Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Agnieszka Kuriata, 2013-10-14
Puchaczów

Matematyka, Konspekty

Podzielność liczb – powtórzenie wiadomości

- n +

Scenariusz lekcji matematyki w klasie 5
Temat lekcji: Podzielność liczb –powtórzenie wiadomości.

Cele lekcji:
uczeń:
- podaje dzielniki liczb naturalnych
- wskazuje wielokrotności liczb naturalnych
- wskazuje wspólne wielokrotności liczb naturalnych
- rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 2, 5, 10, 100
- rozpoznaje liczby naturalne podzielne przez 3, 9
- stosuje cechy podzielności w zadaniach
- rozpoznaje liczbę złożoną, gdy jest ona jednocyfrowa lub dwucyfrowa oraz gdy na istnienie dzielnika wskazuje poznane cechy podzielności
- rozkłada liczby dwucyfrowe na czynniki pierwsze
- znajduje największy wspólny dzielnik i najmniejszą wspólną wielokrotność
Metody pracy
- praktyczna- ćwiczenia z objaśnieniem
- problemowa- aktywizująca
- dyskusja
Tok lekcji
część wprowadzająca:
Czynności organizacyjne, sformułowanie tematu lekcji i zapoznanie uczniów z celami lekcji.
część główna:
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy nr 1- zad 1. Wypełniając ją, powtórzy z uczniami wiadomości z działu: „ Własności liczb naturalnych”
Nauczyciel zadaje całej klasie pytania:
Co nazywamy wielokrotnością danej liczby?
Czy można wypisać wszystkie wielokrotności dla danej liczby? Uzasadnij odpowiedź
Prosi chętnego ucznia o głośne odczytanie polecenia zadania 1, a następnie o jego wykonanie. Następnie wybrany przez nauczyciela uczeń odczytuje rozwiązanie, czyli hasło wykreślanki.
Następnie klasa na polecenie nauczyciela rozwiązuje zadanie 2, którego celem jest przypomnienie widomości o dzielnikach liczb naturalnych. Wśród podanych liczb wyszukują dzielniki liczb 15 i 40. Sprawdzenie rozwiązania następuje przez porównanie swoich prac przez uczniów siedzących razem w ławce.
Kolejne zadanie do wykonania przez uczniów z karty pracy prowadzący obudowuje fabułą. Mówi:
 Sknerus Mak Kwak obiecał swoim siostrzeńcom nagrodę, jeśli odpowiedzą, którą dziedzinę matematyki Gauss nazwał „Królową Matematyki”. Aby odpowiedzieć na pytanie wuja, siostrzeńcy musza rozwiązać zadanie 4 dotyczące cech podzielności liczb. Pomóż siostrzeńcom Mak Kwaka.
Usystematyzowanie widomości o liczbach pierwszych i złożonych następuje przez prośbę nauczyciela o poprawne dokończenie wypowiadanych przez niego zdań:
Liczby pierwsze to takie, które…..
Liczby złożone to takie, które …….
Liczba, która ma tylko jeden dzielnik, to ……
Nieskończenie wiele dzielników ma …..
Po tym przypomnieniu widomości uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 3 z karty pracy. Następnie chętni uczniowie odczytują swoje propozycje.
Ostatnie zagadnienie matematyczne przewidziane w celach lekcji nauczyciel powtarza wspólnie z uczniami. Zapisuje na tablicy skrót: NWD i NWW. Wybrany uczeń podchodzi do tablicy i zapisuje rozwinięcie obu skrótów. Następnie nauczyciel rysuje dwie pętle z częścią wspólną na tablicy i zapisuje pod pierwszą liczbę 30, pod drugą – 40. Dyktuje uczniom do zeszytów polecenie:
Wpisz w pętle wszystkie dzielniki podanych liczb, Podkreśl NWD.
Po rozwiązaniu tego zadania na tablicy prosi, żeby uczniowie w parach (w ławkach) wymyślili sobie nawzajem inne pary liczb do wpisanie nad pętlami. Następnie nauczyciel rysuje na tablicy pod skrótem NWW liczby 72 i 75 przygotowane do rozkładu na czynniki pierwsze i dyktuje polecenie:
Oblicz NWW (72 i 75).
Chętny uczeń wykonuje na tablicy, a pozostali uczniowie w zeszycie.
Część podsumowująca
Każdy uczeń jest liczą równą jego numerowi w dzienniku. Wskazany przez nauczyciela uczeń wstaje i mówi, jaką jest liczbą. Następnie prowadzący prosi, aby wstały i przedstawiły się wszystkie jej „dzielniki” i „wielokrotności” (np. „Jestem liczbą…..”, „Jestem twoim dzielnikiem”). Pozostali uczniowie i nauczyciel kontrolują wypowiedzi kolegów, uzupełniają brakujące dzielniki i wielokrotności. Uczniowie dokonują samooceny swojej pracy. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów.
Zadanie domowe:
Uczniowie otrzymują polecenie wykonania w domu zadań tekstowych z podręcznika .
Załączniki:
KARTA PRACY NR 1- Zadanie 1
Wykreśl wszystkie liczby, które nie są wielokrotnościami liczby 4. Pozostałe litery utworzą rozwiązanie.
6 8 90 112 160 78 20 22 240 356 74 192 214 412 1000 354
S G U E N P I E A L R N K I E M

Hasło………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Zadanie 2
Wykonaj polecenia.
a) Od liczb znajdujących się w chmurkach poprowadź strzałki do ich dzielników w ramce.







0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 1 8 19 20 40



Zadanie 3
Podane liczby wpisz do odpowiedniej ramki. Czy wszystkie liczby udało się umieścić w ramkach?
O,1,2,8,9,11,13,21,23,27,19,45,60,63,71,111,117,121,311,327,404
Liczby pierwsze




Liczby złożone






Uzupełnij zdania:
1. Parzysta liczba pierwsza…………………………………………..
2. Liczba pierwsza ma dokładnie …………………………. dzielniki.
3. Najmniejsza trzycyfrowa liczba pierwsza……………………………………………….
4. Liczby pierwsze większe od 20, ale mniejsze od 30…………
5. Największa trzycyfrowa liczba złożona………………………..





Zadanie 4
Uzupełnij tabelę. Każdej liczbie odpowiada litera.
220 123 67 835 51 26 325 13 0 550

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 556
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014