole, Środki dydaktyczne: Ilustracje zwierząt leśnych, a szczególnie sarna, zając, dzik, wróbel sikorka, małe obrazki tych zwierząt dla każdego dziecka Wyrazy: las, ptaki Ilustracje: karmnik, paśnik Pożywienie: siano, marchew, kapusta, buraki, ziemniaki, ziarna, słoninka Przebieg zajęć: 1. Wysłuchanie zagadki: Sosnowy, dębowy, stary lub młody, rosną w nim grzyby, rosną jagody. ... (las) Globalne czytanie wyrazu „Las” 2. Wyprawa do lasu - zabawa ruchowa z elementami metody W.Sherborne N: Wyruszymy dziś na wyprawę do lasu. Po drodze możemy napotkać różne przeszkody, dlatego dobierzcie się parami. Idziemy! Uwaga! Zwalone drzewo - Jedna osoba będzie „zwalonym drzewem”, druga musi pokonać przeszkodę przechodząc i unosząc wysoko nogi (wyczucie kolan) Uwaga! Duży kamień na drodze - Jedna osoba będzie „dużym kamieniem”, który trzeba usunąć ze ścieżki, druga siada plecami do niej i próbuje go przesunąć(wyczuwanie siły) Uwaga! Złamany konar - Jedna osoba tworzy „złamany konar drzewa”, druga przechodzi pod nim i pod innymi „konarami” (ćwiczenie w grupie, wyczucie współpracy) Jesteśmy w lesie - Każde dziecko indywidualnie - „Wiatr kołysze konarami drzew” (ćwiczenie twórcze) 3. Zimowy las – rozmowa o warunkach panujących obecnie w lesie. - Jak wygląda las obecnie? - Jak wyglądają drzewa? - Czym jest pokryta ziemia? 4. Rozmowa na temat zwierząt żyjących w lesie: - Jakie zwierzęta i ptaki możemy spotkać w lesie? - Jak przygotowują się do zimy? (Wybieranie ze zbioru ilustracji, tych które przedstawiają zwierzęta i ptaki żyjące w lesie. Zawieszenie na tablicy. Globalne czytanie wyrazu „ptaki”) 5. Słuchanie wiersza ,, Kto pamięta o zwierzętach” czytanego przez nauczycielkę. Leśnik sarnom wyniósł siano i sól do solniczki, a wiewiórka chowa w dziupli swoje smakołyczki. Lis futerko kupił nowe, wróble zaś zmieniły piórka. W sen zapadły jeże, żaby, śpi już nawet mała pszczółka. Cisza w lesie coraz głębsza, pochowały się zwierzęta. Co też zimą będą jadły? Czy też o nich ktoś pamięta? Pan leśniczy dba o sarny w swej leśnej zagrodzie. My o ptaki dbać musimy, lecz w naszym ogrodzie. 6. Rozmowa o treści wiersza: - O jakich zwierzętach była mowa w wierszu? - Kto zapadł w sen zimowy? - Kto ma nowe futro? - Co robi wiewiórka? - Które zwierzęta mają kłopot ze zdobyciem pożywienia? - Kto o nich zadba? - W jaki sposób? 7. Wyjaśnienie znaczenia słowa „paśnik” i „karmnik” na podstawie ilustracji i informacji nauczycielki. 8. Co dla ptaków, co dla zwierząt – nazywanie i segregowanie pożywienia: siano (sarna), ziemniaki, buraki (dzik), marchew, kapusta (zając), ziarna (wróbel), słoninka (sikorka) 9. Zwierzęta i ich przysmaki – zabawa dydaktyczna. Każde dziecko otrzymuje obrazek przedstawiający dzika, sarnę, zająca, wróbla, sikorkę. Dzieci biegają po sali, na hasło „Paśnik” szukają tacki z przeznaczonym dla danego zwierzęcia pokarmem. Sprawdzenie czy nie ma pomyłki, zamiana obrazków i ponowna zabawa. 10. Zachęcenie dzieci do dokarmiania ptaków: Nauczycielka recytuje ostatnią zwrotkę wiersza i pyta, gdzie my możemy dokarmiać ptaki. Pan leśniczy dba o sarny w swej leśnej zagrodzie. My o ptaki dbać musimy, lecz w naszym ogrodzie. 11. Prawda-fałsz – quiz podsumowujący wiadomości; nauczycielka czyta zdanie, dzieci odpowiadają „tak” lub „nie” „ Wiewiórka gromadzi zapasy na zimę”. „Hałasujemy w lesie”. „Niszczymy domy zwierząt”. „ Dokarmiamy zwierzęta w czasie zimy”. „ Jeż zasypia na zimę.” „Leśniczy dostarcza pożywienie do paśnika.” 13.Wysłuchanie piosenki „ Jestem wróbelkiem” Wyświetleń: 737
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |