AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Wawrzyniak, 2013-09-03
Wrocław

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jakich uczuć doświadczamy w życiu?- konspekt lekcji wychowawczej

- n +

Agnieszka Wawrzyniak
Klasa IV

Temat: W życiu doświadczamy różnych uczuć

Cele operacyjne:
• uczeń nazywa uczucia
• na podstawie mimiki i gestów określa uczucia innych
• potrafi wskazać różne uczucia i pogrupować na pozytywne i negatywne
• potrafi pokazać ruchami ciała, mimiką twarzy różne uczucia
• ma świadomość, że ludzie różnie interpretują mowę ciała
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: kartka papieru, kredki, karty pracy „twoja twarz wyraża”

Przebieg zajęć:
1. Nauczyciel wita się z klasą i sprawdza obecność
2. Przed rozpoczęciem zajęć warsztatowych pyta, czy są jakieś problemy, sprawy wymagające rozwiązania
3. Nauczyciel informuje uczniów, co jest tematem godziny wychowawczej i czym będą się dziś zajmować
4. Uczniowie podzieleni są na grupy. Wypisują na kartkach wszystkie znane im nazwy uczuć. Następnie podkreślają kolorem te wyrazy, które nazywają uczucia przyjemne, a innym – słowa określające uczucia nieprzyjemne (pytanie nauczyciela: Jakimi kolorami podkreślą uczucia pozytywne a jakimi negatywne?) Wykonawszy zadanie dzielą się przemyśleniami, których uczuć doświadczają najczęściej i w jakich sytuacjach?
5. Pytanie: W jaki sposób, poza językowy, możemy wyrażać uczucia?
6. Praca indywidualna – karta pracy „Twoja twarz wyraża”... Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (rysunki twarzy wyrażające różne emocje). Uczniowie przyglądają się rysunkom twarzy i określają uczucia, które na nich dostrzegają. Następnie podpisują każdą ilustrację nazwą uczucia.
Nauczyciel zwraca uwagę na fakt, że ludzie wyrażają takie same uczucia inaczej. Dlatego czasami można pomylić się w ocenie – tu nauczyciel podaje przykład ucznia, którego boli głowa.
7. Ćwiczenie „Zgadnij, jakie to uczucie?” Wybrani uczniowie losują kartki z nazwami uczuć, np.: radość, złość, smutek, gniew, wstręt; nie zdradzają nikomu treści swoich losów. Następnie kolejno gestami, mimiką twarzy prezentują ‘swoje’ uczucia. Pozostałe osoby zgadują, jakie uczucie przedstawia ich kolega.
8. Pytanie: Kiedy i w jakich okolicznościach doznajemy przedstawianych uczuć?
9. Pytanie do klasy: W jaki sposób poradzić sobie z negatywnymi emocjami. Co można zrobić, żeby zmienić swój nastrój? – sposoby uczniowie zapisują na kartkach a nauczyciel na tablicy
10. Pytanie: Jak powinniśmy zareagować, gdy w czasie przerwy zauważamy kolegę, który się nie bawi, nie rozmawia z nikim, tylko opiera się o ścianę. (zwrócenie uwagi, że ważne jest rozpoznanie i nazwanie uczucia, dopiero wtedy można pomóc)
11. PODSUMOWANIE: Każdy z nas na co dzień doświadcza różnorodnych uczuć – pozytywnych i negatywnych. Ważne jest, abyśmy potrafili je rozpoznać i umieli poradzić sobie szczególnie z negatywnymi emocjami.
12. Zabawa (jej realizacja uzależniona jest od tempa pracy klasy). „Gdy się cieszę” – uczniowie kolejno kończą zdanie: Gdy się cieszę, robię tak..., demonstrując dopowiadaną treść ruchem ciała, mimiką twarzy itp.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1123


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.