Katalog

magdalena griner-pawłowska, 2013-07-15
toruń

Język polski, Scenariusze

scenariusz akademii na 3 maja

- n +

Scenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
rok szkolny 2012/13
Miejsce: sala gimnastyczna Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika w Sławkowie. Napis Konstytucja 3 Maja, flaga państwowa, kwiaty z papieru w kolorze biało-czerwonym, plakaty wykonane metodą projektu przez uczniów poszczególnych klas 0-6, pt. Jestem Polakiem - jestem patriotą.
(czas trwania ok.20 min).
CZĘŚĆ OFICJALNA

Prowadzący MGP
Proszę o powstanie.
Baczność!
Poczet sztandarowy wprowadzić!
(wprowadzenie pocztu sztandarowego)

Do hymnu! Baczność!
(odśpiewanie hymnu szkoły)

Po hymnie – spocznij!

Narrator MGP: Dzisiejsza akademia poświęcona jest kolejnej rocznicy uchwalenia Konstytucji 3-go Maja – pierwszej konstytucji uchwalonej w Europie a drugiej na świecie. Na pamiątkę tego wydarzenia 3 maja ustanowiono w Polsce świętem narodowym.
Na dzisiejszej akademii obejrzycie cztery scenki, których zdaniem jest ukazać wam polski patriotyzm na przestrzeni dwóch wieków, od uchwalenia konstytucji 3 Maja, przez okres zaborów, wojny aż po czasy współczesne. Mam nadzieję, że zrozumienie sens przedstawionych scenek, ukazujących polskość.

scenka 1: Sejm Wielki, dwaj posłowie i król
poseł1: Jakiego szlachetnego i wielkiego dał nam Bóg króla.
poseł2: Tak, cześć mu i chwała! Wiwat król, wiwat król nasz!
poseł1: Nasz król jest bardzo postępowym władcą a jego rządy to lata rozkwitu i oświecenia. W Rzeczpospolitej tworzyło wielu myślicieli i ludzi sztuki. Dzięki niemu mamy w naszej Rzeczypospolitej postępową uchwałę. Pierwszą w Europie.
poseł2: Gwarantuje ona równość stanów, wolność od magnatów, zniesienie liberum veto, konfederację i wolną elekcję.
poseł1: Dobrze, że nasz król podpisał konstytucję, popatrz tłumy warszawiaków z radości wychodzą na ulice.

(W tle piosenka Witaj majowa jutrzenko)

scenka 2: II połowa XIX wieku, szkoła polska w zaborze rosyjskim:
Uczeń 1: Dlaczego mam zostać po lekcji w kozie? Przecież nie zrobiłem nic złego.
Nauczyciel: Zrobiłeś, już nie pamiętasz jak cię spotkałem, gdy czytałeś potajemnie książkę w języku polskim.
Uczeń: Ale ...
Nauczyciel: Jakie ale! W dodatku były to utwory Adama Mickiewicza! To poezja patriotyczna! A wiesz, że to niedozwolone w szkole. Zgodnie z polityką władz zaborczych uczniowie w szkole muszą mówić w języku rosyjskim. Nie wolno używać języka polskiego! Dlatego przez cały tydzień będziesz zostawał po lekcjach w kozie i czytał utwory rosyjskich poetów w języku rosyjskim. Zrozumiałe!?
Uczeń: Dobrze, panie psorze.

(W tle fragment utworu F. Chopina)

scenka 3: II wojna światowa, dwaj uczniowie:
uczeń 1: Słyszałeś Staszek, że powstańcy szykują jakąś akcję na Niemców w najbliższych dniach?
Staszek: Tak, słyszałem. Wiesz co, chciałem ci powiedzieć, że przystąpiłem do powstańców.
Uczeń: A szkoła, dom, mama...
Staszek: Musiałem Marynia to zrobić, po prostu musiałem. Tak czuję, chcę walczyć za nasz kraj.., za naszego tatę..., za brata..., za tych wszystkich..., żeby ich śmierć nie poszła na marne. Rozumiesz mnie, rozumiesz Marynia, jakie to ważne.
Uczeń: Rozumiem, ale możesz też nie wrócić...
Staszek: Mogę..., ale walka jest ważniejsza niż przyjemności dnia codziennego. Chcę walczyć, by poświęcenie innych coś znaczyło.
Ściskają się.
(W tle muzyka Bagnet na broń K.K. Baczyńskiego wyk. )

scenka 3: II połowa XX wieku, szkoła, dwie uczennice:
Uczeń1: Chodź na ten koncert. To dobry, polski zespół.
Uczeń 2: Ale ja nie lubię polskiej muzyki. Jest taka nudna i... po polsku! To taki nieciekawy język.
Uczeń 1: No co ty, przecież to twój język mówisz nim codziennie, jak możesz go nie lubić? Jesteś Polakiem - mówisz po polsku!
Uczeń 2: Ale piosenki angielskie są o wiele ciekawsze.
Uczeń 1: A skąd to wiesz, skoro masz dwóję z angielskiego! Znalazł się, co wszystkie języki zna. Chodź na koncert, zobaczysz, że można grać dobrą muzykę i śpiewać po polsku! Posłuchaj fragmentu piosenki tego zespołu:

(W tle muzyka TLOVE - Ojczyzna)

Prowadzący MGP
Proszę o powstanie.
Baczność!

Do hymnu! Baczność!
(odśpiewanie hymnu Polski)

Baczność!
Poczet sztandarowy wyprowadzić!
(wyprowadzenie pocztu sztandarowego)


Po hymnie – spocznij!

Część nieoficjalna (czas trwania ok pół godziny)

Prowadzący MGP

Prosimy o zaprezentowanie przygotowanych pieśni patriotycznych przez przedstawicieli poszczególnych klas.

(Występy wytypowanych uczniów z poszczególnych klas począwszy od klasy O.)

Realizacja w ramach pracy klas metodą projektu zgodnie z założeniami programu wychowawczego szkoły - wybranych zagadnień priorytetowych do realizacji w roku szkolnym 2012/13 - uczeń doświadcza współzależności i współodpowiedzialności za działania grupy.)

opracowała M.G.-Pawłowska

Zadania dla poszczególnych klas w związku z akademią na 3 Maja:
1. Uczniowie w klasie wykonują kotylion biało-czerwony i mają go przymocowanego do ubrania podczas trwania akademii.
2. Wytypowani uczniowie przedstawiają wiersz (2,3 zwrotki) lub pieśń, piosenkę (1 zwrotka+refren) związaną tematycznie z dniem 3 Maja. (prezentacja na forum 5-7 min.)
3. Każda klasa wykonuje plakat (technika dowolna), pt. Jestem Polakiem - jestem patriotą. Plakat należy dostarczyć do prowadzącego przed akademią (zostanie zaprezentowany podczas akademii).

Lista pieśni lub wierszy na apel
Klasa wiersz pieśń

























Wyświetleń: 1200


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.