Katalog

Jolanta Perska
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

AIDS - choroba, której można uniknąć

- n +

Scenariusz godziny wychowawczej
AIDS - choroba, której można uniknąć

Czas: 1 godz.

Cele:
- uczeń potrafi podać sytuacje, w których można zarazić się wirusem HIV,
- uczeń potrafi podać sytuacje z życia codziennego, w których nie można zarazić się wirusem HIV,
- rozumie skutki działania wirusa HIV,
- zdaje sobie sprawę, że choroba AIDS jest nieuleczalna,
- radzi sobie w obliczu rosnącej presji rówieśników,
- wie jak odpowiedzieć NIE na niebezpieczną sytuację,
- potrafi być wrażliwym w stosunku do osób chorych na AIDS i zakażonych wirusem HIV oraz ich rodzin.

Metody: pogadanka po projekcji filmu, dyskusja, burza mózgów.

Formy pracy: grupowa, indywidualna.

Pomoce: ulotki, broszury o chorobie AIDS, plakaty o tematyce omawianej choroby, film.

Przebieg lekcji:

1. Wprowadzenie do tematu.

2. Co wiecie na temat AIDS i HIV?

Dla przypomnienia nauczyciel zapisuje na tablicy znaczenie pojęć:

AIDS- zespół nabytego upośledzenie odporności
HIV- ludzki wirus upośledzenia odporności

Uczniowie podają sytuacje, w których można zarazić się wirusem HIV:

- używając zarażonych strzykawek i igieł,
- podczas przetaczania zakażonej krwi,
- podczas stosunku płciowego z osobą zarażoną,
- podczas rozwoju płodowego lub karmienia mlekiem matki dziecko może się zarazić.


3. Wychowawca podaje dwa problemy do rozważenia.

I Czy inni są w stanie zmusić cię, byś robił coś, czego nie chcesz zrobić?

II Czy ktoś was kiedyś zmuszał do tego, byście wbrew swojej woli zrobili coś, co według was jest czymś złym?

Metodą burzy mózgów uczniowie potwierdzają lub zaprzeczają i jednocześnie przekonują pozostałych do swojej odpowiedzi.

4. Wychowawca zapoznaje uczniów z zasadami podejmowania decyzji:
I POMYŚL
II OSĄDŹ
III DZIAŁAJ

Uczniowie opowiadają o presji rówieśników w szkole, w domu, na boisku sportowym.
Presja rówieśników często sprawia, że uczniowie znajdują się w niebezpieczeństwie. Czasami grozi im zarażenie wirusem HIV (np. wykorzystując zakażoną igłę).

Nauczyciel podsumowuje stwierdzeniem:

Odpowiedź NIE jest zawsze trudna, ale zawsze możliwa.

5. Wychowawca sam czyta sytuację I oraz II i prosi uczniów o podjęcie dyskusji, albo dzieli klasę na 4-5 osobowe grupy, rozdaje druki z opisem sytuacji. Po opracowaniu, liderzy grup czytają listę propozycji i uzasadnienie.

Sytuacja I.
Wracasz ze szkoły później niż zwykle. Jest z tobą najlepszy kolega. Graliście w piłkę. po drodze spotkacie dwóch starszych chłopców. Jeden z nich odciągnął cię na bok i pokazuje ci strzykawkę, abyś spróbował narkotyku, który według niego sprawi, że będziesz czuł się fantastycznie.
Nie chcesz mieć żadnego kontaktu z narkotykami, czujesz jakby była wywierana na ciebie presja. Jak postąpisz? Co powiesz?

W jaki sposób można zareagować na propozycję zażycia narkotyków?
1.
2.
3.
.
.
.
Uzasadnienie...........................................................................................................

Sytuacja II.
Chciałeś pojechać z kolegami rowerem na mecz piłki nożnej. W drodze na mecz jeden ze starszych kolegów proponuje ci byś opuścił mecz i poszedł z nim do jego domu. W domu nikogo nie ma. Odłańczacie się od grupy i jedziecie do jego domu.
W czasie oglądania telewizji kolega zaczyna czymś napełniać strzykawkę. Mówi, że maleńki zastrzyk może cię zrelaksować. Czujesz się bardzo niezręcznie. Cała ta sytuacja nie wzbudza w tobie zaufania. W jaki sposób powiesz NIE? Co zrobisz?

W jaki sposób można zareagować na poczynania kolegi?
1.
2.
3.
.
.
.
Uzasadnienie:..................................................................................................................

6.Wychowawca czyta przykładowy list od kogoś, kto jest chory na AIDS.

Kiedy byłem młody, moi koledzy ciągle zachęcali mnie do tego, bym uciekł z domu mojej matki. Uważali (czasami i ja tak uważałem), że dom jest jak więzienie. Najlepszą ucieczką okazały się narkotyki. Koledzy zawsze mieli do nich dojście, pokazali mi, jak się to robi, pożyczali mi swoje igły. Od 6 miesięcy jestem poważnie chory i właśnie zostałem przyjęty do szpitala. Mówią, że mam AIDS. Zupełnie nie wiem, jak mogło do tego dojść. Czasami wydaje mi się, że nie mam wpływu na swoje życie i że o zbyt wielu sprawach pozwoliłem decydować swoim kolegom.

Wychowawca pyta czego może nas nauczyć ten przypadek. Odbywa się dyskusja na zadane pytanie. Na koniec nauczyciel stwierdza, iż w niebezpiecznych sytuacjach, w obliczu rosnącej presji rówieśników musimy być stanowczy i zdecydowanie odpowiadać NIE.

Podsumowanie lekcji:

Problem zakażenia wirusem HIV jest bardzo poważny, ponieważ jest przyczyną śmiertelnej choroby, na którą nie wynaleziono jeszcze ani lekarstwa, ani szczepionki. Dbając o nasze zdrowie i życie musimy zapobiegać zakażeniu wirusem
HIV w każdy możliwy sposób.
Wykonując podstawowe prace w codziennym życiu, rozmawiając z osobą zarażoną wirusem HIV, przebywając z nią w tej samej szkole, klasie czy ławce nie możemy się od niej zarazić.
Musimy być jednak wrażliwymi ludźmi w stosunku do osób chorych na AIDS oraz ich rodzin.

Opracowanie: mgr Jolanta Perska
nauczycielka biologii
w Gimnazjum nr 1 w Wolsztynie

Wyświetleń: 3712


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.