Katalog Beata Dyl, 2013-06-28 lublin Zajęcia przedszkolne, Konspekty "Ile jest kotów"-opowieść matematyczna.Konspekt zajęć rozwijający aktywność matematyczną w grupie dzieci 3-4-letnich Nauczyciel prowadzący: Beata Dyl Temat: „Ile jest kotów”- opowieść matematyczna inspiracją do pracy plastycznej. Cel z Podstawy programowej: -Zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej. Cele: Poznawczy: -Wprowadzenie liczenia w zakresie 5. Kształcący: -Kształtowanie orientacji przestrzennej -Utrwalenie znajomości określeń dotyczących położenie w przestrzeni: „na”, „pod”, „za”, „obok”, „w”. -Usprawnianie narządów mowy. -Doskonalenie sprawności manualnych. Wychowawczy: -Stworzenie atmosfery wzajemnej życzliwości i akceptacji. -Kształtowanie postawy empatycznej wobec zwierząt. Metody : Podające: opowiadanie, objaśnienie Poszukujące: rozmowa kierowana, Praktyczne: zadań stawianych dziecku, ćwiczeń, Ekspresyjne: uprzystępnianie sztuki, Formy pracy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: karton z ilustracją przedstawiającą pokój dziecięcy, 5 sylwet kotów,6 obręczy,6 kartoników z narysowanymi 4 miseczkami, 6 kartoników z narysowanymi 5 miseczkami, krzesła, CD „Czterolatek w przedszkolu”, odtwarzacz CD, kartki, glina, podkładki, małe nakrętki, kredki, flamastry, patyczki, widelce plastikowe. Miejsce zajęć: sala przedszkolna. Przebieg zajęć: 1. „Iskierka”- zabawa integracyjna. 2. „Zosia i jej kotki”- słuchanie opowiadania nauczycielki, przyglądanie się ilustracji, określanie przez dziecko gdzie ukryły się koty. Przeliczanie kotów w zakresie 5. W domu Zosi pojawiły się małe kotki. Zosia bardzo dużo poświęcała im czasu. Bawiła się z nimi, rozmawiała i pozwalała kłaść się im na swoich kolanach. Kotki miały dużo zaufania do Zosi i bardzo ją kochały. Kiedy były zmęczone lubiły się wylegiwać na wygodnym posłaniu. A kiedy były głodne podbiegały do niej głaszcząc ją po nodze. Wtedy Zosia zaraz przygotowywała im ulubione jedzenie mleko do picia. Były to bardzo wesołe kociaki-ciągle biegały, podskakiwały, wdrapywały się wysoko, czasem zeskakiwały. Któregoś dnia niechcący podczas zabawy strąciły ogonkiem miseczki i potłukły. Wiedziały, że napsociły i szybko się pochowały. Martwiła się Zosia , że się zagubiły. Popatrzcie i powiedzcie, gdzie schowały się kotki. Jeden jest pod łóżkiem, drugi schował się w wózku, trzeci jest za klockami, czwarty leży na półce. Ile jest kotów? Gdzie schował się ostatni kotek? Kto go widzi rączka w górę. 3. „Układamy kodeks przyjaciela zwierząt”- rozmowa kierowana na temat należytej opieki i zaspakajania potrzeb zwierząt. -Czy ktoś z Was ma jakieś zwierzątko? -W jaki sposób można się opiekować zwierzętami? -Czego nie wolno robić zwierzętom i dlaczego? 4. „Głodne kotki’- zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń logopedycznych. Na dywanie są rozłożone obręcze ,a w nich kartki z narysowanymi miseczkami 4 lub 5. Na przerwie w muzyce i hasło :kici, kici, kici! dzieci kotki siadają dookoła obręczy (tyle kotków ile jest miseczek).Przeliczają: Ile jest miseczek a ile jest dzieci? Czego jest więcej dzieci czy miseczek, a może jest tyle samo? Kotki idą na spacer? Kotki poruszają się po sali, na przerwie zmiana miseczek w obręczach na 5. Przeliczają i porównują . Ile jest miseczek. Czy tyle samo jest dzieci co miseczek? Kotki piją mleko-dzieci naśladują: wysuwają i cofają język; Mleko było pyszne- dzieci oblizują się, szeroko otwierając buzię, podnoszą język do nosa i opuszczają go na brodę; Zostały jeszcze kropelki na wąsikach-dzieci wysuwają język na policzki; Mleko było smaczne-dzieci mlaskają językiem. Te zabawę kończymy , żeby przygotować się do następnej. Ale najpierw musimy odłożyć obręcze i ilustracje na stolik. Do kolejnej zabawy potrzebne będą nam krzesełka. 5. „Kotki na płocie”- zabawa matematyczna. Utrwalenie znajomości określeń dotyczących położenie w przestrzeni: „na”, „pod”, „za”, „obok”. To jest mój płotek. Na którym będę kładła mojego kotka i chciałaby abyście mi pomogli powiedzieć ,gdzie znajduje się kotek. A teraz ja Wam będę mówiła ,gdzie Wasz kotek powinien być. 6. „Miseczka dla kota”- lepienie z gliny miseczki dla kota. Pamiętacie jak kotki stłukły niechcący podczas zabawy miseczki. Spróbujmy dla nich ulepić z gliny takie miseczki. -ugniatamy glinę w dłoniach; -formujemy z gliny kulkę; -mocno rozpłaszczamy kulkę -nakładamy na małą nakrętkę -pozostałą część gliny, która nam wystaje odrywamy -w dowolny sposób ozdabiamy miseczkę :wykałaczką, flamastrem, plastikowym widelcem. 7. Wystawa miseczek - zakończenie zajęć. Wyświetleń: 1093
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |