Katalog

Monika Trzópek, 2013-08-26
Limanowa

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego - nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego

- n +

nauczyciel kontraktowy
ubiegający się o stopień
awansu zawodowego –
nauczyciel mianowany



SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO
ZA OKRES
01. 09. 2006 – 31. 05. 2009


I. Wstęp

Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie i zawarłam w planie rozwoju zawodowego. To także czas wielu zmian w moim życiu osobistym i własnego rozwoju – jako nauczyciela i jako człowieka. Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam wiedzę i umiejętności dydaktyczno – wychowawcze oraz opiekuńcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania Szkoły Podstawowej nr 1 w Słopnicach, oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
Poniżej przedstawiam moje sprawozdanie z realizacji zamierzonych w planie rozwoju zawodowego zadań. Jednocześnie jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze wielu rzeczy przyjdzie mi się nauczyć w naszym nieustannie zmieniającym się świecie. Jednakże, dzięki umiejętnościom nabytym podczas stażu, teraz wiem jak to robić dobrze, z korzyścią dla siebie i uczniów.

II. Realizacja zadań umożliwiających spełnienie wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego.


1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 1)

Organizację i doskonalenie własnego warsztatu pracy nauczyciela stażysty rozpoczęłam od nawiązania współpracy z opiekunem stażu, panią mgr Marią Ślazyk, oraz od poznania procedury awansu zawodowego nauczycieli. Po analizie właściwych tekstów prawa oświatowego opracowałam plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez Dyrekcję.
Doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez udział w konferencjach szkoleniowych organizowanych w ramach procesu Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli:
· „Praca z dzieckiem trudnym” (04. 10.2006)
· „Profilaktyka i problemy w rodzinie alkoholowej” (29. 11. 2007)
· Podstawowy kurs udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia życia. (maj 2008)
· Szkolenie BHP. (19. 03. 2009)
· „Metody aktywizujące” (31. 03. 2009)
· Nowa Podstawa programowa (21. 05. 2009)
Doskonalenie umiejętności pedagogicznych realizowałam również poprzez udział w następujących wykładach, prezentacjach, seminariach i warsztatach metodycznych zorganizowanych przez wydawnictwa językowe: Oxford University Press, Pearson Longman i Macmillan:
· „Dyscyplina w klasie i współpraca z rodzicami dzieci z młodszych klas szkoły podstawowej” (13. 03. 2007) – warsztaty metodyczne
· „Dlaczego warto zachęcać dzieci do czytania lektur w języku angielskim” (13. 03. 2007) – warsztaty metodyczne
· „Experiencing the Difference in Learning English” – podejście multisensoryczne w nauczaniu języka angielskiego; uczniowie z trudnościami w uczeniu się; praca z uczniem dyslektycznym (24. 03. 2007) – konferencja metodyczna
· „Grammar Without Tears” – atrakcyjne i motywujące sposoby wprowadzania i ćwiczenia struktur gramatycznych; nauczanie gramatyki zintegrowane z umiejętnościami językowymi; wykorzystanie elementów multimedialnych w nauczaniu języka angielskiego (24. 03. 2007) – konferencja metodyczna
· „To jest bez sensu!” – motywowanie nastolatków; stawianie realistycznych zadań nastolatkom; planowanie i przeprowadzanie efektywnych lekcji (24. 03. 2007) – konferencja metodyczna
· XIII Forum Nauczycieli Języka Angielskiego (11 – 12. 12. 2007) –
„How to CLIL them not to CLIL them out”;
”Motivate with Mickey!”;
”The power of words – using dictionaries and readers in the classroom”;
”The future of course books – an introduction to New English File interactive pack”;
· XIV Forum Nauczycieli Języka Angielskiego (16 – 17. 12. 2008) –
”Usage guides and diagnostic tests: how they can work together”;
”A learner’s thesaurus: helping learners use synonyms effectively”;
”Reducing Stress in Exam Candidates”;
”Extensive Reading – a New Classroom Challenge”;
· “Nowa Podstawa Programowa: główne założenia i ich realizacja” – założenia Nowej Podstawy Programowej w odniesieniu do języka obcego w nauczaniu wczesnoszkolnym; kryteria doboru programu nauczania i materiałów dydaktycznych w odpowiedzi na wytyczne Nowej Podstawy Programowej (07. 03. 2009) – prezentacja
· „A class of uncut diamonds? Refining learning through personalization” – potrzeby edukacyjne a cechy kursu języka angielskiego w klasach 4 – 6; personalizacja jako technika motywująca, pomagająca w osiągnięciu sukcesu w nauce języka angielskiego; praktyczne wykorzystanie elementów personalizacji podczas zajęć w klasie (07. 03. 2009) – seminarium
· „Grammar rules, language functions and everything works fine!” – nauczanie gramatyki w kontekście egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego; techniki utrwalania materiału gramatycznego; gramatyka a język funkcjonalny; funkcje językowe i ich rola w uczeniu się języka obcego (07. 03.2009) – warsztat metodyczny
· „All’s well that reads well”. Revising the truths about reading as a skill – psycholingwistyczne aspekty przetwarzania tekstu czytanego; strategie pomocne w rozumieniu tekstu czytanego; definicja autentyczności tekstu używanego na lekcjach języka obcego (07. 03. 2009) - sesja
Ponadto uzyskałam pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. Podjęłam studia w zakresie filologia angielska, specjalność: nauczyciel języka angielskiego na wydziale humanistycznym Wyższej Szkoły Zarządzania Marketingowego i Języków Obcych w Katowicach. W dniu 15 lutego 2007 ukończyłam studia i otrzymałam tytuł magistra filologii angielskiej.
Wiele dało mi prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu i dyrektora szkoły. Uwagi opiekuna pozwoliły mi wyeliminować wiele błędów oraz udoskonalić mój tryb prowadzenia lekcji. Łącznie w okresie trwania stażu pani mgr Maria Ślazyk obserwowała 29 prowadzonych przeze mnie lekcji języka angielskiego. Poniżej przedstawiam wykaz tematów obserwowanych lekcji:
Rok szkolny 2006/2007
- Laura’s new pet.
- “Six baloons in the air” – a song
- Our world 1 – Culture: British homes.
- Merry Christmas!
- A week in the life of Benny Blue.
- I’ve got a red T-shirt.
- Will’s World – At home.
- It’s Easter!”
- Our world 3 – Culture: Food in Britain.
- Our world 4 – Culture: Australia Fact File.
Rok szkolny 2007/2008
- Just Joe – Nature or football?
- I’m looking after farm animals.
- It’s Halloween!
- It’s Christmas – The Snowman.
- Will’s World – Places to shop.
- Revision game 2.
- Our world 3 – Culture: Festivals
- Meet Aibo™ - Would you like a pet?
- I don’t get up at 8 o’clock!
- Little Red Riding Hood.
Rok szkolny 2008/2009
- School on Monday
- My dad’s a doctor.
- Revision 1: Unit 1 – Unit 3.
- What’s the weather like today?
- The bank’s next to the museum.
- The Eden Project.
- Is there an armchair?
- Dreamland – Prairie Fairy Cafe.
- A good weekend.
Dzieliłam się swoją wiedzą i umiejętnościami prowadząc zajęcia otwarte dla studentów: pani Elżbiety Stanisz – studentki Akademii Świętokrzyskiej (1 godz. 18. 09. 2006) oraz pani Agnieszki Gol – studentki Papieskiej Akademii Teologicznej (4 godz. 27. 09.2006).
Pełniłam również rolę opiekuna praktyk dla dwóch studentek. Pani Anny Węgrzyn – studentki Wyższej Szkoły Ekonomiczno – Humanistycznej w Bielsku-Białej (2006/2007), oraz pani Krystyny Król – studentki Kolegium Nauczycielskiego Uniwersytetu Śląskiego w Sanoku (01.09 – 14.12.2006). Jako opiekun praktyk wprowadzałam praktykantki w realia szkoły, zapoznałam je z podstawą nauczania języków obcych, programem nauczania języka angielskiego oraz z podręcznikami służącymi do realizacji tego programu w naszej szkole. Ponadto udostępniałam studentkom obserwację własnych zajęć, na których prezentowałam różne metody i techniki nauczania mające na celu opanowanie umiejętności językowych określonych w programie nauczania. Wdrażałam praktykantki do wspólnego przygotowania scenariuszy lekcji, pomocy dydaktycznych, oraz wspólnego i samodzielnego prowadzenia lekcji. Zarówno po lekcjach obserwowanych jak i samodzielnie prowadzonych przez studentki, omawiałam przebieg lekcji, zwracając uwagę na realizację założonych celów ogólno dydaktycznych i językowych, realizację poszczególnych ogniw lekcyjnych oraz metod pracy na lekcji. Podejmowałam z praktykantkami rozmowy przygotowujące je do samooceny pracy własnej i oceny pracy ucznia.
Dzieliłam się również swoją wiedzą i umiejętnościami współpracując z innymi nauczycielami języków obcych pracujących w naszej szkole. W ramach Zespołu Przedmiotowego Nauczycieli Języków Obcych wymienialiśmy się doświadczeniami oraz podejmowaliśmy wiele działań, które miały na celu podniesienie jakości nauczania języków obcych w naszej szkole. Od września 2008 roku jestem przewodniczącą tego Zespołu Przedmiotowego. Jako przewodnicząca staram się o częste organizowanie spotkań oraz sporządzam co semestr sprawozdanie z działalności naszego zespołu.
W trakcie stażu doskonaliłam także umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych przez opracowywanie, modyfikowanie i realizację planów wynikowych do nauki języka angielskiego, tworzenie konspektów lekcji i wdrażanie nowych metod nauczania, a także ocenianie ich skuteczności. Samodzielnie opracowywałam różne pomoce naukowe, plakaty, prezentacje, flashcards oraz testy i sprawdziany. Regularnie przeprowadzałam różnorodne formy sprawdzania postępów uczniów – testy, kartkówki, ćwiczenia. Dało mi to pogląd na możliwości moich uczniów i pomogło w odpowiednim doborze metod pracy i sposobów wykładania materiału. Wprowadzałam i dostosowywałam, w zależności od potrzeb w danym roku szkolnym, opracowane przeze mnie kryteria oceny.
Swój warsztat pracy starałam się także wzbogacić poprzez obserwację lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu. Poniżej przedstawiam wykaz tematów 15 lekcji prowadzonych przez mojego opiekuna, panią mgr Marię Ślazyk, które obserwowałam:
Rok szkolny 2006/2007
- Praktyczne stosowanie przemienności dodawania.
- Poznanie tradycji mikołajkowej. Swobodne wypowiedzi o wymarzonym upominku. Czytanie tekstu „Mikołajki”. Zestawienie prezentów mikołajkowych klasy Oli z prezentami uczniów.
- Malowanie farbą plakatową na papierze pakowym drzewka z obrysowanymi dłońmi.
- „Witaminowe abecadło” – zabawa w tropienie witamin. Zachęcanie do spożywania witamin: nabiału, owoców, warzyw.
- Gry i zabawy na boisku – mini piłka ręczna.
Rok szkolny 2007/2008
- Rodzaje znaków drogowych i ich znaczenie.
- Przemienność mnożenia.
- Piękno obrazów rodzinnego domu w utworze „Dom”. Drzewo genealogiczne rodziny.
- Zastosowanie układów rytmicznych w zdobieniu jajek wielkanocnych.
- Wykonywanie latarni morskiej.
Rok szkolny 2008/2009
- Dodawanie i odejmowanie typu: 36 + 8, 32 – 5. Liczby w zakresie 100.
- Układanie opowiadanie pt. „Jak Kajtek pilnował Wawrzusia”. Ocena ulubieńca – Kajtka.
- Mój organizm – jego potrzeby i rozwój. Znaczenie właściwego odżywiania się.
- Tor przeszkód z elementami pełzania i czworakowania.
- Święta wielkanocne w wierszach i prozie.
Omawianie, analizowanie oraz sporządzanie notatek po tych lekcjach pomogły mi poszerzyć swój zestaw metod nauczania.
Bardzo cieszy mnie fakt, iż moja praca na rzecz podniesienia poziomu nauczania oraz wytrwałość w podnoszeniu własnych kwalifikacji zostały docenione przez dyrekcję szkoły. W czasie trwania stażu dwukrotnie otrzymałam Nagrodę Dyrektora Szkoły – w roku 2006 i 2007.


2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 2)

Realizację powyższego punktu rozporządzenia realizowałam poprzez zapoznanie się z planem wychowawczym szkoły, obserwacje dzieci, rozmowy z rodzicami, współpracę z pedagogiem szkolnym. Zapoznałam się z opiniami i orzeczeniami poradni psychologiczno – pedagogicznej, dotyczącymi indywidualnych uczniów i stosowałam zalecenia poradni w nauczaniu i ocenianiu uczniów. Brałam udział w wywiadówkach, oraz spotkaniach indywidualnych z rodzicami uczniów w obecności pedagoga szkolnego oraz wychowawców. Współpraca z pedagogiem szkolnym pozwoliła mi także rozwiązać problem wychowawczy dotyczący konkretnego ucznia naszej szkoły.
W trakcie stażu włączyłam się w przygotowania imprez o charakterze środowiskowym bądź samodzielnie przygotowywałam takie imprezy: Wigilię Szkolną, Jasełka, Dzień Babci. W styczniu 2008 roku przygotowałam przedstawienie „Śpiąca Królewna”. Myślę, iż rodzice i inni mieszkańcy wsi bardzo sobie cenią możliwość spotkań na terenie szkoły i cieszę się, że mogłam choć w części im to umożliwić, jednocześnie promując szkołę.
Organizowałam również akademie i uroczystości szkolne. W roku szkolnym 2006/2007 byłam odpowiedzialna za akademię z okazji rozpoczęcia roku szkolnego. Następną akademią organizowaną przeze mnie była akademia z okazji Dnia Nauczyciela. Ponadto samodzielnie wykonałam dekorację oraz zaproszenia na ślubowanie klasy pierwszej. W roku 2007/2008 akademie organizowane przeze mnie to „Dzień Nauczyciela” i „Dzień Kobiet”, natomiast w roku szkolnym 2008/2009 byłam odpowiedzialna za organizację akademii z okazji 90 Rocznicy Odzyskania Niepodległości oraz z okazji święta patrona szkoły.
W ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym wzięłam udział w programie „Edukacja bez barier” – był to program europejski, który miał na celu wyrównywanie szans dla uczniów z terenów wiejskich. Przeprowadziłam 67 godzin języka angielskiego w ramach tego programu. Co roku brałam też udział wraz z uczniami naszej szkoły w ogólnopolskiej akcji ekologicznej – „Sprzątanie Świata”.
Opracowywałam gazetki tematyczne, które przybliżały uczniom zwyczaje krajów anglojęzycznych. Ponadto wystawy prac uczniów zachęcały ich do dalszej pracy i wykonywania ponadprogramowych plakatów i projektów. Wykonałam również ozdoby i przystroiłam budynek filii naszej szkoły z okazji świąt Bożego Narodzenia.
Starałam się również o promowanie regionu i jego zwyczajów poprzez zwiedzanie najbliższej okolicy. Sprawowałam opiekę nad uczniami w czasie ogniska na Zaświerczu oraz w czasie pieszej wycieczki na Łopień. Ponadto zorganizowałam konkurs wiedzy o Patronie Szkoły. Uczestniczyłam wraz z uczniami w różnych formach kulturalnych m.in. w wyjeździe do LDK na spektakl „W krainie mitów”.
Dobrą okazją do promocji szkoły było nawiązanie współpracy z dodatkiem lokalnym „Dziennika Polskiego”. Wynikiem tej współpracy była publikacja artykułów na temat imprez, akademii i konkursów organizowanych na terenie naszej szkoły.
Współpracowałam z biblioteką szkolną. W ramach tej współpracy doradzałam w sprawie zakupu słowników i plakatów. Ponadto przekazałam do biblioteki szkolnej dziesięć słowników, które wygrałam w konkursie „Platynowa 15 Polanglo”. Systematycznie korzystam ze zbiorów biblioteki szkolnej w celu udoskonalenia swojego warsztatu pracy.
Starałam się również o popularyzację nauki języka angielskiego. Moim celem było rozwijanie wśród uczniów postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur. Organizowałam wystawy najciekawszych prac uczniów. Zgromadziłam wiele materiałów dydaktycznych takich jak książki, mapy, plakaty, płyty CD i DVD. Podjęłam współpracę z księgarnią językową „MENTOR” z Nowego Sącza. Wynikiem tej współpracy jest coroczny zakup podręczników na preferencyjnych warunkach. Księgarnia „MENTOR” została również sponsorem nagród w szkolnych konkursach języka angielskiego.
Bardzo ważnym elementem promowania nauki języków obcych był udział naszych uczniów w konkursach językowych. Od roku 2008 nasza szkoła bierze udział w corocznym konkursie „DUET”. Jest to międzyszkolny konkurs lingwistyczny, który swoim zakresem obejmuje znajomość dwóch języków – języka angielskiego i niemieckiego. W 2008 roku troje uczniów reprezentowało naszą szkołę na etapie międzyszkolnym tego konkursu. Uczniowie ci mieli nie tylko szansę sprawdzić swoje umiejętności językowe ale również mogli zobaczyć Instytut Języków Obcych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu oraz zwiedzić „Miasteczko Galicyjskie”.
Uczniowie młodszych klas wzięli udział w ogólnopolskim konkursie, zorganizowanym przez firmę Polanglo „Moja przygoda z Zabadellą”. Grupa dziewięciu uczniów z klasy trzeciej rysowała anglojęzyczny komiks zainspirowany bohaterką podręcznika do języka angielskiego. Uczniowie otrzymali upominki od firmy Polanglo za udział w konkursie. Ponadto uczestnicy tegoż konkursu zostali wyposażeni w zeszyty ćwiczeń na rok szkolny 2009/2010.
Tradycją w naszej szkole stało się coroczne organizowanie szkolnego konkursu języka angielskiego. Starałam się aby co roku konkurs miał trochę inną formę i tematykę. W roku 2006/2007 zorganizowałam we współpracy z biblioteką szkolną konkurs „50 Questions About the United Kingdom” – uczestnicy konkursu co tydzień otrzymywali dwa pytania z zakresu wiedzy o historii Wielkiej Brytanii, odpowiedzi składali w przygotowanej skrzynce w bibliotece szkolnej. W roku 2007/2008 konkurs miał charakter testu wyboru i dotyczył wiedzy o geografii i kulturze krajów anglojęzycznych. Natomiast w roku szkolnym 2008/2009 konkurs dotyczył praktycznej znajomości czytania, pisania i słuchania w języku angielskim.
Popularyzowałam naukę języka angielskiego również poprzez udział w konkursach dla nauczycieli języków obcych organizowanych przez firmę Polanglo – wyłącznego importera wydawnictwa Oxford University Press. W październiku 2006 roku wzięłam udział w uroczystym spotkaniu z okazji 15-lecia tejże firmy. W czasie tego spotkania odebrałam nagrodę za wygraną w konkursie „Platynowa 15 Polanglo”. Był to konkurs na najlepsze hasło reklamowe propagujące wydawcę. Wygrana pozwoliła mi na wyposażenie biblioteki szkolnej w 10 słowników. Pozostałe wygrane słowniki (9 szt.) przeznaczyłam na nagrody w konkursie szkolnym. Ponadto w 2007 roku otrzymałam wyróżnienie w „Konkursie dla nauczyciela” na najlepsze opowiadanie w języku obcym. Po raz kolejny miałam okazję pozyskać drobiazgi (długopisy firmowe i smycze do telefonów), które przekazałam na nagrody w konkursie szkolnym.


3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 3)

Technologię komputerową i informacyjną wykorzystuję do wyszukiwania zmian w prawie oświatowym. Przeprowadzam lekcje dodatkowe w pracowni informatycznej. Wraz z uczniami oglądałam filmy DVD na temat kultury i zwyczajów panujących w Wielkiej Brytanii. Wykorzystywałam na lekcjach scenariusze lekcji i materiały do nauki języka angielskiego.
Zachęcałam również uczniów do pogłębiania swojej wiedzy i powtarzania materiału poprzez korzystanie z portali edukacyjnych. W tym celu, wraz z innymi nauczycielami języków obcych, opracowałam listę linków internetowych do stron na których można ćwiczyć znajomość języka angielskiego i niemieckiego. Lista tychże linków została zamieszczona na stronie internetowej naszej szkoły.
Współtworzyłam szkolną stronę internetową. Podczas szkolnych akademii, ważniejszych wydarzeń, czy też konkursów robiłam zdjęcia, które potem były umieszczane na stronie naszej szkoły. Pisałam również notatki z różnych wydarzeń szkolnych i w ten sposób wzbogacałam dział aktualności wyżej wymienionej strony.
Jako członek internetowego klubu dla nauczycieli „Teacher’s Club” miałam możliwość gromadzenia materiałów dydaktycznych. Ponadto biorę udział w internetowym szkoleniu „Nowa Podstawa Programowa”. Przy użyciu komputera projektowałam dekoracje na uroczystości szkolne, dyplomy dla laureatów konkurów oraz zaproszenia na akademie. Ponadto co roku wykorzystuję komputer do opracowania rozkładów materiału, planów wynikowych, kryteriów oceniania, testów, konkursów, pomocy dydaktycznych i sprawdzianów.
Poza komputerem do swojej pracy używałam również innych sprzętów elektrycznych. Magnetofon i odtwarzacz DVD były bardzo pomocne w przybliżeniu uczniom autentycznej wymowy rodowitych Brytyjczyków jak i w zaprezentowaniu różnych akcentów języka angielskiego, np. australijskiej odmiany tego języka. Ponadto słuchanie piosenek w języku angielskim było bardzo dobrą okazją do przybliżenia uczniom kultury krajów anglojęzycznych.
W związku z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego wykorzystywałam technologię informacyjną i komunikacyjną w następujące sposoby:
· uzyskiwanie wiedzy na temat awansu zawodowego poprzez Internet (portale poświęcone awansowi)
· poznawanie przepisów i aktów prawa oświatowego i ich aktualizowanie poprzez Internet
· korzystanie z internetowych publikacji innych nauczycieli odbywających staż (ich plany rozwoju, sprawozdania, wskazówki)
· korzystanie z dotyczących awansu rad ekspertów odpowiadających online na pytania użytkowników portali
· konsultowanie się z innymi nauczycielami odbywającymi awans poprzez fora internetowe różnych portali edukacyjnych
· uzyskiwanie wiedzy o szkoleniach poprzez pocztę elektroniczną
· korzystanie za pośrednictwem poczty elektronicznej z pomocy konsultanta metodycznego wydawnictwa Oxford University Press, jak również otrzymywanie materiałów dodatkowych od tego wydawnictwa
· sporządzanie dokumentacji związanej z rozwojem zawodowym (plan rozwoju zawodowego, sprawozdanie z realizacji planu rozwoju)


4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty w rozwiązywaniu problemów związanych z zadaniami realizowanymi przez nauczyciela.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 4)

Rozwiązywanie problemów wychowawczych to przede wszystkim współpraca z rodzicami. Uczestniczyłam w spotkaniach z rodzicami w ramach wywiadówek śródrocznych jak i też wielokrotnie w rozmowach indywidualnych. Współpracowałam z pedagogiem szkolnym i wychowawcami klas.
Pracowałam również z wychowankami w trakcie lekcji, omawiałam problemy edukacyjne i proponowałam środki naprawcze takie jak pomoc koleżeńska czy dodatkowe zajęcia. Modyfikowałam również swój warsztat pracy poprzez zastosowanie właściwych metod pracy z uczniem o danej potrzebie edukacyjnej.
W rozwiązywaniu problemów wychowawczych pomogło mi bardzo poznawanie literatury psychologiczno-pedagogicznej. Były to m. in.:
Artykuły:
1) Mariola Bogucka „Nowa Podstawa Programowa Edukacji Wczesnoszkolnej”.
2) Barbara Muszyńska „Not all great minds think alike – can dyslexia or any other learnig difficulty be a gift to anyone”.
3) Izabela Borkowska “... ważne jest nie tylko to, jaką bajkę będziemy opowiadać, ale również to, jak ją opowiemy”.
4) Barbara Janas „Dyslexia”
5) Anna Babicka „Poziom sympatii, jaką młodzi ludzie darzą swoich nauczycieli, ma bezpośredni wpływ na to, jak bardzo angażują się w zdobywanie wiedzy i jak silna jest ich chęć do nauki”.
6) Joanna Szymańska „Nie daj się wciągnąć na ring!”
7) Artur Pasek „Warunki bezpiecznej organizacji wycieczek i imprez poza terenem szkoły czy placówki”
8) Rzecznik Praw Dziecka „Konwencja o Prawach Dziecka”.
Książki:
1) Jose M. H. Seoane “Rodzice wobec buntu swych dzieci”
2) Hanna Komorowska „Metodyka nauczania języków obcych”.
3) Andrew Wright „Art and Crafts with Children”.
4) Gordon Lewis “The Internet and Young Learners”
5) Carolyn Graham “Creating Chants and Songs”.
Mimo, iż w trakcie trwania stażu nie sprawowałam funkcji wychowawcy klasy to i tak starałam się aktywnie realizować zadania wychowawcze i opiekuńcze nauczyciela. Prowadziłam zajęcia pozalekcyjne jak również współorganizowałam wycieczki na których pełniłam funkcję opiekuna. Poniżej przedstawiam wykaz zajęć pozalekcyjnych oraz wycieczek podczas których realizowałam zadania wychowawcze i opiekuńcze:
Ferie 2007 – dyskoteka dla uczniów filii naszej szkoły;
01-03.06.2007 – opieka nad uczniami podczas wycieczki na Słowację;
czerwiec 2007 – opieka nad uczniami podczas wycieczki do „Bajkolandu” w Nowym Sączu;
31.10.2007 – opieka nad uczniami klas czwartych podczas wycieczki do Krakowa;
Ferie 2008 – zajęcia dodatkowe (6 godz.) z języka angielskiego – lekcje kulturowe;
Czerwiec 2008 – wycieczka do Ojcowa;
22.06 – 05.07.2008 – sprawowanie funkcji wychowawcy kolonii letniej w Łebie dla dzieci z terenów wiejskich;
28.10.2008 – opieka nad uczniami podczas wycieczki do Łańcuta;
21.11.2008 – opieka nad uczniami w czasie wyjazdu do teatru do Krakowa na spektakl „Tajemniczy ogród” (wolontariat);
Ferie 2009 – zajęcia dodatkowe (4 godz.) „Zabawy językiem angielskim”;


5. Umiejętność z korzystania z przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.
(Rozporządzenie MEN z 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, § 7 ust. 2 pkt 5)

Posłużyłam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie sporządzania kontraktu z opiekunem stażu, pisania planu rozwoju zawodowego, sprawozdania, przygotowania prezentacji dorobku i przygotowania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin.
Ponadto założenia powyższego punktu rozporządzenia realizowałam poprzez analizowanie najważniejszych aktów prawnych dotyczących oświaty oraz dokumentów szkolnych: Karty Nauczyciela, Ustawy o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Rozporządzenia MEN dotyczącego Podstawy programowej, programów nauczania, Rozporządzenia MEN dotyczącego oceniania i promowania uczniów, Konwencji o Prawach Dziecka, Rozporządzenia w sprawie BHP, itp. Zapoznałam się również z dokumentami programowymi szkoły, takimi jak: Statut Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Program Wychowawczy Szkoły, Organizacja pracy szkoły, Regulamin Rady Pedagogicznej, Regulamin Szkoły oraz inne regulaminy obowiązujące na terenie szkoły, plan rozwoju szkoły, oraz kalendarz imprez szkolnych. Zapoznałam się również z Regulaminem Rady Rodziców.
Aktualizowałam wiedzę na temat obowiązującego prawa poprzez umiejętne wykorzystywanie zasobów internetowych i gromadzenie tych dokumentów w formie biblioteczki multimedialnej. W okresie stażu starałam się wykorzystać swoją znajomość zagadnień z zakresu prawa oświatowego doradzając rodzicom i uczniom.


III. Wnioski z realizacji zadań


Realizacja wyżej wymienionych zadań pozwoliła mi rozwinąć umiejętności pedagogiczne oraz wychowawcze. Przez 2 lata i 9 miesięcy uczyłam się systematyczności, organizacji czasu, rozwiązywania konfliktów i innych nurtujących moich wychowanków problemów, cierpliwości, konsekwencji, współpracy, obiektywizmu, asertywności, planowania i projektowania, usprawniania własnej pracy, wykorzystywania nowych metod aktywizujących. Uczyłam się jak być lepszym nauczycielem.
Uczyłam się poprzez uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego, kończąc studia magisterskie, organizując imprezy szkolne, czytając literaturę fachową, zgłębiając tajniki technologii komputerowej. Przede wszystkim jednak uczyłam się słuchając i obserwując uczniów, rodziców i nauczycieli.
Poprzez wprowadzanie różnorodnych pomocy naukowych oraz przygotowanie warsztatu pracy nauczyciela języka angielskiego podniosłam jakość nauczania tego przedmiotu. Część pomocy naukowych takich jak sprawdziany, plakaty, karty pracy przygotowałam samodzielnie, część wykonali uczniowie na dodatkowych zajęciach, dzięki czemu rozwijali swoje umiejętności i utrwalali wiadomości. Przygotowując plany pracy dydaktycznej na dany rok szkolny rozwijałam umiejętność planowania własnych działań, poznałam program wychowawczy szkoły. Dzięki prezentacji prac uczniów udało mi się stworzyć klimat przyjazny, sprzyjający rozwojowi i motywujący uczniów.
W czasie trwania stażu uczestniczyłam w różnych formach doskonalenia zawodowego: uzupełniających studiach magisterskich, kursach doskonalących czy warsztatach psychologicznych. Każdy odbyty kurs wniósł coś nowego do mojego warsztatu pracy. Czasem była to nowa gra dydaktyczna, nowy pomysł na rozwiązanie jakiegoś problemu, a czasem zmiana spojrzenia na własne działania. Dzięki kursom z zakresu pedagogiki i psychologii mającym przeważnie charakter warsztatów nabyłam, między innymi, umiejętność kształtowania asertywnych zachowań uczniów, integrowania grupy, przeciwdziałania agresji i uzależnieniom, rozwiązywania konfliktów.
Kursy kwalifikacyjne i doskonalące pozwoliły mi modyfikować i udoskonalać mój warsztat pracy. Wybierając określony kurs kierowałam się przede wszystkim możliwością wykorzystania nabytych umiejętności na lekcjach i w kontaktach z uczniami oraz poszerzaniem umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych.
Każde podjęte zadanie, czy to udział w określonej formie kształcenia zawodowego, zakup lub wykonanie nowej pomocy naukowej, przeprowadzony sprawdzian, wycieczka, konkurs czy impreza, zawsze zmuszały mnie do refleksji, do analizowania i ewentualnego dokonywania korekty przeprowadzanych działań. Analiza wybranych sprawdzianów z języka angielskiego w poszczególnych klasach pozwoliła mi na sformułowanie wniosków naprawczych do dalszej pracy, wprowadzenie nowych metod aktywizujących na lekcjach, korektę sprawdzianów przygotowanych dla uczniów. Uwzględniałam w nich standardy egzaminacyjne oraz stopniowanie trudności zadań.
Działania dydaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze wzmacniałam uwzględniając problematykę środowiska lokalnego oraz problemy, z jakimi boryka się współczesna szkoła. Poprzez realizację zadań ogólnoszkolnych takich jak konkursy czy imprezy związane z obchodami różnych uroczystości, udało mi się włączyć w życie szkoły rodziców i innych mieszkańców wsi. Rodzice chętnie pomagali w organizacji wycieczek i dyskotek oraz uczestniczyli w przygotowanych specjalnie dla nich imprezach (np. Dzień Matki, Wigilia, Jasełka).
W czasie trwania stażu szczególnie wiele czasu poświęciłam realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Organizowane imprezy szkolne pozwoliły mi dobrze poznać oczekiwania i możliwości uczniów, kształtować umiejętność planowania i organizacji swojego warsztatu pracy, rozwijać umiejętność współpracy z uczniami, rodzicami i innymi nauczycielami. Propagowałam wśród uczniów i rodziców zachowania pro społeczne, właściwe wiekowi dzieci i ich możliwościom, rozwijałam zainteresowania językowe uczniów, jak również rozwijałam umiejętność analizowania i modyfikowania własnych działań.
Również dużo czasu w swojej pracy poświęciłam doskonaleniu umiejętności posługiwania się technologią komputerową, którą wykorzystuję we wszystkich działaniach związanych z dydaktyką nauczanego przeze mnie przedmiotu oraz w działaniach wychowawczych. Nie sprawia mi problemu przeprowadzenie zajęć w pracowni informatycznej. Internet wykorzystuję jako źródło informacji, jak również zachęcam uczniów do korzystania z Internetu, ponadto korzystam często z porad konsultantów metodycznych za pomocą poczty elektronicznej.
W czasie trwania stażu ukończyłam studia magisterskie które pozwoliły mi uzyskać pełne kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego. Również poprzez czytanie fachowej literatury czy też różne formy dokształcania pogłębiałam znajomość zagadnień z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki języka angielskiego.
Dwa lata i dziewięć miesięcy stażu to dla mnie czas wielkich zmian zarówno w życiu zawodowym, jak i w życiu osobistym. Kształtuję siebie jako nauczyciela, kształtuję również umiejętności przydatne w codziennych międzyludzkich kontaktach. Stoję dopiero na początku zawodowej drogi. Mam nadzieję, że zdobyta wiedza merytoryczna związana z całokształtem zadań dydaktyczno – wychowawczych, opiekuńczych i organizacyjnych będzie owocować w mojej pracy a każdy następny rok będzie przynajmniej częściowo tak owocny jak minione i przyniesie wiele satysfakcji.
Wyświetleń: 763


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.