Katalog

Beata Dyl, 2013-06-28
lublin

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

"Ile jest kotów"-opowieść matematyczna.

- n +

Konspekt zajęć rozwijający aktywność matematyczną
w grupie dzieci 3-4-letnich

Nauczyciel prowadzący: Beata Dyl
Temat: „Ile jest kotów”- opowieść matematyczna inspiracją do pracy plastycznej.

Cel z Podstawy programowej:
-Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

Cele:
Poznawczy:
-Wprowadzenie liczenia w zakresie 5.
Kształcący:
-Kształtowanie orientacji przestrzennej
-Utrwalenie znajomości określeń dotyczących położenie w przestrzeni: „na”, „pod”, „za”, „obok”, „w”.
-Usprawnianie narządów mowy.
-Doskonalenie sprawności manualnych.
Wychowawczy:
-Stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i akceptacji.
-Kształtowanie postawy empatycznej wobec zwierząt.

Metody :
Podające: opowiadanie, objaśnienie
Poszukujące: rozmowa kierowana,
Praktyczne: zadań stawianych dziecku, ćwiczeń,
Ekspresyjne: uprzystępnianie sztuki,

Formy pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa.

Środki dydaktyczne: karton z ilustracją przedstawiającą pokój dziecięcy, 5 sylwet kotów,6 obręczy,6 kartoników z narysowanymi 4 miseczkami, 6 kartoników z narysowanymi 5 miseczkami, krzesła, CD „Czterolatek w przedszkolu”, odtwarzacz CD, kartki, glina, podkładki, małe nakrętki, kredki, flamastry, patyczki, widelce plastikowe.

Miejsce zajęć: sala przedszkolna.




Przebieg zajęć:
1. „Iskierka”- zabawa integracyjna.
2. „Zosia i jej kotki”- słuchanie opowiadania nauczycielki, przyglądanie się ilustracji, określanie przez dziecko gdzie ukryły się koty. Przeliczanie kotów w zakresie 5.

W domu Zosi pojawiły się małe kotki. Zosia bardzo dużo poświęcała im czasu. Bawiła się z nimi, rozmawiała i pozwalała kłaść się im na swoich kolanach. Kotki miały dużo zaufania do Zosi i bardzo ją kochały. Kiedy były zmęczone lubiły się wylegiwać na wygodnym posłaniu. A kiedy były głodne podbiegały do niej głaszcząc ją po nodze. Wtedy Zosia zaraz przygotowywała im ulubione jedzenie mleko do picia. Były to bardzo wesołe kociaki-ciągle biegały, podskakiwały, wdrapywały się wysoko, czasem zeskakiwały. Któregoś dnia niechcący podczas zabawy strąciły ogonkiem miseczki i potłukły. Wiedziały, że napsociły i szybko się pochowały. Martwiła się Zosia , że się zagubiły.
Popatrzcie i powiedzcie, gdzie schowały się kotki.

Jeden jest pod łóżkiem, drugi schował się w wózku, trzeci jest za klockami, czwarty leży na półce. Ile jest kotów? Gdzie schował się ostatni kotek? Kto go widzi rączka w górę.


3. „Układamy kodeks przyjaciela zwierząt”- rozmowa kierowana na temat należytej opieki i zaspakajania potrzeb zwierząt.
-Czy ktoś z Was ma jakieś zwierzątko?
-W jaki sposób można się opiekować zwierzętami?
-Czego nie wolno robić zwierzętom i dlaczego?

4. „Głodne kotki’- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń logopedycznych.

Na dywanie są rozłożone obręcze ,a w nich kartki z narysowanymi miseczkami 4 lub 5. Na przerwie w muzyce i hasło :kici, kici, kici! dzieci kotki siadają dookoła obręczy (tyle kotków ile jest miseczek).Przeliczają: Ile jest miseczek a ile jest dzieci? Czego jest więcej dzieci czy miseczek, a może jest tyle samo? Kotki idą na spacer? Kotki poruszają się po sali, na przerwie zmiana miseczek w obręczach na 5. Przeliczają i porównują . Ile jest miseczek. Czy tyle samo jest dzieci co miseczek?

Kotki piją mleko-dzieci naśladują: wysuwają i cofają język;
Mleko było pyszne- dzieci oblizują się, szeroko otwierając buzię, podnoszą język do nosa i opuszczają go na brodę;
Zostały jeszcze kropelki na wąsikach-dzieci wysuwają język na policzki;
Mleko było smaczne-dzieci mlaskają językiem.

Te zabawę kończymy , żeby przygotować się do następnej.
Ale najpierw musimy odłożyć obręcze i ilustracje na stolik. Do kolejnej zabawy potrzebne będą nam krzesełka.

5. „Kotki na płocie”- zabawa matematyczna. Utrwalenie znajomości określeń dotyczących położenie w przestrzeni: „na”, „pod”, „za”, „obok”.
To jest mój płotek. Na którym będę kładła mojego kotka i chciałaby abyście mi pomogli powiedzieć ,gdzie znajduje się kotek.

A teraz ja Wam będę mówiła ,gdzie Wasz kotek powinien być.

6. „Miseczka dla kota”- lepienie z gliny miseczki dla kota.

Pamiętacie jak kotki stłukły niechcący podczas zabawy miseczki. Spróbujmy dla nich ulepić z gliny takie miseczki.

-ugniatamy glinę w dłoniach;
-formujemy z gliny kulkę;
-mocno rozpłaszczamy kulkę
-nakładamy na małą nakrętkę
-pozostałą część gliny, która nam wystaje odrywamy
-w dowolny sposób ozdabiamy miseczkę :wykałaczką, flamastrem, plastikowym widelcem.

7. Wystawa miseczek - zakończenie zajęć.
Wyświetleń: 1093


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.