Katalog

Beata Dyl, 2013-06-28
lublin

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

"Jakie historie kryje stary Lublin?" - konspekt z aktywności językowej i plastycznej

- n +

Konspekt zajęć z aktywności językowej i plastycznej.

Grupa: 5- latki
Miejsce zajęć: sala przedszkolna


Temat: Jakie historie kryje stary Lublin?

Cele z Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego:
Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności,
które są ważne w edukacji szkolnej.

Cele ogólne:

Poznawczy: Zapoznanie z legendą „O pochodzeniu nazwy Lublina”.
Kształcący: Kształtowanie umiejętności posługiwania się mapą.
Kształtowanie postawy szacunku i dbałości o skarby kultury.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.
Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowo – wzrokowej
Kształtowanie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi.
Wychowawczy: Przestrzeganie zasad ustalonych z grupą w sytuacji zadaniowej.
Dbanie o ład i porządek na miejscu pracy.
Metody: słowne
oglądowe
działań praktycznych
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Pomoce dydaktyczne: mapa Polski, albumy o Lublinie, legenda „O pochodzeniu nazwy Lublina”, puzzle przedstawiające ważne obiekty znajdujące się w Lublinie, kontury zamku, kolorowy papier, flamastry


Przebieg zajęcia:

1. „Witam Was”- zabawa integracyjna w kole.
2. „Gdzie leży moje miasto -?” – zabawa z mapą.
Odnalezienie miasta Lublina na mapie Polski, zaznaczanie go na mapkach konturowych poprzez naklejenie herbu Lublina.
3. „Czarodziejska przejażdżka po Lublinie”- składanie puzzli przedstawiających różne zabytki Lublina. Nazywanie poszczególnych miejsc, budowli miasta Lublina. Wyjaśnienie pojęcia „zabytek”.
4. „Rymowanki na wesoło”- układanie rymów do wyrazów: miasto, ulica, koziołek, brama, zamek.
5. „Czym pojedziemy na wycieczkę”- rysowanie leniwej ósemki jako trasy podróży. Ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: „szu”, „tu”, „brum”, „tur”, „wrr”
6. Wysłuchanie legendy „O pochodzeniu nazwy Lublina”.
Piękne było słońce, może majowe albo lipcowe. Okolice naszego grodu, który jeszcze nie miał nazwy, tonęły w zieleni. Czysta i bystra Bystrzyca wartko szemrała wśród wzgórz. - Hej, rybacy, co to za gród? - zapytał książę, który wraz ze swą drużyną zatrzymał konie nad rzeką. Zeskoczył z siodła, rzucił giermkowi lejce i podszedł do ludzi stojących przy łodziach. Tamci zamarli ze zdziwienia, bo niezbyt często możni panowie zatrzymywali swe konie nad Bystrzycą. " Nie wiemy panie - powiedział najodważniejszy. " A, to i wy też w podróży? " zainteresował się książę. " Nie, panie, mieszkamy w grodzie, ale on nie ma nazwy - wyjaśnili rybacy, podziwiając bogaty strój gości i bogate końskie uprzęże.
Na to książę postanowił, że owo miejsce nad Bystrzycą będzie się nazywało tak, jak ryba wyłowiona z rzeki. Kazał zarzucić sieci. Rycerze stali na brzegu i patrzyli. Gdy wyciągnięto niewód, były w nim dwie ryby - szczupak i lin. I rzekł książę, ucinając spór, który natychmiast wybuchł na brzegu: szczupak jest wilkiem rzecznym, nie chcę, aby mieszkańcy tej osady tacy byli, lin zaś to ryba łagodna, więc wybierając z dwojga... zaraz, zaraz szczupak lub lin... niech ten wasz gród lub-linem się zwie. I zadowolony książę wyjechał z Lublina.
7. Rozmowa kierowana na temat wysłuchanej Legendy.
- O czym mówiła nam Legenda?
- Kto nadał nazwę miasta Lublina?
- Od czego pochodzi nazwa miasta
8.Oglądanie albumów o Lublinie.
9. Wycinanie konturów zamku i ozdabianie go kolorowym papierem.
10. Wystawa prac dzieci-zakończenie zajęć.


Konspekt opracowała: Beata Dyl
Wyświetleń: 1101


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.