Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Izabela Walasek, 2013-06-04
Kraków

Pedagogika, Scenariusze

"Sadzimy kwiaty" - scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

- n +

Scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną

„Sadzimy kwiaty”





Temat: Sadzimy kwiaty

Prowadzący: mgr Izabela Walasek

Data: 5 marca 2013 r.

Grupa: uczniowie szkoły podstawowej

Typ zajęć: rewalidacyjno – rozrywkowe

Cele zajęć:
 kształtowanie poczucia sprawstwa
 kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonane prace,
 rozwijanie motoryki w zakresie precyzyjnych ruchów dłoni
 stymulowanie zmysłu dotyku w procesie sadzenia kwiatów
 ćwiczenie koordynacji ruchowo – słuchowej i ruchowo – wzrokowej
 rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
 rozładowanie napięć i negatywnych emocji
 wdrażanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
 wdrażanie do systematycznego dbania i pielęgnowania roślin
 uwrażliwienie na piękno natury

Formy pracy: indywidualna i zbiorowa

Metody pracy: słowna, oglądowa, twórczego działania

Środki dydaktyczne:
 cebulki i nasiona kwiatów,
 ziemia do sadzenia kwiatów,
 keramzyt,
 kolorowe doniczki,
 kolorowe osłonki na doniczki,
 łopatki,
 rękawiczki gumowe, folia zabezpieczająca na stoły, konewka z wodą,
 patyczki do szaszłyków,
 dziewczynka na piku – postać Ani z pierwszej zabawy,
 papier kolorowy, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i kwiaty do wykonania i ozdobienia etykietek,
 flamastry, nożyczki, klej, taśma klejąca dwustronna.


Przebieg zajęć:

1. Zajęcia wstępne:

Powitanie, zaproszenie do wspólnych zajęć, ukazanie celu zajęć, nawiązanie do zbliżającego się święta – Dnia Kobiet.

2. Zajęcia właściwe:

ZABAWA ROZPOCZYNAJĄCA Z UŻYCIEM CHUSTY KLANZA „Spacer z Anią” - opowieść ruchowa: dzieci pomagają rozłożyć nauczycielowi chustę Klanzy na dywanie. Nauczyciel prosi, by każde z dzieci weszło na chustę. W czasie gdy będzie on czytał opowiadanie mogą dowolnie poruszać się po chuście, jednak gdy w czytanym tekście usłyszą nazwę jednego z kolorów – to ich zadaniem jest zająć na chuście miejsce stojąc na trójkącie w danym kolorze .

Pewnego marcowego dnia, Anię zbudziły rano promyczki żółtego, padającego na jej buzię słońca. Od razu pomyślała, że to będzie dobry dzień! Zbliżało się Święto Kobiet i Ania postanowiła, że w tym roku zrobi swojej zielonookiej mamie niespodziankę. Szybko ubrała się: założyła spodnie i swoją ulubioną fioletową podkoszulkę i pobiegła do jadalni, gdzie czekało już na nią przygotowane przez mamę śniadanie: kanapki z żółtym serem, czerwoną papryką i zieloną sałatą. Po śniadaniu Ania postanowiła wyruszyć ze swoim czworonożnym przyjacielem Maksem na spacer i zakupy. Zasznurowała żółte buty, założyła zieloną kurtkę oraz fioletowy szalik i z uśmiechem wyszła z domu. Przechodząc przez pobliski park zauważyła jak z kępek trawy nieśmiało wyłaniają się przebiśniegi i żółte oraz fioletowe krokusy. „Jak tu pięknie!” – pomyślała. „U mnie w domu też tak będzie” – powiedziała i zaczęła maszerować coraz szybciej w kierunku sklepu ogrodniczego. Po 10 minutach szybkiego marszu Ania dostrzegła na zielonym tle żółty napis: „Mały Ogrodnik. Sklep ogrodniczy”. Gdy weszła do środka zauważyła mnóstwo kolorowych kwiatów: czerwonych, żółtych, pomarańczowych i niebieskich, ale gdy dostrzegła fioletowe irysy – wiedziała, że to jest to! Sprzedawca przygotował Ani wszystko co niezbędne, czyli: cebulki irysów, pomarańczowe doniczki, ziemię do kwiatów, keramzyt i łopatkę do ziemi oraz wyjaśnił jak należy posadzić fioletowe irysy. Z gotowymi zakupami i wielkim uśmiechem na twarzy Ania pobiegła do domu przygotować dla mamy niespodziankę!

Nauczyciel: „A teraz my, podobnie jak Ania przygotujemy dla naszych mam niespodziankę! Zapraszam wszystkich do stolików”


SADZENIE KWIATÓW
 PLAN PRACY – uczniowie dostają od nauczyciela karteczki z poszczególnymi czynnościami, które będą wykonywać przy sadzeniu kwiatów – ich zadaniem jest uporządkowanie planu pracy we właściwej kolejności, przyklejenie uporządkowanego planu na dużym arkuszu, zawieszenie go w widocznym miejscu .
 „CIEPŁO – ZIMNO” – uczniowie gromadzą wszystkie niezbędne do pracy narzędzia i przedmioty słuchając wskazówek: „ciepło – zimno”.
 SADZENIE IRYSÓW – przystąpienie do sadzenia kwiatów – wykonywanie czynności zgodnie z zapisami planu pracy.
 CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE – uczniowie wspólnie sprzątają stanowiska pracy.
 WYKONANIE ETYKIET – każdy z uczniów mając do dyspozycji kolorowy papier, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i specjalne dziurkacze do wycinania kwiatów ozdabia imienną etykietkę z nazwą zasadzonej rośliny. Po wykonaniu etykietki uczeń umieszcza ją w doniczce z zasadzonym kwiatkiem.
 DZIENNICZEK OBSERWACJI – założenie dzienniczka obserwacji, w którym uczniowie będą notować zaobserwowane zmiany dotyczące przebiegu hodowli irysów, a także będą zapisywać czynności pielęgnacyjne.

EWALUACJA: dzieci dokonują oceny zajęć i swojego samopoczucia po przeprowadzonych zajęciach poprzez dorysowanie do słońca promyków – im dłuższe są promyki tym bardziej zajęcia podobały się uczniom.

3. Zajęcia końcowe:

Podsumowanie, ocena wkładu w pracę i zaangażowania uczniów, podziękowanie za wspólne zajęcia, podkreślenie wagi aspektu systematyczności w dbaniu o rośliny, pożegnanie.


Opracowanie: mgr Izabela Walasek
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 647
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014