Katalog

Katarzyna Szifer-Kamińska, 2013-12-03
Stargard Szczeciński

Język polski, Sprawdziany i testy

Dwudziestolecie międzywojenne - sprawdzian wiadomości

- n +

Dwudziestolecie międzywojenne – sprawdzian wiadomości

1. Wskaż wydarzenia, które określają ramy czasowe epoki międzywojnia.

2. Scharakteryzuj okoliczności, które wpłynęły na ukształtowanie świadomości społecznej w dwudziestoleciu międzywojennym.




3. Uzupełnij tabelę.
grupa poetycka

geneza nazwy
ugrupowania poetyckiego



przedstawiciele



program poetycki



tematyka utworów



przykład utworu



4. Wyjaśnij pojęcia:
• „forma”
• katastrofizm
• oniryzm
• powieść rozwojowa

5. Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia.
Czysta forma to koncepcja artystyczna stworzona przez Stanisława Ignacego Witkiewicza, wiążąca się z jego przekonaniami filozoficznymi
Według Witkiewicza podstawową rolą sztuki, religii i filozofii było wywoływanie u odbiorcy uczucia metafizycznego - poczucia odrębności wobec reszty świata, wyjątkowości własnego istnienia i kontaktu z tajemnicą. Uczucie metafizyczne jego zdaniem nadaje sens ludzkiemu życiu i stanowi jedno z najważniejszych przeżyć.
Witkacy uważał, że dawniej sztuka oddziaływała na człowieka w dużo łatwiejszy i bardziej bezpośredni sposób, podczas gdy w XX wieku człowiek zaczął zatracać zdolność do głębszych uczuć. Za ten zanik odpowiedzialna miała być mechanizacja i przyspieszenie trybu życia oraz popularność kultury masowej. Witkacy pesymistycznie odnosił się do perspektyw sztuki, religii i filozofii, uważając, że wkrótce zanikną one zupełnie z powodu braku jakichkolwiek wyższych uczuć u ludzi.
W tej sytuacji sztuka powinna ulec zmianie i odejść od klasycznych, realistycznych wzorców - zdaniem Witkiewicza był to jedyny sposób na głębsze oddziaływanie na odbiorcę. Zmiany te realizować miały dzieła Czystej Formy - według nich treść dzieła ma niewielkie znaczenie i może być zupełnie dowolna, natomiast istotnym składnikiem staje się forma. Jej dziwność, nieliniowość i brak harmonii mają wstrząsnąć odbiorcą, skonfrontować go z nieznanym i zmusić do głębszych przeżyć.
Czysta forma zakładała zerwanie z realizmem i naturalizmem. Dzieło skonstruowane na zasadach czystej formy powinno charakteryzować się przypadkową tematyką oraz odrzuceniem następstwa logicznego poszczególnych scen, deformacją, brakiem chronologicznych następstw w fabule, odrzuceniem praw psychologii, biologii i etyki. Czysta forma miała być środkiem prowadzącym do przeżycia Tajemnicy Istnienia. Istotę teorii czystej formy Witkacy ujmował następująco: „chodzi mi o fantastyczność bez żadnego ładu i składu, aby na scenie człowiek mógł popełnić samobójstwo z powodu wylania się szklanki wody, ten sam stwór, który pięć minut temu tańczył z radości z powodu śmierci ukochanej matki”. Witkacy formułował zasady Czystej Formy w swoich pracach teoretycznych, przede wszystkim w działach Nowe formy w malarstwie i wynikające stąd nieporozumienia (1919), Szkice estetyczne (1922) i Teatr. Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze (1923). Opisywał je też w artykułach w czasopiśmie „Skamander” w latach 1920–1921.
Polecenia:
1. Odpowiedz, w jaki sposób człowiek reagował na sztukę w XX wieku?
2. Odpowiedz, co jest istotą czystej formy?
3. Wyjaśnij znaczenie pojęć: uczucie metafizyczne, kultura masowa.

6. Przeczytaj tekst i wykonaj polecenia.

Władysław Broniewski Oczy

Gałąź majową, białą,
jak chorągiew wezmę do ręki!
Radośnie, wysoko, śmiało
moje oczy polecą w błękit!

Zawołają w zielonym dymie
szumy ciepłe, powiewy modre!
Niebo będzie jak żeńskie imię,
jak te oczy znajome, niedobre.

Niebo runie na mnie rozpaczą,
październikiem maj się zamroczy,
ale słodko, okrutnie popatrzę
i zwyciężą mnie znów te oczy.

Ja już wiem, że nic nie pomoże.
Bolą słowa majowe, wonne.
U stóp gniewnych jak psy się położą
oczy wierne, oczy bezbronne.

Polecenia:
1. Omów kreację podmiotu lirycznego.
2. Omów budowę wiersza.
3. Wskaż środki stylistyczne: metaforę, epitet, wykrzyknienie, porównanie, przerzutnię, wyliczenie.

7. Uzupełnij tekst.
Akcja powieści Zofii Nałkowskiej pt. ……………… obejmuje kilka lat z życia głównego bohatera…………………………….. . Rozpoczyna się w chwili jego śmierci, a następnie, dzięki zastosowanej przez autorkę technice……………………., następuje cofnięcie akcji do wydarzeń poprzedzających i jednocześnie wyjaśniających okoliczności, jakie doprowadziły do tego tragicznego zdarzenia. Miejscem akcji dzieła w dużej mierze jest prowincjonalne miasteczko, którego nazwa nie została sprecyzowana, a także, m. in.: ……………….. (folwark, którego rządcą jest …………………), Warszawa (pobyt …………… u matki),…………… (studia Zenona).
Tytuł powieści Zofii Nałkowskiej ma znaczenie metaforyczne i odzwierciedla wieloaspektową problematykę utworu. Sens tytułu można ująć w czterech aspektach: ……………………………………………………………………… . Autorka podejmuje również problem postrzegania człowieka i zadaje pytanie: Jacy jesteśmy? Odpowiedź na pytanie pada z ust głównego bohatera i brzmi ona: ………………………………………………………………………………
Wyświetleń: 2964


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.