Katalog

Justin Mrozek, 2013-06-18
Chorkówka

Maria Jabłecka
Chemia, Prezentacje

WebQest Chemia na talerzu

- n +


CHEMIA NA TALERZU

WebQuest dla klasy trzeciej gimnazjum
dotyczący związków chemicznych w składnikach pokarmowych











Wprowadzenie | Zadanie | Proces | Ewaluacja | Konkluzja | Źródła, zasoby


Wprowadzenie





Hamburgery, słodycze, chipsy, owoce czy mleko? Czy zastanawialiście się jaka jest zależność pomiędzy składnikami produktów żywnościowych a składem chemicznym organizmów żywych? Gdzie szukać białek, tłuszczy, cukrów, a gdzie witamin? Co powinniśmy jeść, a czego unikać by zdrowo żyć? Jaki jest właściwy jadłospis nastolatka?
Ten WebQuest pozwoli Wam odpowiedzieć na wiele pytań.

Zadanie
Waszym zadaniem będzie przygotowanie wystąpienia na forum klasy dotyczącego związków chemicznych zawartych w składnikach pokarmowych. W wystąpieniu możecie wykorzystać rzutnik, prezentację multimedialną, plakaty, ilustracje, pokaz doświadczeń itp.
Będziecie pracować w pięciu grupach. Cztery grupy zajmą się budową, rolą i właściwościami podstawowych składników pożywienia, grupa piąta spróbuje ustalić prawidłowe jadłospisy w zależności od wieku i rodzaju wykonywanej pracy.
Przygotowaną prezentację przedstawicie na zajęciach. Do Waszej dyspozycji będzie komputer, rzutnik oraz takie odczynniki i sprzęt laboratoryjny, jakie dostępne są w szkolnej pracowni chemicznej. Pozostałe należy przygotować we własnym zakresie.
Uwaga! Należy przestrzegać regulaminu pracowni. Wykonywane doświadczenia muszą być bezpieczne! Doświadczenia należy uzgodnić wcześniej z nauczycielem.

Proces
1. Podzielcie się na pięć grup.
2. Dokonajcie podziału zadań w poszczególnych grupach tak, aby każdy członek grupy był za coś odpowiedzialny.
3. Wybierzcie lidera grupy, który będzie nadzorował pracę w grupie i konsultował się z nauczycielem podczas wykonywania zadania.
4. Znajdźcie odpowiedzi na przygotowane dla Was pytania. Możecie korzystać z zamieszczonych niżej źródeł, podręcznika, Internetu itp.
5. Jeżeli traficie na inną ciekawą informację możecie ją dołączyć do Waszej pracy.
6. Zastanówcie się nad formą przedstawienia wyników wyszukiwania.
7. W razie problemów lider grupy konsultuje się z nauczycielem.
8. W wyznaczonym terminie każda z grup prezentuje projekt na forum klasy.


Zadania dla grup:
Grupa I. TŁUSZCZE
• Co to są tłuszcze?
• Jaki jest skład pierwiastkowy tłuszczy?
• Jaki jest podział tłuszczy ze względu na stan skupienia i pochodzenie?
• Jaki jest wzór ogólny tłuszczy?
• W czym rozpuszczają się tłuszcze?
• Na czym polega i do czego służy próba akroleinowa?
• Jak odróżnisz tłuszcz od substancji tłustej?
• Po co i jak utwardza się tłuszcze?
• Masło czy margaryna?
• Czy można tłuszcz przerobić na mydło?
• Na czym polega metaboliczna przemiana tłuszczów w organizmie człowieka i czego dostarcza?

Grupa II. CUKRY
• Co to są cukry ?
• Jaki jest skład pierwiastkowy cukrów?
• Jak dzielimy cukry?
• Jakie właściwości ma przedstawiciel monosacharydów – glukoza?
• Jakie właściwości ma przedstawiciel disacharydów – sacharoza?
• Jakie właściwości mają przedstawiciele polisacharydów – skrobia, celuloza?
• Jak powstaje miód?
• Jakie zastosowanie mają cukry?
• Jak doświadczalnie wykryć obecność glukozy?
• Jak doświadczalnie wykryć obecność skrobi?
• Jaką rolę odgrywają cukry w organizmie?

Grupa III. BIAŁKA
• Co to są białka?
• Jaki jest skład pierwiastkowy?
• Jak dzielimy białka?
• Jakie czynniki powodują koagulację odwracalną białek?
• Jakie czynniki powodują denaturację białek?
• Jakie są reakcje charakterystyczne dla białek?
• Dlaczego organizmowi ludzkiemu należy dostarczać białko w gotowej postaci?
• Czy spożywanie alkoholu w dużej ilości jest szkodliwe?
• Jaką rolę odgrywają białka w organizmie człowieka?

Grupa IV. WITAMINY I SOLE MINERALNE
• Jaką rolę odgrywają witaminy w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu?
• Jak dzielimy witaminy?
• Jak dostarczyć witaminy organizmowi?
• Czy nadmiar witamin może zaszkodzić?
• Jakie mogą być skutki niedoboru witamin?
• Dlaczego należy dodawać oliwę do surówki?
• Jakie składniki mineralne są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu?

Grupa V. CHEMIA W RONDLU
• Ile energii potrzebujesz? – normy zapotrzebowania na energię dla nastolatków.
• Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia i do czego ją wykorzystujemy?
• Jak należy komponować posiłki aby dostarczyć wszystkie potrzebne składniki odżywcze?
• Planowanie wyżywiania dla rodziny – układamy jadłospis np. dla człowieka wykonującego ciężką pracę fizyczną, dorastającego nastolatka, sportowca czy kobiety w ciąży.
• Co to jest wskaźnik BMI, jak należy go obliczyć?

Ewaluacja
Oceniana będzie praca całej grupy. Osoby, które będą wyróżniać się wkładem pracy mogą mieć podwyższoną ocenę. Dla tych, którzy niewiele robią, obserwacje w czasie zajęć będą podstawą do obniżenia oceny.

Poniżej przedstawiono kryteria oceny pracy grupy:
Wymagania Podstawowe
1 punkt Rozszerzające
2 punkty Dopełniające
3 punkty Wykraczające
4 punkty

Zbieranie informacji
Temat zrealizowany pobieżnie Temat zrealizowany, nieliczne błędy Temat zrealizowany w pełni Temat zrealizowany w pełni, bezbłędnie, umieszczono dodatkowe zadania

Selekcja i przetwarzanie informacji

Informacja nie przetworzona Słaba selekcja, informacje częściowo przetworzone Właściwa selekcja, informacje prawidłowo przetworzone Bardzo dobra selekcja, informacje właściwie przetworzone

Opracowanie tematu

Niewłaściwe odpowiedzi na pytania Niekompletne odpowiedzi na pytania Prawidłowe odpowiedzi na pytania Wyczerpujące odpowiedzi na pytania

Prezentacja projektu

Prezentacja krótka, niestaranna Prezentacja poprawna, ale monotonna Prezentacja bardzo dobra, urozmaicona forma Świetna prezentacja, wykorzystanie różnorodnych form przedstawienia wyników


Współpraca w grupie
Brak współpracy Większość pracy indywidualnej Dobra współpraca w grupie Doskonała współpraca w grupie
Punktacja i oceny:
Liczba punktów ocena
20 celujący
18-19 bardzo dobry
14-17 dobry
9-13 dostateczny
5-8 dopuszczający
0-5 niedostateczny

Konkluzja
Za Wami poszukiwanie odpowiedzi na wiele pytań. Dzięki powyższemu zadaniu mieliście okazję dowiedzieć się, że warunkiem prawidłowego żywienia jest dostarczanie energii i składników pokarmowych w ilościach zgodnych z aktualnym zapotrzebowaniem. Wiecie też, gdzie należy ich szukać i jak ułożyć prawidłowy jadłospis.
Mam nadzieję, że po wykonaniu zadania niewielu z Was zapyta: Po co mam się uczyć chemii?


Źródła, zasoby
Do wykonania zadania potrzebne będą informacje zawarte na stronach internetowych i w podręczniku do chemii. Przy rozwiązywaniu zadania możecie wykorzystać podane niżej odnośniki. Pamiętajcie, aby podać skąd czerpaliście informacje.
Wiem: encyklopedia
Zdrowe żywienie, informacje o składnikach pożywienia
Białka, cukry, tłuszcze - wstęp
Tłuszcze dobre i złe
Białka i ich właściwości
Właściwości cukrów
Funkcje cukrów
Witaminy
Prawie wszystko o witaminach
Sole mineralne
Źródła soli mineralnych i ich rola
Prawidłowe nawyki żywieniowe
Tabela kalorii
Jak jeść zdrowo
Książka „Chemia Nowej Ery cz. 3”










Wyświetleń: 1132


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.