AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Izabela Walasek, 2013-06-04
Kraków

Pedagogika, Scenariusze

"Sadzimy kwiaty" - scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

- n +

Scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

„Sadzimy kwiaty”





Temat: Sadzimy kwiaty

Prowadzący: mgr Izabela Walasek

Data: 5 marca 2013 r.

Grupa: uczniowie szkoły podstawowej

Typ zajęć: rewalidacyjno – rozrywkowe

Cele zajęć:
 kształtowanie poczucia sprawstwa
 kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonane prace,
 rozwijanie motoryki w zakresie precyzyjnych ruchów dłoni
 stymulowanie zmysłu dotyku w procesie sadzenia kwiatów
 ćwiczenie koordynacji ruchowo – słuchowej i ruchowo – wzrokowej
 rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
 rozładowanie napięć i negatywnych emocji
 wdrażanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
 wdrażanie do systematycznego dbania i pielęgnowania roślin
 uwrażliwienie na piękno natury

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa

Metody pracy: słowna, oglądowa, twórczego działania

Środki dydaktyczne:
 cebulki i nasiona kwiatów,
 ziemia do sadzenia kwiatów,
 keramzyt,
 kolorowe doniczki,
 kolorowe osłonki na doniczki,
 łopatki,
 rękawiczki gumowe, folia zabezpieczająca na stoły, konewka z wodą,
 patyczki do szaszłyków,
 dziewczynka na piku – postać Ani z pierwszej zabawy,
 papier kolorowy, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i kwiaty do wykonania i ozdobienia etykietek,
 flamastry, nożyczki, klej, taśma klejąca dwustronna.


Przebieg zajęć:

1. Zajęcia wstępne:

Powitanie, zaproszenie do wspólnych zajęć, ukazanie celu zajęć, nawiązanie do zbliżającego się święta – Dnia Kobiet.

2. Zajęcia właściwe:

ZABAWA ROZPOCZYNAJĄCA Z UŻYCIEM CHUSTY KLANZA „Spacer z Anią” - opowieść ruchowa: dzieci pomagają rozłożyć nauczycielowi chustę Klanzy na dywanie. Nauczyciel prosi, by każde z dzieci weszło na chustę. W czasie gdy będzie on czytał opowiadanie mogą dowolnie poruszać się po chuście, jednak gdy w czytanym tekście usłyszą nazwę jednego z kolorów – to ich zadaniem jest zająć na chuście miejsce stojąc na trójkącie w danym kolorze .

Pewnego marcowego dnia, Anię zbudziły rano promyczki żółtego, padającego na jej buzię słońca. Od razu pomyślała, że to będzie dobry dzień! Zbliżało się Święto Kobiet i Ania postanowiła, że w tym roku zrobi swojej zielonookiej mamie niespodziankę. Szybko ubrała się: założyła spodnie i swoją ulubioną fioletową podkoszulkę i pobiegła do jadalni, gdzie czekało już na nią przygotowane przez mamę śniadanie: kanapki z żółtym serem, czerwoną papryką i zieloną sałatą. Po śniadaniu Ania postanowiła wyruszyć ze swoim czworonożnym przyjacielem Maksem na spacer i zakupy. Zasznurowała żółte buty, założyła zieloną kurtkę oraz fioletowy szalik i z uśmiechem wyszła z domu. Przechodząc przez pobliski park zauważyła jak z kępek trawy nieśmiało wyłaniają się przebiśniegi i żółte oraz fioletowe krokusy. „Jak tu pięknie!” – pomyślała. „U mnie w domu też tak będzie” – powiedziała i zaczęła maszerować coraz szybciej w kierunku sklepu ogrodniczego. Po 10 minutach szybkiego marszu Ania dostrzegła na zielonym tle żółty napis: „Mały Ogrodnik. Sklep ogrodniczy”. Gdy weszła do środka zauważyła mnóstwo kolorowych kwiatów: czerwonych, żółtych, pomarańczowych i niebieskich, ale gdy dostrzegła fioletowe irysy – wiedziała, że to jest to! Sprzedawca przygotował Ani wszystko co niezbędne, czyli: cebulki irysów, pomarańczowe doniczki, ziemię do kwiatów, keramzyt i łopatkę do ziemi oraz wyjaśnił jak należy posadzić fioletowe irysy. Z gotowymi zakupami i wielkim uśmiechem na twarzy Ania pobiegła do domu przygotować dla mamy niespodziankę!

Nauczyciel: „A teraz my, podobnie jak Ania przygotujemy dla naszych mam niespodziankę! Zapraszam wszystkich do stolików”


SADZENIE KWIATÓW
 PLAN PRACY – uczniowie dostają od nauczyciela karteczki z poszczególnymi czynnościami, które będą wykonywać przy sadzeniu kwiatów – ich zadaniem jest uporządkowanie planu pracy we właściwej kolejności, przyklejenie uporządkowanego planu na dużym arkuszu, zawieszenie go w widocznym miejscu .
 „CIEPŁO – ZIMNO” – uczniowie gromadzą wszystkie niezbędne do pracy narzędzia i przedmioty słuchając wskazówek: „ciepło – zimno”.
 SADZENIE IRYSÓW – przystąpienie do sadzenia kwiatów – wykonywanie czynności zgodnie z zapisami planu pracy.
 CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE – uczniowie wspólnie sprzątają stanowiska pracy.
 WYKONANIE ETYKIET – każdy z uczniów mając do dyspozycji kolorowy papier, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i specjalne dziurkacze do wycinania kwiatów ozdabia imienną etykietkę z nazwą zasadzonej rośliny. Po wykonaniu etykietki uczeń umieszcza ją w doniczce z zasadzonym kwiatkiem.
 DZIENNICZEK OBSERWACJI – założenie dzienniczka obserwacji, w którym uczniowie będą notować zaobserwowane zmiany dotyczące przebiegu hodowli irysów, a także będą zapisywać czynności pielęgnacyjne.

EWALUACJA: dzieci dokonują oceny zajęć i swojego samopoczucia po przeprowadzonych zajęciach poprzez dorysowanie do słońca promyków – im dłuższe są promyki tym bardziej zajęcia podobały się uczniom.

3. Zajęcia końcowe:

Podsumowanie, ocena wkładu w pracę i zaangażowania uczniów, podziękowanie za wspólne zajęcia, podkreślenie wagi aspektu systematyczności w dbaniu o rośliny, pożegnanie.


Opracowanie: mgr Izabela Walasek
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2006


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0