Katalog Anna Stępień, 2013-09-25 WIELUŃ Izabela Stachulec Język polski, Scenariusze scenariusz zajęć ,,Szatan z siódmej klasy"Scenariusz zajęć dla klasy VI „Szatan z siódmej klasy” K. Makuszyński Temat: Biuro Detektywistyczne „Adam” przyjmie zlecenie. czas : 45 min. Cel ogólny: - zachęcenie do przeczytania lektury - rozwijanie i ujawnianie językowych możliwości uczniów - doskonalenie umiejętności kluczowych Cele operacyjne: - uczeń zna pojęcia notatka prasowa, zlecenie, ogłoszenie, – uczeń redaguje notatkę prasową, prosty komunikat reklamowy - wymienia cechy dobrego detektywa - w związku z lekturą - wypowiada się w różnych sytuacjach komunikacyjnych - świadomie posługuje się środkami językowymi o charakterze perswazyjnym - poszukuje informacji w dostępnych źródłach Metody i formy pracy: - rozwiązywanie problemów w małej grupie – dyskusja, burza mózgów – interdyscyplinarna (przekład intersemiotyczny) Środki dydaktyczne: - wycinki z prasy, ogłoszenia, reklamy z gazet – duże koło ratunkowe - fragment tekstu lektury w oparciu o który będzie napisane zlecenie - koło ratunkowe z pomocnym słownictwem - bristol, mazaki, arkusze kolorowego papieru Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel podaje temat lekcji i sposób pracy. Uczniowie odczytują definicje pojęć, które mieli przygotować w ramach pracy domowej: notatka prasowa, zlecenie, ogłoszenie, Zdanie I Wyobraźcie sobie, że jesteście detektywami i zakładacie biuro. Przypomnijcie sobie, jakimi cechami odznacza się dobry detektyw i czym się zajmuje. Uczniowie pracują w grupach 4 osobowych. Aby pomóc uczniom nauczyciel odczytuje fragment lektury opisujący przebieg rozwiązania jednej z ksiązkowych zagadek. Napiszcie notatkę do prasy informującą o rozpoczęciu działalności Biura Detektywistycznego "Adam". Czas pracy i prezentacja 7 min. 2. Nauczyciel dziękuje uczniom za pracę. Ocenia poprawność wykonania. Buduje kolejną sytuację: Niestety, notatka jest formą zbyt skromną, nie została zauważona, biuro nie zyskało klientów. Trzeba inaczej zwrócić na siebie uwagę. Teraz nauczyciel odwołuje się do innego fragmentu mówiącego o rozwiązaniu zagadki szkolnej dotyczącej zaginionych 100 złotych. 3. Uczniowie odwołują się do technik reklamy, ogłoszenia. Wykonują drobny rysunek w nawiązaniu do zadania. Zadanie II W toku dyskusji (tradycyjnej lub słonecznej) wybierzcie te cechy i zajęcia detektywa, które najlepiej określają charakter Waszych usług. Spróbujcie w atrakcyjnej formie (np. plakatu, strony w Internecie, ogłoszenia w prasie itp.) zareklamować swoje biuro. Za pomoc ma posłużyć fragment lektury ,, Szatan z siódmej klasy” opisujący postać głównego bohatera. * W razie kłopotów językowych skorzystajcie z "małego koła ratunkowego" – słowniki. *W "dużym kole ratunkowym" znajdują się przykładowe reklamy. Możecie do nich sięgnąć w dowolnym momencie pracy, jeśli zabraknie wam pomysłów lub po ukończeniu zadania, aby porównać i ewentualnie coś poprawić. W toku dyskusji uczniowie stwierdzają, że ważny jest nie tylko tekst ale i strona graficzna. Czcionka, kolory, rozłożenie zdań. Czas: 10min. 4. Podsumowanie nauczyciela - refleksja nad środkami językowymi reklamy. W nawiązaniu do lektury nauczyciel nadmienia, że detektywem można być w każdym wieku i może ktoś z uczniów już nim jest o czym przekonał się na dzisiejszych zajęciach. Detektyw to bardzo pożyteczne zajęcie choć często niebezpieczne, jak bardzo, dowiecie się po przeczytaniu lektury... Zadanie 3 Odczytanie fragmentu lektury w którym główny bohater proszony jest o rozwiązanie trudnej zagadki. Uczniowie w grupach sporządzając dowolny tekst zlecenia dla detektywa. 5. Praca domowa: Praca pisemna "Zareklamuj Uczniowski Zespół Samopomocy", który powstał w Twojej klasie. Wyświetleń: 10778
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |