Katalog Katarzyna Jaworska, 2013-06-03 Tomaszów Mazowiecki Lekcja wychowawcza, Scenariusze SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ - BĄDŹMY WRAŻLIWIOpracowała: Katarzyna Jaworska, nauczyciel języka polskiego. SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ - BĄDŹMY WRAŻLIWI Czas: 1 x 45 minut Cele: •kształtowanie wrażliwości, •przełamywanie barier emocjonalnych pomiędzy ludźmi, •dostrzeganie potrzeb innych, •ukazywanie nowych sposobów zachowania się i wyrażania swoich uczuć. Środki dydaktyczne: kartony, biały obrus, magnesy. Metody pracy: dyskusja, burza mózgów, metoda dramy. Przebieg lekcji: 1.Ćwiczenie I: Zajęcia zaczynamy od prostego ćwiczenia. Wpuszczamy uczniów do klasy, kładąc uprzednio w jej progu biały obrus. Zgodnie z naszym oczekiwaniem, zdecydowana większość uczniów ominie przeszkodę. Zadajemy pytanie: dlaczego tak uczynili? Uczniowie odpowiedzą zapewne, że dlatego: - ponieważ jest czysty, - biały, - szkoda byłoby go pobrudzić, - na nim się je, - kojarzy się z życiem rodzinnym, itd. Wówczas nauczyciel zadaje pytanie: z czym kojarzy się kolor biały? ( Szukaj bliskich, jak i dalekich skojarzeń). Wyniki ćwiczenia zostają wyeksponowane na tablicy, uporządkowane według zasady: „skojarzenia dosłowne” i „skojarzenia symboliczne” - ze śniegiem, - czystością, - suknią ślubną, - niewinnością, - obrusem, - dobrocią, - świętami Bożego Narodzenia Podsumowanie ćwiczenia: Zastanów się, które ze skojarzeń są dla ciebie ważniejsze? Te dosłowne czy te symboliczne? O czym to świadczy? Wnioski: Symbolika ma ważne znaczenie w życiu człowieka. Zdolność symbolicznego myślenia dana jest tylko człowiekowi, czyni go bogatszym wewnętrznie i bardziej wrażliwym. Wiele ważnych w naszym życiu symboli wiąże się ze świętami Bożego Narodzenia. To bardzo ważne święta w polskiej tradycji, kojarzące się właśnie z bielą. 3.Ćwiczenie II: Nauczyciel proponuje zabawę w nieskończone zdania. Uczniowie mają dopisać na przygotowanych kartkach papieru, z czym kojarzą im się święta. Wyniki ich pracy eksponowane są na tablicy. Przykładowy przebieg ćwiczenia: ŚWIĘTA TO CZAS ……………… miłości ŚWIĘTA TO CZAS ……………… wybaczania ŚWIĘTA TO CZAS ……………… spotkań rodzinnych ŚWIĘTA TO CZAS ……………… życzeń ŚWIĘTA TO CZAS ……………… prezentów itd. Podsumowanie ćwiczenia: Na zakończenie prowadzący prosi, by na przykładzie własnych wyborów uczniowie ocenili, jakie wartości mają dla nich ważniejsze znaczenie: duchowe czy materialne? (dyskusja) 4.Ćwiczenie III: Uczniowie pracują w trzech grupach. Nauczyciel, wprowadzając w ćwiczenie, zauważa, że obok świąt Bożego Narodzenia utrwaliło się w naszej kulturze wiele innych, także świeckich, tradycji. Uczniowie mają za zadanie opracować w grupach dowolną scenkę, bez użycia słów, jedynie za pomocą gestów, mimiki, ruchu scenicznego. Po pięciu minutach grupy prezentują swoje pomysły. Ćwiczenie może mieć różny przebieg, a uczniowie mogą przygotować różne scenki,w zależności od pomysłowości i zaangażowania, na przykład scenę pogrzebu, dekorowania medalem, łamania opłatkiem … W trakcie prezentacji liderzy grup odpowiadają na postawione przez nauczyciela pytania: Jaka jest twoja rola? (np. Jestem żałobnikiem, dekorują mnie medalem , jestem uczestnikiem rodzinnego spotkania przy stole wigilijnym, itd.) Skąd wiesz, że tak trzeba? (np. Płaczę, bo czuję żal, łamię się opłatkiem, bo taka jest tradycja, itd ) Co czujesz? (np. Jestem smutny, cieszę się ze spotkania z bliskimi, jestem dumny, itd.) Na zakończenie wszyscy uczniowie brawami oceniają, czyja scenka była najbardziej czytelna? 5.Ćwiczenie IV: Nauczyciel rozdaje po dwie karteczki każdemu uczestnikowi i prosi, by wypisać na nich, zgodnie z własnym wyobrażeniem, dwie cechy jakie powinien posiadać absolwent naszej szkoły. Następnie, wspólnie z klasą, porządkuje odpowiedzi tematycznie np. zaradność, przedsiębiorczość, kreatywność, wiedza, wrażliwość, sumienność, komunikatywność, cierpliwość, umiejętność działania w grupie, itd. Ćwiczenie kończy się pytaniem: A jaką cechę kształciliśmy na dzisiejszych zajęciach? Zapewne uczniowie sami dojdą do wniosku, że wrażliwość. 6.Ćwiczenie V: Ponieważ w toku lekcji jest wiele treści związanych ze świętami, dobrze byłoby zakończyć ją życzeniami. Prowadzący prosi, by uczniowie przemyśleli, jakie życzenia chcieliby złożyć pozostałym uczestnikom zajęć, a następnie wybrali jedno, które uważają za najważniejsze i wypowiedzieli je głośno. Życzenia, wypowiadane kolejno przez uczniów na tle melodii kolędy, tworzą „łańcuch najlepszych życzeń”. Nauczyciel kończy lekcję sformułowanym przez siebie życzeniem: Bądźmy wrażliwi. Komentarz do lekcji. Powyższe zajęcia pozwolą uczniom kształcić w sobie wrażliwość i otwartość na drugiego człowieka – podstawowe cechy, ważne dla kształtowania się poprawnych stosunków interpersonalnych w grupie. Pozwolą też zrozumieć, jaką rolę w kształtowaniu osobowości odgrywa tradycja. Wyświetleń: 686
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |