Katalog

Katarzyna Wajdzik, 2013-08-12
Kraków

Awans zawodowy, Sprawozdania

Autoprezentacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej nauczyciela stażysty

- n +

Jestem nauczycielem stażystą ubiegającym się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego. Ukończyłam studia magisterskie o kierunku biologia z nauczaniem przyrody i chemii z przygotowaniem pedagogicznym na Akademii Pedagogicznej im. KEN w Krakowie w roku 2008.

Swoją pierwszą pracę zawodową jako nauczyciel przyrody rozpoczęłam w Szkole Podstawowej im. Św. W. Pallottiego w Krakowie. Dzięki stopniu instruktorskiemu podharcmistrzyni(Związek Harcerstwa Polskiego)oraz za zgodą Kuratora Oświaty w Krakowie rozpoczęłam także pracę jako wychowawca świetlicy szkolnej

W czasie trwania stażu realizowałam założone w planie rozwoju zawodowego cele umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego.

Przystępując do realizacji planu zapoznałam się z drogą awansu zawodowego nauczyciela. Na początku stażu zapoznałam się z organizacją i zasadami funkcjonowania szkoły i na podstawie tych dokumentów planowałam i organizowałam własną pracę. Uczestnictwo w zebraniach Rady Pedagogicznej, zebraniach zespołu nauczycieli uczących w klasach IV-VI, Współpraca z Dyrekcją i opiekunem pomogła mi lepiej poznać organizację i zasady funkcjonowania szkoły.

Dowiedziałam się, jakie są kompetencje poszczególnych organów regulujących życie szkoły i jakie są moje własne obowiązki i prawa. Zrozumiałam jakie zasady i mechanizmy regulują funkcjonowanie placówki.Zaznajomiłam się ze sposobem prowadzenia i przechowywania dokumentacji szkolnej (dzienniki, arkusze ocen, dokumenty świetlicowe). W czasie mojej pracy korzystałam z licznych wskazówek opiekuna stażu, wychowawców świetlicy i innych nauczycieli, które dotyczyły prawidłowego wypełniania dokumentów.

Przeanalizowałam przepisy prawa dotyczące zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole i poza nią, Poznałam przepisy PPOŻ , uczestniczyłam w 2 szkoleniach m. In.w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej z podstawowych zagadnień higieny poszerzając tym samym swoje uprawnienia do pełnienia funkcji Kierownika Placówki Wypoczynku Dzieci i Młodzieży. Wszystkie Zdobyte wiadomości i umiejętności staram się wykorzystywać w praktyce.

Dwa razy w miesiącu obserwowałam różnorodne lekcje prowadzone przez opiekuna stażu i innych nauczycieli (19 obserwacji w tym 4 zajęcia w grupie świetlicowej), na bieżąco sporządzałam notatki z obserwacji, formułowałam wnioski, dzieliłam się spostrzeżeniami z prowadzącym zajęcia.

Szczególną uwagę zwracałam przede wszystkim na:
sposób wykorzystania czasu na lekcji;
zastosowanie środków dydaktycznych;
zastosowanie form pracy z dziećmi;
język, komunikację z dziećmi;
rodzaje stosowanych metod pracy z uczniami (w tym na lekcjach podsumowujących
i utrwalających umiejętności i treści programowe);
oraz na indywidualizację procesu nauczania z uwzględnieniem uczniów słabszych i uczniów zdolniejszych;

Obserwacje wszystkich zajęć było istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy i umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z uczniem.

Prowadziłam również lekcje w obecności opiekuna stażu, psychologa szkolnego i Dyrekcji szkoły.

W czasie mojej pracy szczególną uwagę zwracałam na indywidualne podejście do ucznia starałam się motywować do rozwijania zainteresowań przyrodniczych. W tym celu przygotowywałam tak lekcje by zaciekawić wszystkich, nawet tych najsłabszych uczniów. Stosowałam różnorodne formy i metody pracy.

Korzystałam z programów graficznych i multimedialnych. Wielokrotnie dla zobrazowania funkcjonowania organizmu i powiązania procesów zachodzących w przyrodzie korzystałam z filmów edukacyjnych Alberta Barillé z serii „Było sobie życie”, „ Byli sobie wynalazcy” jak i wykorzystywałam filmy wideo, dźwięki i odgłosy natury, animacje flash, zdjęcia oraz symulacje zjawisk i procesów Internetowego Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN. Wielokrotnie przeprowadzałam doświadczenia w formie pokazu, często uczniowie indywidualnie wykonywali doświadczenia w trakcie lekcji. Zachęcałam do wykonywania podobnych doświadczeń w domu, uczniów zainteresowanych odsyłałam na ciekawe strony internetowe. Stwarzałam atmosferę życzliwości. W czasie odbywania stażu korzystałam z wykonywanych przez siebie pomocy naukowych, samodzielnie przygotowywałam sprawdziany, kartkówki oraz karty pracy ucznia wykorzystując komputer.

Systematycznie współpracowałam z nauczycielami przy organizacji imprez i uroczystości szkolnych m. in.
Organizowałam odchody szkolnych Dni Ziemi ( „Pokaz mody ekologicznej”), szkolne wystawy prac plastycznych uczestników zajęć świetlicowych, konkursy przyrodnicze i świetlicowe, organizacja wyjścia uczniów do Ogrodu Botanicznego i obchodów Dnia Dziecka.

Swoją wiedzą dzieliłam się z innymi nauczycielami, na zespole nauczycieli i wychowawców klas IV-VI /kwiecień 2009/ przedstawiłam innym nauczycielom stronę portalu Scholaris.pl, zachęcając ich do wykorzystywania multimedialnych prezentacji, animacji flash, zdjęć, prezentacji PPS i filmów umieszczonych w Internetowym Centrum Zasobów Edukacyjnych MEN.

W ciągu roku szkolnego miałam możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej o charakterze zebrań szkoleniowych i warsztatów Brałam także udział w konferencji metodycznej (1), warsztatach (2) oraz szkoleniach dla nauczycieli przyrody i wychowawców świetlicy (3). Udział w szkoleniach i kursach pomógł mi poszerzyć wiedzę i sprawił, że moje zajęcia stały się ciekawsze zarówno dla uczniów, a mnie dawały większą satysfakcję.

Aby udoskonalić i pogłębić swoją wiedzę oraz warsztat pracy niejednokrotnie korzystałam z poradników metodycznych, czasopism adresowanych do nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii oraz rodziców. Na bieżąco śledziłam propozycje zadań i scenariuszy lekcji, a także nowości wydawniczych na edukacyjnych stronach internetowych.

W czasie mojej pracy byłam w stałym kontakcie z pedagogiem i psychologiem szkolnym, starałam się poznać sytuację rodzinną swoich uczniów. Starałam się poznać środowisko uczniów i ich problemy. Przeprowadziłam wiele indywidualnych rozmów z wychowankami oraz ich rodzicami. W miarę możliwości pomagałam uczniom w rozwiązywaniu ich problemów dydaktycznych i wychowawczych. Wzbogacałam umiejętności pedagogiczne w rozwiązywaniu problemów i konfliktów w klasie, porozumiewaniu się z uczniami i ich rodzicami. Uczyłam się konstruktywnego rozwiązywania problemów oraz mediacji w konfliktach.

W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom szkoły. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe i różnorodne doświadczenia. W czasie studiów nabyłam pewne doświadczenia w pracy z młodzieżą gimnazjalną i licealną . Praca z dziećmi w szkole podstawowej jest pracą o zupełnie innym charakterze, spotkałam się z innymi problemami wychowawczymi i dydaktycznymi, nauczyciel uczący musi mieć inne podejście do nauczania i ucznia. Dlatego tez bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej dotychczasowej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków, co pozwoli mi wierzyć, że podejmowane działania są akceptowane, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.

W trakcie stażu poszerzyłam swoje umiejętności w zakresie:
organizowania pracy w grupie i egzekwowania wyników pracy grupowej;
sposobów zapoznawania uczniów z celami lekcji i formami pracy na zajęciach;
wykorzystywania kart pracy;
sposobów kontroli wiadomości i umiejętności, uzasadniania oceny i motywowania do dalszej pracy;
umiejętności czasowego zaplanowania działań podczas lekcji;
różnych możliwości dyscyplinowania klasy;
sposobów utrwalania omawianych treści w czasie lekcji;
dobierania treści i metod do możliwości uczniów;
umiejętności zaangażowania uczniów i włączenie się w proces dydaktyczny

Po zakończeni stażu chciałabym w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam również nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne. Wykorzystywać ciekawe metody i formy pracy, a o zjawiskach przyrodniczych mówić z prawdziwą pasją.

Wyświetleń: 4107


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.