Katalog

Anna Stępień, 2013-09-25
WIELUŃ

Izabela Stachulec
Język polski, Scenariusze

scenariusz zajęć ,,Szatan z siódmej klasy"

- n +

Scenariusz zajęć dla klasy VI

„Szatan z siódmej klasy” K. Makuszyński

Temat: Biuro Detektywistyczne „Adam” przyjmie zlecenie.

czas : 45 min.

Cel ogólny:
- zachęcenie do przeczytania lektury
- rozwijanie i ujawnianie językowych możliwości uczniów
- doskonalenie umiejętności kluczowych

Cele operacyjne:
- uczeń zna pojęcia notatka prasowa, zlecenie, ogłoszenie,
– uczeń redaguje notatkę prasową, prosty komunikat reklamowy
- wymienia cechy dobrego detektywa - w związku z lekturą
- wypowiada się w różnych sytuacjach komunikacyjnych
- świadomie posługuje się środkami językowymi o charakterze perswazyjnym
- poszukuje informacji w dostępnych źródłach

Metody i formy pracy:
- rozwiązywanie problemów w małej grupie
– dyskusja, burza mózgów
– interdyscyplinarna (przekład intersemiotyczny)

Środki dydaktyczne:
- wycinki z prasy, ogłoszenia, reklamy z gazet – duże koło ratunkowe
- fragment tekstu lektury w oparciu o który będzie napisane zlecenie
- koło ratunkowe z pomocnym słownictwem
- bristol, mazaki, arkusze kolorowego papieru


Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel podaje temat lekcji i sposób pracy.

Uczniowie odczytują definicje pojęć, które mieli przygotować w ramach pracy domowej: notatka prasowa, zlecenie, ogłoszenie,

Zdanie I
Wyobraźcie sobie, że jesteście detektywami i zakładacie biuro. Przypomnijcie sobie, jakimi cechami odznacza się dobry detektyw i czym się zajmuje. Uczniowie pracują w grupach 4 osobowych. Aby pomóc uczniom nauczyciel odczytuje fragment lektury opisujący przebieg rozwiązania jednej z ksiązkowych zagadek.
Napiszcie notatkę do prasy informującą o rozpoczęciu działalności Biura Detektywistycznego "Adam".

Czas pracy i prezentacja 7 min.


2. Nauczyciel dziękuje uczniom za pracę. Ocenia poprawność wykonania. Buduje kolejną sytuację: Niestety, notatka jest formą zbyt skromną, nie została zauważona, biuro nie zyskało klientów. Trzeba inaczej zwrócić na siebie uwagę.

Teraz nauczyciel odwołuje się do innego fragmentu mówiącego o rozwiązaniu zagadki szkolnej dotyczącej zaginionych 100 złotych.

3. Uczniowie odwołują się do technik reklamy, ogłoszenia. Wykonują drobny rysunek w nawiązaniu do zadania.

Zadanie II
W toku dyskusji (tradycyjnej lub słonecznej) wybierzcie te cechy i zajęcia detektywa, które najlepiej określają charakter Waszych usług. Spróbujcie w atrakcyjnej formie (np. plakatu, strony w Internecie, ogłoszenia w prasie itp.) zareklamować swoje biuro.

Za pomoc ma posłużyć fragment lektury ,, Szatan z siódmej klasy” opisujący postać głównego bohatera.

* W razie kłopotów językowych skorzystajcie z "małego koła ratunkowego" – słowniki.

*W "dużym kole ratunkowym" znajdują się przykładowe reklamy. Możecie do nich sięgnąć w dowolnym momencie pracy, jeśli zabraknie wam pomysłów lub po ukończeniu zadania, aby porównać i ewentualnie coś poprawić.

W toku dyskusji uczniowie stwierdzają, że ważny jest nie tylko tekst ale i strona graficzna. Czcionka, kolory, rozłożenie zdań.

Czas: 10min.

4. Podsumowanie nauczyciela - refleksja nad środkami językowymi reklamy. W nawiązaniu do lektury nauczyciel nadmienia, że detektywem można być w każdym wieku i może ktoś z uczniów już nim jest o czym przekonał się na dzisiejszych zajęciach. Detektyw to bardzo pożyteczne zajęcie choć często niebezpieczne, jak bardzo, dowiecie się po przeczytaniu lektury...



Zadanie 3

Odczytanie fragmentu lektury w którym główny bohater proszony jest o rozwiązanie trudnej zagadki.

Uczniowie w grupach sporządzając dowolny tekst zlecenia dla detektywa.


5. Praca domowa:

Praca pisemna "Zareklamuj Uczniowski Zespół Samopomocy", który powstał w Twojej klasie.

Wyświetleń: 10778


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.