Katalog Joanna Wtulich, 2013-06-21 Stupsk Edukacja dla bezpieczeństwa, Scenariusze Łańcuch przeżycia - Scenariusz zajęć edukacji dla bezpieczeństwaScenariusz zajęć edukacji dla bezpieczeństwa TEMAT: Łańcuch przeżycia Cele: - uświadomienie uczniom znaczenia czasu w ratowaniu osób poszkodowanych,; - zapoznanie z polskim systemem ratowniczym; - kształtowanie postaw gotowości niesienia pomocy potrzebującym. Uczeń: - wymienia ogniwa łańcucha przeżycia i omawia działanie poszczególnych ogniw; - wyjaśnia, jak działa w Polsce system ratowniczy; - wymienia numery alarmowe i przedstawia właściwy sposób wzywania pomocy; - omawia zasady postępowania aseptycznego i bezpiecznego dla ratownika. Metody: - wykład uczestniczący; - pytania i odpowiedzi; - burza mózgów. Środki dydaktyczne: - foliogramy Formy pracy: - praca zbiorowa Przebieg zajęć: 1. Wykład uczestniczący – wprowadzamy pojęcie łańcucha przeżycia i omawiamy działanie systemu ratownictwa w Polsce. Bodźcem do uruchomienia łańcucha przeżycia może być nagłe schorzenie wewnętrzne, np. zawał mięśnia sercowego, udar mózgu, zakrztuszenie, napad astmy oskrzelowej albo uraz zewnętrzny: poparzenie, uraz termiczny, mechaniczny, utonięcie. Proces umierania jest rozciągnięty w czasie. Rozpoczyna się od ustania pracy serca, a kończy w momencie śmierci mózgowej. Do ciężkiego uszkodzenia mózgu dochodzi po ok. 4 minutach od zatrzymania krążenia śródmózgowego. Prawidłowo udzielona pomoc w pierwszych minutach po urazie stwarza szansę przeżycia i minimalizuje ryzyko uszkodzenia tkanki mózgowej. 2. Prezentacja foliogramów przedstawiających kolejne elementy łańcucha przeżycia. Zapisanie w zeszycie: 1. Wczesne rozpoznanie sytuacji i wezwanie służb ratunkowych. 2. Natychmiastowe rozpoczęcie resuscytacji krążeniowo-oddechowej. 3. Wczesne wykonanie defibrylacji. 4. Opieka poresuscytacyjna. 3. Prezentacja foliogramów z numerami telefonów alarmowych. 999 – pogotowie ratunkowe 998 – straż pożarna 997 – policja 112 – Centrum Powiadamiania Ratunkowego 4. Ustalenie w czasie burzy mózgów najważniejszych elementów komunikatu telefonicznego o nagłym zdarzeniu z udziałem osób poszkodowanych. Zapisanie w zeszycie ustaleń. Kim jesteś? – dane personalne, numer, spod którego dzwonisz Co się stało? – rodzaj wypadku (np. zderzenie samochodów) Gdzie? – miejsce wypadku (adres) Ilu jest poszkodowanych? Jaki jest ich stan? Co zrobiłeś? – informacja o udzielonej pomocy przedmedycznej 5. Ustalenie, jakie zagrożenia dla ratownika mogą się pojawić w trakcie udzielania pomocy. Zapisanie środków ochrony indywidualnej, które mogą się przydać ratownikowi. • maska twarzowa, • rękawiczki jednorazowe, • okulary ochronne, • kamizelka odblaskowa, • trójkąt ostrzegawczy • 6. Podsumowanie zajęć, powtórzenie elementów łańcucha przeżycia. 7. Praca domowa: • Zadania 1 str. 66; 3 str. 67, 6 i 8 str. 68. • Plakat z numerami alarmowymi Opracowała: Joanna Wtulich Wyświetleń: 3334
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |